آیا می دانید افرادی که مسن هستند باید این ویتامین را مصرف کنند تا عملکرد بدنشان صحیح تر کار کند؟

كمبود ویتامین‌های گروه B ‌در دوران سالمندی موجب بروز آلزایمر می‌شود

 یك متخصص تغذیه گفت: كمبود ویتامین‌های C، E‌، B1، B6 ،B12 ،آهن، روی و اسید فولیك در بروز بیماری‌های عصبی نظیر آلزایمر و پاركینسون تأثیرگذار است.

محمود اطروشی  افزود: پیرشدن و سالخوردگی با كاهش تدریجی فعالیت‌های فیزیكی و افزایش بیماری‌های مزمن همراه می‌شود.
وی گفت: بهبود تغذیه تا حد زیادی می‌تواند از بروز این مشكلات پیشگیری كند یا آن‌ها را كاهش می‌دهد به همین دلیل یكی از مسائل مهم سالمندان، مسائل پزشكی و بهداشتی از جمله وضعیت تغذیه آنهاست.
این متخصص تغذیه افزود: از عوامل جسمانی دوران سالمندی می‌توان به كاهش كل انرژی مورد نیاز، بروز بیماری‌های مزمن، بی‌اشتهایی، تغییر حس چشایی، خرابی دندان‌ها، بی‌تحركی، ناتوانی جسمی، مشكلات گوارشی، تداخلات دارویی یا تداخل غذا و داروها اشاره كرد و از مشكلات روحی و روانی در این دوران می‌توان افسردگی و تنهایی را نام برد.
اصروشی گفت: كمبود ویتامین‌های C، E‌، B1، B6 ،B12 ،آهن، روی و اسید فولیك در بروز بیماری‌های عصبی نظیر آلزایمر و پاركینسون تأثیرگذار است و بیماری‌هایی نظیر آلزایمر و پاركینسون در سنین سالمندی بیشتر اتفاق می‌افتد و از دلایل اصلی وقوع این بیماری‌ها تماس با مواد سمی و زمینه‌‌ ارثی است.
وی گفت: كاهش املاح استخوانی در سالمندان به دلیل كاهش فعالیت، كاهش جذب كلسیم و ویتامین D است كه یكی از دلایل اصلی مشكلات استخوانی افراد سالمند محسوب می‌شود.
این متخصص تغذیه افزود: برای پیشگیری یا درمان این بیمار‌ی‌ها مصرف 3 تا 4 واحد لبنیات كم‌چرب در روز، افزایش سطح فعالیت بدنی، استفاده از غذاهای حاوی پروتئین و كلسیم بالا نظیر گوشت‌ها، تركیب غلات و حبوبات نظیر عدس پلو، لوبیا پلو، آش جو یا تركیب غلات با لبنیات مصرف كنند.
این متخصص تغذیه معتقد است: برای پیشگیری از التهابات مفصلی و شكستگی استخوان‌ها استفاده از عسل، میوه تازه، مكمل كلسیم، ویتامین D ، لستین و اسید چرب امگا 3 توصیه می‌شود.
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : farsnews.com
 
مطالب پیشنهادی :
 فواید خوردن ویتامین ث
بمب ويتامين ث؟
بهترین ساعت روز برای جذب ویتامین های مختلف چه ساعتی است؟
ویتامین B12 کلید پیری مغز
ده ویتامین ضروری برای بدنسازی