علایم استرس و اضطراب شدید
اضطراب و استرس جزء جدانشدنی از زندگی امروزی ما هستند. ما به بودنشان عادت کرده ایم ولی جسم مان خیر. جسم ما با این 10 علایم هشدار دهنده از شدت استرس و اضطراب در وجود مان خبر می دهد

علائم استرس و اضطراب شدید

دکتر استوان هوبفول Stevan E. Hobfoll  رئیس بخش علوم رفتاری در مرکز پزشکی دانشگاه راش: هر از گاهی استرس گرفتن یکی از واقعیت های زندگی مدرن است ولی اگر استرس مزمن دارید – از هجوم روزانه هورمون های استرس به خاطر داشتن یک کار سخت و یا زندگی شخصی آشفته رنج می برید – علایمی که ایجاد می شود دقیق و نافذ است. اگر هر کدام از نشانه های ذیل را تجربه کرده اید، برای خلاصی از استرس و اضطراب، هر روز زمانی را در محیط بیرون سپری کنید، پیاده روی کنید یا به سادگی گوشی خود را خاموش نمایید.

بیشتر بدانید : تاثیر استرس بر کدام قسمت های بدن است؟ + رفع غیر دارویی استرس

بیشتر بدانید : کاهش سریع استرس با چند روش ساده و مهم

1. علایم استرس: سردرد آخر هفته

1. علایم استرس: سردرد آخر هفته

به گفته دکتر تاد شوات Todd Schwedt، مدیر مرکز سردرد دانشگاه واشنگتن؛ مواجهه غیر منتظره با استرس می تواند بی درنگ باعث میگرن شود. هر روز به اندازه کافی بخوابید و مطابق برنامه غذا بخورید تا سایر محرک های میگرن را به حداقل برسانید.


2. علایم استرس: گرفتگی شدید عضلات در دوران پریود

2. علایم استرس: گرفتگی شدید عضلات در دوران پریود

یک مطالعه در دانشگاه هاروارد نشان  می دهد زنانی که استرس بیشتری دارند به احتمال دو برابر بیشتر از کسانی که استرس کمتری دارند، گرفتگی های دردناک دوران پریود را تجربه می کنند. محققان عدم تعادل هورمونی ناشی از استرس را مقصر می دانند. تحقیقات نشان می دهد رفتن به باشگاه با کاهش فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک، می تواند گرفتگی عضلات و استرس را کاهش دهد.

بیشتر بدانید : 10 تکنیک آرامش بخش برای از بین بردن استرس


3. علایم استرس: درد فک

3. علایم استرس: درد فک

به گفته دکتر متیو مسینا Matthew Messina،  مشاور مصرف کنندگان انجمن دندان پزشکی آمریکا، درد فک می تواند نشانه ای از دندان قروچه باشد که معمولا در هنگام خواب رخ می دهد و با استرس، بیشتر می شود. از پزشکتان درباره محافظ دهان هنگام خواب nighttime mouth guard مشاوره بگیرید، 70 درصد افرادی که از این وسیله استفاده کرده اند کاهش دندان قروچه یا از بین رفتن کامل آن را تجربه نموده اند.

 

4. علایم استرس: خواب های عجیب و غریب و بریده بریده

4. علایم استرس: خواب های عجیب و غریب و بریده بریده 

زمانی که به خواب می روید معمولا دیدن رویا در خواب به شما انرژی مثبت می دهند بنابراین وقتی بیدار می شوید نسبت به زمانی که به خواب رفته اید، خلق و خوی بهتری دارید. به گفته دکتر روزالیند کارترایت  Rosalind Cartwright، استاد بازنشسته روان شناسی در مرکز پزشکی دانشگاه راش، زمانی که استرس دارید، مرتب از خواب می پرید و تمام شب تصاویر ناخوشایند به سراغتان می آیند و به سختی به خواب می روید. برای داشتن یک خواب شبانه خوب و کامل 7 – 8 ساعته باید از مصرف الکل و کافئین نزدیک به زمان خواب اجتناب کنید و سعی کنید عصر هر روز زمانی را به پیاده روی، ورزشی که به شدت استرس شما را کاهش می دهد، بپردازید.

بیشتر بدانید : متن پیش فرض برای لینک پیش فرض

5. علایم  استرس: خونریزی لثه

5. علایم  استرس: خونریزی لثه

با توجه به تجزیه تحلیل 14 مطالعه گذشته در برزیل مشخص شد که افرادی که استرس دارند بیشتر در معرض خطر بیماری های پریودنتال یا بیماری پیرادندانی *periodontal (التهاب و خونریزی لثه) هستند. به گفته محققان بالا بودن مزمن سطح هورمون استرس (کورتیزول) می تواند سیستم عصبی را مختل کرده و اجازه دهد باکتری ها به لثه حمله کنند. به گفته دکتر پرستون میلر Preston Miller، رئیس سابق آکادمی پریودنتولوژی آمریکا، از دهانتان با ورزش و خواب بیشتر که به کاهش استرس کمک می کند محافظت نمایید.

*بیماری پریودنتال periodontal : اختلالی است که به علت عفونت و التهاب در لثه و استخوان اطراف دندان ها بوجود می آید. در مراحل اولیه که ژنژیویت نامیده می شود، لثه ها متورم و قرمز میشوند و گاهی با خون ریزی همراه هستند. یوسیپویچ توضیح می دهد که " استرس مسئول فعال کردن فیبرهای عصبی است که باعث ایجاد احساس خارش می شوند."

