آیا می دانید علت های مهمی که باعث کمر درد در دوران بارداری می شوند ، چه مواردی هستند؟
 
رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: حداقل50 درصد از زنان در دوران بارداری به علت پوشیدن كفش نامناسب، اضافه وزن و تغییر مركز ثقل بدن دچار كمردرد می‌شوند.
اسماعیل ابراهیمی در گفت‌و‌گو با سلامتیران گفت: استراحت و پوشیدن كفش پاشنه كوتاه از كمر درد زنان در دوران بارداری پیشگیری می‌كند.
وی ادامه داد: اضافه وزن در دوران بارداری می‌تواند روی كمر زنان فشار وارد كند و زمانی كه رحم زنان بزرگ می‌شود، مركز ثقل بدن به سمت جلو تغییر می‌كند و به تدریج و احتمالاً بدون اینكه زنان متوجه شوند، سعی می‌كنند، حالت قرارگیری بدن و طریقه حركت كردن زنان برحسب آن تغییر كند و ممكن است منجر به كمردرد شود.
رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران اضافه كرد: از نیمه بارداری به علت بزرگی رحم و فشار روی اعصاب، گرفتگی عضلات پاها در بین زنان بسیار شایع است. گرم نگه‌داشتن و ماساژ عضلات موجب كم شدن گرفتگی عضلات و كاهش درد می‌شود. اگر با این اقدامات گرفتگی عضلات رفع نشد، ممكن است علت آن اختلال كلسیم باشد.
ابراهیمی تصریح کرد: در برخی زنان بزرگ شدن رحم موجب انحراف مهره‌های كمر به سمت جلو می‌شود و درد پشت و كمر ایجاد می‌كند. استراحت و پوشیدن كفش پاشنه كوتاه، استفاده از كمربند مخصوص حاملگی، انجام حركات ورزشی مناسب و گرم نگه داشتن این قسمت‌ها در كاهش درد مؤثر است.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع :salamat.ir
 
مطالب پیشنهادی
 آیا میگرن در دوران بارداری خطرناک است؟
 وضعیتهای خوابیدن در دوران بارداری
بخور نخورهای بارداری
تغذیه مادران در زمان بارداری
چگونگی مصرف دارو در دوران بارداری!!