ادویه ای که سرطان سینه را مغلوب می کند
محققان، ساخت این ایمپلنت را انقلابی جدید در مقابله با سرطان سینه می دانند.
محققان دانشگاه لوییزویل در کنتاکی آمریکا، موفق به ساخت ایمپلنتی شدند که می تواند رشد تومورهای سرطانی سینه را با استفاده از زردچوبه یا ادویه «کاری» متوقف کند.

مطالعات مختلف محققان نشان می دهد ماده کارکامین که موجب رنگ زرد روشن در ادویه کاری است، می تواند به کوچک شدن سلول های سرطان سینه کمک کند. اما داشتن یک رژیم غذایی سرشار از کاری تاثیری در درمان سرطان ندارد. زیرا این ماده در معده شکسته شده و خاصیت خود را از دست می دهد.
حالا دانشمندان ایمپلنتی طراحی کرده اند که می تواند کاری را به بدن وارد کند. آنها معتقدند ادویه «کاری» می تواند اثر هورمون های تغذیه کننده سلول های سرطان سینه را از بین ببرد. دانشمندان در این ایمپلنت، 200 میلی گرم پودر کاری را در داخل کپسول های کوچکی بسته بندی کرده اند که تنها دو میلی متر طول دارد. برای اجرای این تحقیق، محققان این ایمپلنت را که هر کدام حاوی دو کپسول بود وارد بدن موش های سرطانی کردند. گروه دیگری از موش های سرطانی با رژیم غذایی روزانه حاوی ادویه کاری تغذیه شدند.

آنها به مدت چهار ماه رشد تومور را در بدن موش ها بررسی کرده و به این نتیجه رسیدند که ماده کارکامین کاری، در موش ها سبب کاهش تومورهای سرطانی تا حدود یک سوم شده و میزان تولید سلول های تهاجمی سرطانی را کاهش می دهد. محققان، ساخت این ایمپلنت را انقلابی جدید در مقابله با سرطان سینه می دانند.

پیش از این نیز اثرات آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و مزایای بالقوه ادویه کاری در پیشگیری از بیماری آلزایمر برای دانشمندان شناخته شده بود. «کاری»، ادویه ای است که به طور معمول در آشپزی هندی کاربرد دارد و از ترکیب چند پودر یا ادویه دیگر است. با پیشرفت ارتباطات و آگاهی مردم از فرهنگ و تمدن دیگر کشورها در اکثر کشورها از این ادویه در تهیه غذاهای مختلف و در پخت غذاهایی که نیاز به ادویه خاص ندارند، استفاده می کنند.

پودر «کاری» اگرچه به صورت یک ادویه مجزا فروخته می شود، ولی ترکیبات آن در کشورها و ملل مختلف، متفاوت است اما به طور کلی می توان گفت: مخلوطی از زردچوبه، دارچین، سیر، هل، زیره، فلفل و گشنیز است اما عنصر اصلی پودر کاری در تمام کشورها، زردچوبه است که موجب رنگ زرد زیبا و خاصیت فوق العاده آن می شود.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : ایرنا

مطالب پیشنهادی:
سرطان سينه
نشانه های سرطان سینه چیست؟
خبر های خوش در مورد سرطان سینه
امیدی تازه برای بیماران مبتلا به سرطان سینه
عمل جراحی حفظ پستان در سرطان سینه چیست؟