معمولا خانم های خانه دار به دلیل فعالیت های بسیاری که دارند و به دلیل انجام ناصحیح این کارها دچار کمر درد میشوند و...


 یك متخصص طب كار گفت: زنان خانه‌دار برای جلوگیری از آسیب‌ به كمر از ایستادن‌های طولانی‌مدت پرهیز كنند و اگر مجبورند ایستاده كار كنند بهتر است یكی از پاهای خود را روی چهارپایه كوچكی قرار دهند و چند دقیقه به چند دقیقه پا را تعویض كنند.

یاسر لبافی‌نژاد  اظهار داشت: از مهمترین توصیه‌ها به زنان خانه‌دار اجتناب از حركات تكراری مانند رنده‌كردن‌های طولانی‌مدت، خردكردن سبزی در طولانی‌مدت، قالیبافی و كارهای دیگر است كه باید تا حد امكان از این حركات پرهیز كنند و بین آنها نرمش‌های خاصی انجام دهند تا آسیب كمتری به مچ، گردن و كمر آنها وارد شود.

وی افزود: وسایلی كه زنان خانه‌دار می‌خرند باید تا حد امكان ارگونومیك ( استاندارد و منطبق با شرایط فیزیكی مصرف كننده) باشد مثلاً اگر جارویی می‌خرند باید سعی دسته جارو بلند باشد تا مجبور نشوند برای جارو كردن كمر خود را خم كنند و ابزاری مانند كفگیر و قاشق لبه‌های تیزی نداشته و سبك باشد.

این متخصص طب كار تصریح كرد: وسایل آشپزخانه مانند نمك و روغن باید در ظروف سبك نگهداری شوند تا مجبور نباشند وسایل سنگین را بلند كنند و همچنین وضعیت‌های نامناسب مانند خم‌شدن كمر در طولانی‌مدت نداشته باشند.

لبافی‌نژاد با بیان اینكه وضعیت‌های تكراری و طولانی‌مدت برای كمر، مچ و گردن موجب آسیب‌های مكانیكی می‌شود گفت: توصیه می‌شود زنان خانه‌دار گردش مچ و چرخش كمر تا حد امكان هنگام انجام كارهای روزانه خود نداشته باشند و به خصوص از چمپاتمه‌زدن هنگامی كه می‌خواهند زمین را تمیز كنند خودداری كنند. همچنین برنامه‌ریزی كنند كه كارهای روزانه را در فواصل زمانی انجام دهند و همه آنها را پشت سر هم انجام ندهند.

وی با بیان اینكه بهتر است كارهای سبك در بین كارهای سنگین قرار گیرد خاطرنشان كرد:‌ زنان خانه‌دار سعی كنند در آشپزخانه از صندلی مناسب و سبك استفاده كنند تا مجبور نشوند تمام كارها را ایستاده انجام دهند. همچنین اگر مجبورند ایستاده كارهای خود را انجام دهند بهتر است یكی از پاهای خود را روی چهارپایه كوچكی قرار دهند و چند دقیقه به چند دقیقه پا را تعویض كنند.
 
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران خاطرنشان كرد: سطح كار زنان خانه‌دار در آشپزخانه نباید طوری باشد كه مجبور شوند سر، گردن و كمر خود را خم كنند و بهتر است سطح كارشان بین كمر و شانه باشد. به عنوان مثال اگر قرار است پرده‌ای نصب كنند بهتر است از نردبان استفاده كنند كه مجبور نشوند دست را بالاتر از شانه ببرند و سطح كار پایین‌تر از كمر هم نباشد كه مجبور به خم‌شدن شوند.

 

وی اضافه كرد: سعی شود وسایل سنگین در طبقات پایین و وسایل سبك در طبقات بالا قرار گیرد و آن چیزهایی كه نیروی بیشتری نیاز دارند نزدیك‌تر و در ارتفاع بین شانه و كمر قرار گیرد.

لبافی یادآور شد: بهتر است زنان خانه دار اگر در مناطق پرسر و صدا زندگی می‌كنند از پنجره‌های دوجداره استفاده كنند.

گردآوری :گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.comm/health
منبع :farsnews.com

مطالب پیشنهادی :
 
 6 اشتباه جالب و رایج درباره كمردرد!!
آیا گودی کمر ارتباطی با کمر درد دارد؟
ورزشهایی که کمردرد را بدتر میکنند
خلاصی از کمردرد در 15 دقیقه!
توصیههایی برای مقابله با کمردرد