سرکه سیب واقعا لاغر می کند؟
سرکه‌سیب تا اندازه‌ای می‌تواند باعث چربی‌زدایی از بدن شود اما...

در این مطلب به پرسشی پاسخ می‌‌دهیم که پرسیده‌اند: «کمی اضافه‌وزن دارم. شنیده‌ام که مصرف سرکه‌سیب باعث لاغری می‌شود و با تاثیر بر بهبود عملکرد کبد، مشکلات پوستی ناشی از آن را هم برطرف می‌کند. این باورها صحت دارد؟»

 

مصرف هیچ کدام از موادغذایی، به‌تنهایی و بدون ورزش و رژیم غذایی مناسب نمی‌تواند باعث کاهش وزن شود. سرکه‌سیب، جزو مغذی‌ترین سرکه‌های موجود در بازار است و می‌توان برای بهره بردن از خواص آن، در انواع سالادها از آن استفاده کرد. سرکه‌سیب تا اندازه‌ای می‌تواند باعث چربی‌زدایی از بدن شود اما چربی‌زدایی یا افزایش متابولیسم بدن که به مصرف این ماده غذایی نسبت می‌دهند، اصلا به‌اندازه‌ای نیست که بتوان برای کاهش وزن قابل‌توجه، حسابی روی آن باز کرد. نکته دیگری که به آن اشاره کردید، استفاده از سرکه‌سیب برای رفع مشکلات پوستی ناشی از بیماری‌های کبدی بود.

کبد به‌عنوان ارگانی حیاتی، نزدیک به 500 عمل پیچیده متابولیک، سم‌زدایی و... را برعهده دارد بنابراین هرگونه اختلالی در عملکرد آن می‌تواند مشکلات فراوانی مانند مشکلات پوستی را در پی داشته باشد. برخورداری از یک رژیم غذایی متعادل، متنوع و متناسب، می‌تواند باعث بهبود عملکرد کبد و پیشگیری از مشکلات ناشی از اختلال کارکرد آن شود. سرکه‌سیب به‌عنوان نوعی ماده بسیار مغذی، می‌تواند تاحدی در تصفیه و پاکسازی کبد موثر باشد و باعث پیشگیری از مشکلات پوستی ناشی از بیماری‌های کبدی شود.

با این حال، باز هم تاکید می‌کنم که تمام مشکلات مربوط به یک ارگان را نمی‌توان با مصرف یک ماده غذایی خاص برطرف کرد. مصرف حجم متعادلی از سرکه‌سیب تازه، به‌شرطی می‌تواند باعث پیشگیری از ابتلا به اختلال‌های کبدی و ناراحتی‌های پوستی ناشی از آن شود که فرد، رژیم‌غذایی سالمی داشته باشد.

دکتر سید ضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه، استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران


اگر می خواهید بیشتر بدانید : لاغری با سرکه سیب تنها در یک هفته + فواید سرکه سیب

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : هفته نامه سلامت