انواع متفاوتی از سالادها وجود دارند،آیا می دانید ارزش غذایی کدامیک بالاتر است؟و کدام مفیدتر می باشد؟

 

بررسی‌ها نشان داده است كه میوه‌ها و سبزی‌ها از روزی که از مزرعه برداشت می‌شوند تا زمان مصرف‌شان (که به عنوان مثال، یک هفته بعد از آن است) مقدار فراوانی از ویتامین‌های خود را از دست می‌دهند...

 نکته دیگری که نقش مهمی در کاهش ویتامین‌ها دارد، چاقو خوردن آنهاست؛ زیرا سبب آزاد شدن برخی آنزیم‌ها در میوه و سبزی می‌شود که ویتامین C را اكسید كرده و موجب كاهش اثر آن می‌شوند.
به همین دلیل، بهتر است سالاد را تا حد ممکن نزدیک به زمان مصرف آماده کنیم. در زندگی شهری خود به خود مقداری از ویتامین‌های میوه و سبزی در اثر حمل و نقل از مزرعه تا شهر و حتی خانه از بین می‌روند. حالا اگر میوه و سبزی‌ها برش خورده و در یخچال بمانند، در واقع، سبزی‌ای که خورده می‌شود دیگر حاوی ویتامین‌های مورد نیاز بدن نخواهد بود و آنچه مصرف می‌کنیم تنها فیبر خواهد بود؛
زیرا فیبرها در اثر ماندن از بین نمی‌روند و مصرف‌شان می‌تواند سبب عملکرد بهتر روده شده و جلوی ابتلا به یبوست و بسیاری از بیماری‌های دیگر را بگیرد اما هدف از مصرف میوه و سبزی صرفا تامین فیبر نیست.
برخی افراد به سالاد سس اضافه می‌کنند و آن را برای مدتی در یخچال نگه می‌دارند. به این نکته باید اشاره کرد که مصرف سالاد با سس یا روغن زیتون اگر در محدوده کالری و چربی توصیه شده باشد، اشکالی ندارد، به ویژه آنکه موجب افزایش جذب ویتامین‌های محلول در چربی موجود می‌شوند، اما همگی این مسایل وقتی فایده ‌دارد که روغن در حد توصیه شده و سبزی‌ها تازه میل شوند.
روغن و سس‌های مایونز تاریخ مصرف دارند و ماندن آنها به همراه سالاد در یخچال سبب فسادشان نمی‌شود، اما شاید متوجه شده باشید که سالادهای سس‌زده بعد از مدتی آب می‌اندازند.
این نشانه ورود میکروب به سالاد یا فساد و خرابی آن نیست ولی نشان می‌دهد که میوه‌ها و سبزی‌های داخل سالاد دیگر تازه نیستند و بافت شان در حال تغییر شکل است. پس اگر قرار است سبزی‌ها را به شکل سالاد میل کنید، تا حد ممکن نزدیک به زمان مصرف و به اندازه همان وعده مورد استفاده قرار دهید.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamat.ir
 

 

مطالب پیشنهادی :
به سالاد خود حتما آووکادو اضافه کنید
با این غذا چربیهای خود را کاهش دهید!!
خواص و ارزش غذایی بورانی
خوب جویدن غذا همیشه هم مفید نیست!؟
با این غذا چربیهای خود را کاهش دهید!!