یك متخصص تغذیه گفت: بدن انسان به جز انرژی به 15 ماده معدنی و 13 نوع ویتامین نیاز دارد و مصرف چربی، پروتئین و مواد قندی به تنهایی موجب فقر سلولی و بیماری می‌شود.
 
سید ضیاء الدین مظهری  افزود: در صورت تأمین نشدن ویتامین‌های ضروری بدن از طریق غذا می‌توان از مكمل‌ها استفاده كرد و اگر ویتامین‌ها از طریق غذاهای روزمره به بدن نرسد، بدن به گرسنگی پنهان یا گرسنگی سلولی دچار می‌شود.
وی گفت: اگر موادی كه بدن نیاز دارد به آن نرسد سلول‌ها و بافت‌ها تهی می‌شوند و به صورت بالینی در بدن تجمع پیدا می‌كند.
این متخصص تغذیه اضافه كرد: مصرف غذا انرژی لازم را برای فعالیت‌های عادی بدن مانند ضربان قلب، حرارت بدن، تنفس، هدایت و توزیع هورمون‌ها و آنزیم‌ها تأمین می‌كند.

 
اما بدن علاوه بر انرژی كه از طریق پروتئین‌ها، چربی‌ها و قندها تامین می‌كند به 15 مواد معدنی دیگر نیز نیاز دارد. قسمتی از مواد معدنی در فعال‌سازی هورمون‌هایی به كار می‌رود كه ساختار بدن را تشكیل می‌دهد.

مظهری گفت: بدن هر انسان به 4 ویتامین محلول در چربی و 9 ویتامین محلول در آب كه 8 تای آن ویتامین B ‌و یكی از آنها ویتامین C است نیز نیار دارد و در مجموع به 13 ویتامین نیاز دارد.

این متخصص تغذیه درباره اینكه تبلیغات ویتامین‌ها و پروتئین‌ها،گفت: مصرف نابه جا از مكمل‌ها نه تنها اثر مفیدی بر بدن ندارند باعث بروز برخی بیماری‌ها هم می‌شود.
وی گفت: پزشك پس از مشاهده آزمایش و شناخت كمبودهای ویتامین بدن بیمار می‌تواند مكمل تجویز كند و مصرف خودسرانه مكمل‌ها و ویتامین‌ها ممكن است عوارضی را در پی داشته باشد.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : farsnews.com
 
مطالب پیشنهادی :
 فواید خوردن ویتامین ث
آشنایی با ویتامین B6
منابع غذایی ویتامین B12
جز ویتامین آ،چه ویتامینهای برای دید بهتر مهم اند؟
کمبود این ویتامین=عصبانیت و پرخاشگری