وقفه تنفسی هنگام خواب يك مشكل شايع است كه در آن بافت‌های پشت مری به هنگام خواب موقتاً دچار ايست شده و سبب وقفه‌های متعدد....
 
 
 
 
تحقیقات جدید نشان می‌دهد: فشار خون، تغییرات هورمونی و عصبی ناشی از وقفه تنفسی هنگام خواب (OSA) احتمال بروز حمله قلبی شبانه را افزایش می‌دهد.

وقفه تنفسی هنگام خواب یك مشكل شایع است كه در آن بافت‌های پشت مری به هنگام خواب موقتا دچار ایست شده و سبب وقفه‌های متعدد و كوتاه تنفسی می‌شود و در نتیجه سبب خواب آلودگی طی روز می‌شود. این اختلال با استفاده از وسیله تنفس مصنوعی خاص به طرز موثری قابل درمان است. فرد مبتلا به این مشكل با استفاده از این وسیله می‌تواند با وارد كردن مقادیر معینی از هوا این اختلال را برطرف كند.

وایرند كی سامرز در مجله دانشكده قلب و عروق آمریكا توضیح می‌دهد؛ تغییراتی كه بر اثر وقفه تنفسی در بدن رخ می‌دهد می‌تواند به انسداد شریانی و حمله قلبی منجر شود، از آنجا كه وقفه تنفسی محركی برای حمله قلبی است به نظر می‌رسد اوج خطر بروز علائم حمله قلبی در طول شب باشد.

سامرز و همكاران او در این تحقیقات 92 بیمار حمله قلبی را در كلینك «مایو» روچستر مورد مطالعه قرار داده و زمان شروع درد سینه را در آن‌ها ثبت كردند. خواب شبانه این بیماران در دو تا سه هفته پس از حمله قلبی مورد آزمایش قرار گرفت و در 64 مورد (70 درصد) بیماران وقفه تنفسی هنگام خواب (OSA) مشاهده شد. بیماران بررسی شده در این تحقیقات همگی به لحاظ سوابق پزشكی و سلامتی و هم چنین درمان دارویی در شرایط یكسانی قرار داشتند. تعدد حمله قلبی در مبتلایان به وقفه تنفسی هنگام خواب، از نیمه شب تا 6 صبح، بیشتر بوده، در حالی كه تعداد حملات قلبی از 6 صبح تا ظهر در میان افراد فاقد این مشكل، بیشتر بوده است.

این محققان در ادامه اظهار داشتند: یافته‌های اخیر نشان می‌دهد حملات قلبی شبانه افزایش احتمال بروز مرگ ناگهانی در طول شب را در میان افراد مبتلا به وقفه تنفسی هنگام خواب نشان می‌دهد.

این محققان توصیه كرده‌اند: افرادی كه به هنگام شب دچار حمله قلبی شده‌اند، بهتر است تحت آزمایش OSA قرار گیرند.
 
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: سلامت نیوز