نتايج يك تحقيق جديد نشان داده است كه گربه‌ها می‌توانند مواد حساسيت زايی توليد كنند كه سيستم ايمنی بدن را تحريك كرده و باعث بروز اگزما ‌شوند.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، این مطالعات حاكیست؛ تماس با این مواد حساسیت زا در سالهای نخست زندگی و دوران كودكی در افرادی كه حامل یك ژن اصلی معیوب هستند، خطر ابتلا به اگزما را در پی دارد.

دانشمندان دریافته‌اند كه داشتن ژن جهش یافته FL6 خطرابتلای نوزادان حامل این ژن به اگزما را در سال اول زندگی تا دو برابر افزایش می‌دهد اما در صورتی كه همین نوزادان در تماس با گربه باشند خطر ابتلا به اگزما در آنها تا چهار برابر افزایش می یابد.

نتایج این تحقیق كه روی 892 نوزاد متولد شده در انگلیس و دانمارك صورت گرفته در مجله كتابخانه عمومی علوم به چاپ رسیده است.

این در حالی است كه یك متخصص انگلیسی اظهار كرد كه سایر تحقیقات نشان داده بودند كه گربه‌ها در واقع می‌توانند خطر بروز اگزما را كاهش دهند.

پژوهش اخیر به سرپرستی تیم تحقیقاتی در دانشگاه «دوندی» نشان داد تماس با سگ‌ها در این مورد تاثیری ندارد.

آمارها حاكی از آن است كه نرخ مبتلایان به اگزما در سالهای اخیر در كشور انگلیس افزایش داشته است.

علت اگزما هنوز به طور كامل مشخص نشده است اما گفته می‌شود مواد شیمیایی كه باعث بروز واكنشهای آلرژیك می‌شوند ظاهرا به این بیماری دامن می‌زنند.

دانشمندان معتقدند كه بین این مواد شیمیایی و ژنهای ما می‌تواند رابطه كلیدی در بروز علایم اولیه اگزما وجود داشته باشد.

به نظر می‌رسد ژن FLG كه در حفظ نقش پوست بعنوان یك مانع محافظ حیاتی است،‌ نقش بالقوه در این میان بازی می‌كند. برخی از نسخه‌های متفاوت ژن مانع از عملكرد مناسب آن می‌شوند اما ژن معیوب به تنهایی نمی‌تواند تولید اگزما كند در حالی كه با فاكتورهای محیطی می‌تواند تحریك شود.

در مطالعه دوندی روی ارتباط بین فاكتورهای محیطی و بروز بیماری در اطفال تمركز شده است.

متخصصان دانشگاه دوندی در این تحقیقات با دانشگاه‌های منچستر و كوپنهاك همكاری كرده‌اند. اگزما نوعی بیماری پوستی آلرژیك و مزمن است كه مخصوصا در پوست دست، سر، صورت ، پشت گردن یا آرنج و زانو بروز می‌كند.

بیماری ممكن است بین یك ماهگی تا یك سالگی آغاز شود. اگرچه معمولا تا سه سالگی اندكی تخفیف می‌یابد اما ممكن است در هر سنی دوباره شدت پیدا كند.

اگزما انواع مختلفی دارد كه عبارتند از اگزمای اتوپیك در افرادی كه مستعد آلرژی هستند، بروز می‌كند و بویژه در نوزادان شایع‌تر است، ‌اگزمای سكه مانند كه در افراد بزرگسال بروز می‌كند و علت آن هنوز ناشناخته است و بالاخره اگزمای دست كه اغلب در اثر تحریك با یك ماده محرك پوست بروز می‌كند.

شایع‌ترین علایم اگزما شامل خارش (گاهی شدید) در ناحیه اگزما، خشكی پوست، بروز تاول‌های كوچك در محل اگزما همراه با تراوش مایع، ضخیم شدن و پوسته ریزی در اثر التهاب مزمن هستند.

این بیماری غالبا علت مشخصی ندارد اما واكنش حساسیتی به مواد آلرژی زای متنوع می‌تواند عامل بروز آن باشد. این مواد بسیار متنوع عبارت است از غذاهایی مثل تخم مرغ، گندم، شیر یا غذاهایی دریایی، پارچه پشمی، لوسیون و پمادهای پوستی، صابون‌ها و پاك كننده‌ها، گیاهان،‌رنگ‌ها و داروی موضعی هستند.

عوامل تشدید كننده بیماری شامل استرس، سابقه بیماری آلرژیك مانند تب یونجه، ‌آسم یا واكنش دارویی، پارچه‌های دوخته شده از الیاف مصنوعی كه عرق بدن را می‌گیرند، تغییرات شدید آب و هوا از نظر رطوبت،‌ سرما و یا گرما خصوصا وقتی تعریق زیاد می‌شود، هستند.
 
 
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
 
www.seemorgh.com/health