تب مالت يکي از بيماريهای بومی ايران است که بيشتر از طريق تماس مستقيم با حيوانات آلوده و يا تماس غيرمستقيم از طريق مصرف فرآورده‌های لبنی غيرپاستوريزه به انسان منتقل می‌شود.



پنجمین همایش ملی مبارزه با بیماریهای قابل انتقال میان حیوان و انسان همزمان با برگزاری نخستین کنگره کشوری بیماری شالیکاران 19 و 20 تیر برگزار می‌شود.
به گزارش خبرنگار ما ‌به نقل از روابط عمومی‌وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شعار این روز با توجه به شعار امسال سازمان جهانی بهداشت، پیرامون بیماری‌های مشترک حیوان و انسان و تغییرات آب و هوایی است.
براساس آمار سازمان جهانی بهداشت، از میان 1709 عامل بیماری‌زا، 832 عامل (49 درصد) و از میان 156 بیماری نوپدید شناخته شده در انسان، 114 مورد آن (73 درصد) از حیوانات به انسان منتقل می‌شوند.
براساس این گزارش مهمترین بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان ، تب مالت و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است .
تب مالت یکی از بیماریهای بومی‌ایران است که بیشتر از طریق تماس مستقیم با حیوانات آلوده و یا تماس غیرمستقیم از طریق مصرف فرآورده‌های لبنی غیرپاستوریزه به انسان منتقل می‌شود.
علائم این بیماری شامل تب مداوم، عرق فراوان بخصوص در شب، خستگی، کاهش وزن، سردرد و درد عضلانی است که در دامها به صورت سقط جنین بروز می‌کند.
راههای پیشگیری از این بیماری، استفاده از فرآورده‌های لبنی پاستوریزه، مصرف نکردن پنیر و فرآورده‌های لبنی غیرپاستوریزه شامل خامه و بستنی غیر پاستوریزه، تماس نداشتن با دام در طی مسافرت و استفاده از وسایل حفاظتی برای دامداران و مصرف بستنی‌های سنتی غیر استاندارد است.
شایان ذکر است همایش ملی بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان از سال 1383 هرساله در تیرماه برگزار می‌شود.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:http://www.iribnews.ir