 بیشتر بدانید : متن پیش فرض برای لینک پیش فرض

6. علایم استرس : ایجاد اکنه از ناکجاآباد

6. علایم استرس : ایجاد اکنه از ناکجاآباد

به گفته دکتر گیل یوسیپویچ Gil Yosipovitch، استاد بالینی پوست در دانشگاه ویک فارست، استرس التهاب را افزایش می دهد که منجر به جوش و آکنه در بزرگسالان می شود. پوستتان را با یک لوسیون محتوی اسید سالیسیک salicylic acid که باعث پوسته ریزی می شود یا محلول ضد باکتری بنزوئیل پراکسید benzoyl peroxide صاف و هموار کنید. حتما از یک مرطوب کننده هم استفاده کنید که پوستتان زیاد خشک نشود. اگر پوستتان در عرض چند هفته به این درمان پاسخ نداد، برای استفاده از داروهای قوی تر با پزشکتان مشورت نمایید.


7. علایم استرس: هوس خوردن شکلات و شیرینی

7. علایم استرس: هوس خوردن شکلات و شیرینی

هوس شکلات و شیرینی تان را به گردن هورمون های زنانه نیندازیدهورمون استرس مقصر تر است. هنگامی که محققان دانشگاه پنسیلوانیا زنان را قبل و بعد از یائسگی مورد بررسی قرار دادند، تنها کاهش اندکی در شیوع هوس خوردن شکلات بعد از دوران یائسگی مشاهده کردند که نمی توان به مسئله هورمونی مرتبط دانست. محققان این پژوهش می گویند به احتمال زیاد استرس باعث اشتیاق زنان به مصرف شکلات می شود.


8. علایم استرس: خارش پوست

8. علایم استرس: خارش پوست

یک مطالعه ژاپنی روی بیش از 2000 نفر دریافته است کسانی که دچار خارش مزمن ( خارش پوست در پزشکی به نام پروریتوس pruritis شناخته می شود ) هستند، نسبت به دیگران به احتمال دو برابر دچار استرس هستند. با این که مشکل خارش های آزار دهنده مطمئنا باعث استرس می شوند، کارشناسان بیان می کنند که احساس اضطراب و تنش نیز باعث تشدید بیماری های زمینه ای مانند درماتیت، اگزما، پسوریازیس و ... می شود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : درماتیت (اگزمای) دور دهان

اگر می خواهید بیشتر بدانید : اگزما چیست؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : اگزما| عوارض جدی اگزما که بیش از مشکلات پوستی است!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بیماری پسوریازیس چیست؟ 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : پسوریازیس Psoriasi و 17ستاره مشهوری که به آن مبتلا هستند!


9. علایم استرس: آلرژی شدیدتر از حد معمول

9. علایم استرس: آلرژی شدیدتر از حد معمول

در یک آزمایش در سال 2008، محققان کالج پزشکی دانشگاه اوهایو نشان دادند که افراد مبتلا به آلرژی، زمانی که در حال انجام یک فعالیت استرس زا بودند نسبت به زمانی که کاری انجام می دادند که آن ها را متشنج نمی کرد، علایم حساسیت بیشتری بروز دادند. به گفته دکتر  جانیس کیسولت گلاسرJanice Kiecolt-Glaser، نویسنده مطالعه: هورمون های استرس می توانند باعث تحریک تولید IgEک پروتئین در خون که سبب ایجاد واکنش آلرژیک می شود) شوند.


10. علایم استرس: قولنج یا گرفتگی دردناک شکم

10. علایم استرس: قولنج یا گرفتگی دردناک شکم

اضطراب و استرس می تواند باعث درد معده و گرفتگی در شکم به همراه کمر درد، سردرد و بی خوابی شود. یک مطالعه که روی 1953 مرد و زن انجام شده بود نشان داد کسانی که بالاترین سطح استرس را تجربه کرده بودند، سه برابر بیشتر نسبت به همتایان آرام تر خود، درد شکم را تجربه می کردند. ارتباط دقیق این مساله مشخص نیست ولی یک نظریه بیان می کند که روده ها و مغز رشته های عصبی مشترک دارند. بنابراین زمانی که مغز به استرس واکنش نشان می دهد، روده ها هم همان سیگنال را دریافت می کنند. به خاطر این رابطه ، یادگیری مدیریت استرس با کمک یک روان شناس بالینی، مدیتیشن و یا حتی ورزش می تواند به تسکین درد شکم هم کمک نماید. با این حال اگر به طور مکرر دچار درد و گرفتگی در ناحیه شکم می شوید به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص بدهد علت دل درد شما به خاطر حساسیت غذایی است یا عدم تحمل لاکتوز، یا سندرم روده تحریک پذیر یا زخم.


بیشتر بدانید : 10 توصیه برای کاهش استرس

بیشتر بدانید : چه غذاهایی برای استرس خوب است و چه غذاهایی بد؟

بیشتر بدانید : کاهش استرس با ماساژ نقاطی خاص در بدن

بیشتر بدانید : استرس چه بلایی برسر اعضای مختلف بدن می آورد؟



تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