با شروع فصول سرد سال، هوا سرد و خشك می‌شود و بسیاری از افراد به دنبال راهی برای مرطوب نگه داشتن هوای تنفسی و پوستشان خواهند بود

بخور، منافذ پوست را نمی‌بندد
با شروع فصول سرد سال، هوا سرد و خشك می‌شود و بسیاری از افراد به دنبال راهی برای مرطوب نگه داشتن هوای تنفسی و پوستشان خواهند بود. یكی از كارهای مفیدی كه می‌توان انجام داد، استفاده از بخار آب برای مرطوب كردن لایه شاخی پوست است...

البته به شرط اینكه پس از استفاده از آن، پوست خود را با استفاده از یك مرطوب‌كننده نرم كنید. بخور آب معمولی برای رفع خشكی پوست بسیار مفید است و شما را شاداب‌تر می‌كند اما تصوراتی مبنی بر اینكه بخور بر منافذ باز پوست تاثیر می‌گذارد، غلط است. بخور دادن تاثیری در بستن منافذ باز پوست ندارد.

اگر شما مشكل پوستی خاصی ندارید و لایه شاخی پوستتان سالم است و می‌تواند آب موجود در خود را حفظ كند، با بهره‌گیری از بخار آب پوستتان شاداب‌تر می‌شود حتی اگر لایه شاخی پوست این فاكتور سلامت را نداشته باشد و مدام خشك و پوسته‌پوسته شود، استفاده از بخور آب معمولی به علاوه كِرِم مرطوب‌كننده می‌تواند پوست شاداب‌تر نشان دهد. این حالت در برخی بیماری‌های ژنتیكی كه به كاهش غدد چربی‌ساز و كاهش غدد تولید عرق منجر می‌شوند، دیده می‌شود. پوست این افراد به دلیل بیماری ذاتی‌ای كه دارند، تمایل به پوسته‌پوسته شدن دارد كه این حالت ناراحت‌كننده است و بخور می‌تواند برایشان مفید باشد.

امروزه استفاده از دستگاه‌های بخور سرد و گرم در خانواده‌ها رایج شده است. البته بخاری كه سرد باشد، لایه شاخی پوست را می‌شكند ولی دمای در حد 14 تا 20 درجه می‌تواند بهترین لطافت را به پوست ببخشد. خانواده‌هایی كه زمینه حساسیت و آلرژی دارند، یعنی در فصل‌های خاص به سوزش و آبریزش از چشم یا خارش چشم، خارش پوست، كهیر یا دیگر علامت‌های آلرژیك مانند علایم آسم را مبتلا می‌شوند، می‌توانند با استفاده از بخار آب، هوای مطبوع‌تری را در فصل سرد داشته باشند. اگر شما هیچ زمینه آلرژیكی در خانواده به صورت ارثی ندارید نیازی نیست هزینه خرید دستگاه بخور را به خود تحمیل كنید.

در قدیم كه چراغ‌های غذاپزی یا گرمایشی بسیار وجود داشت، در فصل سرد خانم‌ها با قرار دادن یك كتری یا ظرف آب، هوای خانه‌هایشان را مرطوب می‌كردند و به آن لطافت می‌دادند. هم تنفس راحت‌تر بود و پوست مرطوب می‌ماند و هم همیشه چای آماده بود اما امروز دستگاه‌های بخور جای آن را گرفته است. استفاده از بخور مانعی ندارد اما اگر خانم‌ها یا افراد دیگر تصور می‌كنند منافذ باز پوستشان كه یك خصوصیت ژنتیكی و خانوادگی است را می‌توانند با بخور دادن از بین ببرند منتظر چنین رخدادی نباشند.
 
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع :  salamat.ir
 
مطالب پیشنهادی :
 ماساژ پوست سر جلوی ریزش مو را میگیرد؟
فواید آلوئه ورا برای پوست
فواید ویتامین E بر پوست
این سبزی،پوست شما را شفاف می کند!
این سه اتفاق پوست زنان را زشت می کند!