هنگامی که افراد با ورزش کردن هیچ تغییری در روند متناسب وزن و اندام خود نمی‌بینند،ناامید می شوند.علت اصلی این امر، تنها می‌تواند به یك دلیل باشد. پس از انجام تمرینات ورزشی، غذاهایی را مصرف می‌كنند كه انرژی فراوان دارد.
 
بر ‌اساس یك تحقیق صورت گرفته، مشخص شد كه ورزشكاران به ویژه افرادی كه برای تناسب اندام به مراكز ورزشی مراجعه می‌كنند، پس از مدتی فعالیت خود را ترك می‌كنند؛
 بر‌اساس تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده، 60 درصد و حتی بیشتر از این میزان از كالری‌هایی كه در بدن شما وجود دارد در اصل مربوط به مصرف مواد غذایی پس از انجام فعالیت‌های ورزشی است.
مصرف كربو‌هیدرات‌ها و مواد قندی از جمله مواردی است كه اگر پس از انجام فعالیت‌های ورزشی مورد مصرف قرار گیرد، باعث افزایش و بازگشت وزن می‌شود.
به گزارش ایسنا، برای داشتن یك وزن مناسب و رسیدن به یك وزن متعادل پس از انجام ورزش، بهتر است از مواد غذایی مناسب و كم كالری و دارای فیبر فراوان استفاده شود. مواد غذایی مصرفی پس از انجام ورزش نباید دارای كالری و پروتئین فراوان باشد.
بر این اساس، استفاده از سالادها و سوپ‌های كم كالری بهترین مواد غذایی برای افراد ورزشكار و خواهان تناسب وزن محسوب می‌شوند.استفاده از محصولات لبنی نه تنها باعث افزایش وزن نمی‌شود، بلكه به شما احساس خوشایندی پس از انجام ورزش می‌دهد.
به گزارش ایسنا، سالاد عدس و گندم سیاه به همراه هویج و كاهو می‌تواند یك غذای مقوی پس از انجام فعالیت‌های ورزشی باشد. اگر به این سالاد كمی آب‌لیموی تازه و روغن زیتون هم اضافه كنید، برای تناسب اندام بسیار مناسب است. در برخی مواد هم می‌توان به جای كاهو از اسفناج استفاده كرد.
ماده غذایی دیگری كه پرفیبر و منبعی از پروتئین است، سالاد لوبیا و كدو تنبل است كه فرد ورزشكار برای تناسب اندام خود می‌تواند آن را مصرف كند.
سالاد لوبیای چشم بلبلی همراه با فلفل سیاه و سوپ سیب زمینی شیرین هم به دلیل دارا بودن مقادیر فراوان كربوهیدرات و پروتئین و آهن پس از انجام ورزش می‌تواند مواد مورد نیاز بدن فرد را تامین كند. با این حال، مصرف تمامی مواد غذایی حتی موادی كه كم كالری و پروتئین هستند، هم باید بر روی اصول صورت بگیرد؛ چرا كه باعث تغییر در وزن و ایجاد آلرژی‌ها و بیماری‌های مختلف می‌شود.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع :isna.ir
 
مطالب پیشنهادی :
چگونه بدون ورزش کالری زیادی بسوزانیم؟
ورزش ویلیامز
ورزش و فشار خون پایین
بهترین زمان برای ورزش کردن
شایعترین آسیبهای عضلانی در ورزش