با توجه به نزديك شدن فصل گرما و خطر افزايش غرق شدگی در دريا و رودخانه‌ها، وزارت بهداشت در اين باره هشدار داد.


به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا،
وزارت بهداشت در این اطلاعیه به هموطنان توصیه كرده است؛ فقط درمكانهای امن و با حضور غریق نجات اقدام به شنا كنند و در هنگام شنا كردن از انجام حركات و شوخی‌های خطرناك كه باعث ایجاد عدم تعادل می‌شود به شدت پرهیز شود و نیز برای كودكان در سواحل امن از جلیقه نجات استفاده شود.

در این اطلاعیه ضمن تاكید بر استفاده از محدوده طرح برای شنا كه دارای پایگاه امداد ساحلی است، آمده است؛ مهمترین اقداماتی كه باید در مواجهه با فرد غرق شده صورت گیرد شامل برقرار كردن تنفس مصنوعی، گرم نگهداشتن غریق و فراهم كردن شرایط انتقال فوری به بیمارستان به منظور جلوگیری از عوارض خطرناك و كشنده آب جذب شده می‌باشد.

بر اساس این گزارش؛ در فردی كه به علت شیرجه در آبهای كم عمق، دچار آسیب سر شده است خطر قطع نخاع گردنی و فلج اندامها وجود دارد، لذا در مواجهه با چنین مواردی باید از وارد آمدن كوچكترین حركت به سر و گردن مصدوم خودداری شود.

شایان ذكر است، در سال 86 تعداد هزار و220 نفر بر اثر غرق شدگی، جان خود را از دست دادند كه از این تعداد هزار و217 نفر از آبهای خارج از محدوده طرح برای شنا استفاده كرده بودند. همچنین در سال گذشته 33 پایگاه امداد ساحلی در استان مازندران، 5 پایگاه در استان گیلان و 2 پایگاه نیز در استان گلستان فعال بودند كه 67 درصد ماموریت‌های انجام شده برای مردان و 33 درصد برای زنان صورت گرفته است و بیشترین مراجعه كنندگان به كمپ‌های امداد ساحلی نیز افراد بین 10 الی 24 سال بودند.

در پایان این اطلاعیه، بر انتقال فرد غرق شده به مركز اورژانس حتی در صورت بهبودی، تاكید شده است.

گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
 
www.seemorgh.com/health