پژوهشگران اعلام كردند: نور درمانی می‌تواند روند پيشرفت بيماری آلزايمر را كندتر كند.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، این پژوهشگران می‌گویند؛ روشهای درمانی كه ساعت طبیعی و بیولوژیك بدن را تنظیم می‌كنند می‌توانند به میزان قابل توجهی در كاهش سرعت پیشرفت بیماری آلزایمر موثر باشند.


در این مطالعات تیم پژوهشگران هلندی از نور روشن تر روز – همراه با داروی ملاتونین یا بدون آن برای بهبود خواب و خلق در بیماران و كاهش رفتارهای تهاجمی در آنها استفاده كردند.

این تاثیر باعث می شوند كه روند بیماری تا 5 درصد كاهش یابد و به گفته یك متخصص انگلیسی این بدان معنی است بیماران آلزایمری می‌توانند مدت طولانی تری در خانه خودشان بمانند.

متخصصان می‌گویند؛ اگر بیماری بتواند شش ماه بیشتر در خانه خود بماند به جای اینكه به مراكز مراقبتی منتقل شود این مساله مزایای فردی و اجتماعی بسیار عظیمی در پی دارد.

اختلال در چرخه طبیعی بدن كه ریتم خواب و بیداری را كنترل می‌كند یكی از مهمترین مشكلات بیماری زوال عقل است. به این ترتیب كه افراد مبتلا به آلزایمر ممكن است در تمام طول روز خواب باشند اما در شب كاملا بیدار بمانند. مطالعات دیگری نیز نشان داده است؛ استفاده از اتاق با نور روشن و داروی ملاتونین می‌تواند در تنظیم ساعت بیولوژیك بدن این بیماران موثر باشد.

این پژوهش از سوی محققان آكادمی هنر و علوم رویال هلند در آمستردام صورت گرفته كه طی آن 189 بیمار در مراكز مراقبتهای بهداشتی در یك آزمایش منحصر به فرد تحت بررسی قرار گرفتند.

زوال عقل یا آلزایمر بیماری از دست دادن شدید توانایی ذهنی و تا حدی است كه فعالیتهای عادی زندگی روزانه را دچار اختلال می‌كند.

این بیماری گاهی بیش از شش ماه طول می‌كشد تا بروز كند و از زمان تولد نیز ظاهر نمی‌شود. در نتیجه ابتلا به این بیماری گروهی از علایم مختلف بروز می‌كند كه عامل آنها مرگ تدریجی سلولهای مغزی است . از دست دادن توانایی‌های ذهنی و دركی كه حاصل زوال عقل است منجر به نارسایی‌ها و بروز اختلالاتی در حافظه، قدرت استدلال، برنامه ریزی و رفتار می‌شود. با وجودی كه بیشتر افراد مبتلایان به این بیماری را سالمندان تشكیل می‌دهند اما ابتلا به آن هیچ محدودیت سنی ندارد.

آلزایمر شایعترین پیامد و دلیل زوال عقل است.

خسارت ناشی از زوال عقل می‌تواند بسیار مهم و قابل ملاحظه باشد. با وجودی كه این بیماران اغلب بازنشسته بوده و در عمل خسارتی به درآمد آنها وارد نمی‌شود اما هزینه مراقبتهای بهداشتی از آنها بسیار بالا است.

زوال عقل معمولا در پی تخریب كورتكس مغز بروز می‌كند. كورتكس بخشی از مغز است كه وظیفه كنترل تفكرات،‌ ثبت خاطرات، عملكردها و شخصیتها را برعهده دارد.

مرگ سلولهای مغزی در این منطقه علت اصلی از دست دادن توانایی‌های ذهنی است.

از آنجا كه زوال عقل معمولا به آرامی پیشرفت می‌كند لذا تشخیص این اختلال در مراحل اولیه آن تقریبا دشوار است.

اما درمان به موقع می‌تواند در تخفیف علایم بیماری تاثیر قابل توجهی داشته باشد. پروسه تشخیص بیماری شامل انجام آزمایشات بدنی و نیز تكمیل كردن سابقه پزشكی است كه شامل جمع آوری و بررسی نظرات اعضای خانواده و پرستاران احتمالی بیمار می‌شود.

مراقبت از فرد مبتلا به زوال عقل بسیار كار دشوار و پیچیده‌ای است. بیمار باید یاد بگیرد كه چطور با محدودیت‌های عملكرد و ذهنی خود مواجه شده و كنار بیاید به همین دلیل نیاز به مراقبت‌های فیزیكی از فرد از سوی خانواده یا پرستار افزایش پیدا می‌كند.

علائم زوال عقل با بكار گرفتن تركیبی از روشهای روان درمانی، تغییرات محیط زیستی و دارو درمانی امكانپذیر است. در مورد دارو درمانی خطر ابتلا به فراموشی وجود دارد؛ چرا كه داروهای تجویز شده باید در روز چندین بار مصرف شوند و این امر عوارض جانبی در پی دارد.
 
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
 
www.seemorgh.com/health