آیا می دانید با خوردن یک سری از مواد غذایی و خوراکی های می توانید اختلالات سندرم پیش از قاعدگی را کاهش دهید...
 
 
عضو هیات علمی گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضطراب، پرخاشگری، عصبانیت و افسردگی را از جمله اختلالات خلقی و رفتاری در دوره پیش از قاعدگی دانست و گفت: شواهد حاكی از آن است که این اختلالات همزمان با بروز تغییرات هورمونی در بدن زنان و دختران جوان و بواسطه عدم توازن هورمون‌های استروژن و پروژسترون رخ می‌دهد.
مهرنوش ولیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا، یکی از عوامل موثر در مشاجرات و اختلافات خانوادگی را عدم توجه به اختلالات پیش از قاعدگی عنوان کرد و گفت: در سراسر دنیا بروز اختلالات خلقی و رفتاری در دوره پیش از قاعدگی مانند بیقراری، تحریک پذیری، عدم توانایی در کنترل واکنش مناسب به سخنان اطرافیان، اضطراب، پرخاشگری، عصبانیت و افسردگی در میان تعدادی از زنان شایع است. این اختلالات که به عنوان "سندرم پیش از قاعدگی" مطرح هستند به صورت دوره‌ای و حدود یک تا دو هفته پیش از قاعدگی بروز می‌کنند.
وی از سندرم پیش از قاعدگی با عنوان بیماری هزار چهره نام برد که بیش از 150 نوع نشانه و علامت از آن گزارش شده است و گفت: بسیاری از این علایم زمینه ساز ناپایداری خلقی می‌شوند. این اختلالات خلقی نیز می‌توانند در روابط اجتماعی زنان و بویژه در تعاملات درون خانواگی تاثیرات منفی بدنبال داشته باشد؛ به طوری که بسیاری از اختلافات و مشاجرات میان همسران که منجر به دلخوری، کدورت، احساس عدم تفاهم و حتی طلاق می‌شود، ناشی از همین اختلالات است.
این عضو هیات علمی گروه مامایی دانشگاه تهران، علت بروز سندرم PMS را مجموعه‌ای از عوامل مختلف اعم از سبک زندگی و مسائل ارثی عنوان كرد و افزود: شواهد علمی نشان داده است که این اختلالات همزمان با بروز تغییرات هورمونی در بدن زنان و دختران جوان و بواسطه عدم توازن هورمون‌های استروژن و پروژسترون رخ می‌دهد.
وی مهم‌ترین اصل در مواجهه با این علائم آزاردهنده را مشاوره با پزشک متخصص و یا ماما دانست و گفت: متاسفانه بسیاری از زنان ایرانی تصور می‌كنند که برای درمان این علائم مختل کننده زندگی اجتماعی، چاره‌ای جز مدارا وجود ندارد. درصورتی که با رعایت توصیه‌های کاربردی در خصوص رژیم غذایی، نوع مکمل‌های گیاهی مناسب و نوع ورزش‌های مناسب می‌توان بر این اختلالات فائق آمد.
این عضو هیات علمی گروه مامایی دانشگاه در خصوص گیاهان دارویی موثر در درمان این سندرم، گفت:برای بهبود سندرم پیش از قاعدگی با توجه به گستره وسیع نشانه‌های آن و وجود یك یا چند مورد از این نشانه‌ها در هر فرد، به نظر می‌رسد تلفیقی از گیاهان دارویی و مکمل‌های غذایی بتواند عملكرد بهتری داشته باشد. در مجموع مطالعات علمی و یافته‌های پژوهشی نشان می‌دهد که ترکیبی از گل مغربی، سنبل الطیب، تخم کتان، رزماری، ملاس و ویتامین E و B6 در بهبود علائم آزاردهنده سندرم پیش از قاعدگی موثرند.
وی گفت: استفاده از مواد غذایی مانند سیب‌زمینی، روغن سویا، ماهی، تخم مرغ، قارچ، کشمش سیاه، گل کلم و کلم بروکلی طی این دوران در کاهش علایم PMS کمک کننده است.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : isna.ir
 
مطالب پیشنهادی :
خانم‌های جوان پاپ‌اسمیر را جدی بگیرند
خوراکی موثر جهت كاهش گر گرفتگی در زنان یائسه
عفونت قارچی را با این روغن برطرف کنید
قابل توجه خانم ها!!
چند سوالی که زنان خجالت می‌کشند بپرسند!