پژوهشگران هشدار دادند: كارمندانی كه اضافه كاری می‌كنند بيشتر در معرض ابتلا به اضطراب و افسردگی هستند.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، این پژوهش كه به مدیریت الیزابت كلیپا محقق دانشگاه برگن در نروژ انجام گرفته نشان می‌دهد: افرادی كه ساعات طولانی‌تر و بیشتری كار می‌كنند، بیشتر دچار افسردگی و اضطراب می‌شوند.

در این تحقیق، پژوهشگران اطلاعات جمع آوری شده از ساعات كاری گروه زیادی از زنان و مردان نروژی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

سپس علایم افسردگی و اضطراب با استفاده از یك «پرسشنامه استاندارد معاینه و امتیازات» بین 1350 كارمندی كه بین 41 تا 100 ساعت اضافه كاری انجام داده بودند با تقریبا 9000 كارمند كه فقط ساعت معمولی كار یعنی 40 ساعت و یا كمتر را كار كرده بودند، مقایسه شدند.

امتیازات به دست آمده نشان داد كه احتمال ابتلا به افسردگی در مردان كارمندی كه فقط ساعت كاری عادی را پر كردند 9 درصد اما در مردانی كه اضافه كاری داشتند 5/12 درصد بوده است.

همچنین این ارقام در بین زنان كارمند به ترتیب در ساعت كاری و اضافه كاری 7 درصد و 11 درصد به ثبت رسیده است.

هم چنین براساس نتایج این بررسی‌ها، در هر دو جنسیت نرخ ابتلا به اضطراب و افسردگی در بین كاركنانی كه درآمد كمتری داشتند و یا كارمندانی كه مهارت كمتری داشتند به مراتب بیشتر است.

گفتنی است، رابطه بین اضافه كاری و ابتلا به اضطراب یا افسردگی در بین مردانی كه 49 تا 100 ساعت در هفته اضافه كاری انجام می‌دهند بسیار قوی‌تر است.

هم چنین مردانی كه بیش از 48 ساعت در هفته كار می‌كنند، بیشتر در معرض آشفتگی روانی هستند.

این پژوهش در نشریه رسمی‌كالج آمریكایی طب كار و محیط زیست تحت عنوان «مجله طب كار و محیط زیست»‌منتشر ‌شده است.
 
 
گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
 
www.seemorgh.com/health