خواص حبوبات در طب سنتی
نخود از بهترین حبوبات محسوب می‌شود که دارای طبیعت گرم و تر است و از بهترین حبوبات برای افزایش قوای عمومی و تقویت نیروی جنسی است.

یک متخصص طب سنتی گفت: نخود از بهترین حبوبات برای افزایش قوای عمومی است؛ به ویژه برای کودکان که در سنین رشد قرار دارند، بسیار مفید است. از دیدگاه طب سنتی حبوبات دارای ارزش غذایی بسیار هستند و بهترین آنها نخود بوده که در تقویت حرارت غریزی بسیار موثر است.

نخود

نخود از بهترین حبوبات محسوب می‌شود که دارای طبیعت گرم و تر است و از بهترین حبوبات برای افزایش قوای عمومی و تقویت نیروی جنسی است؛ به ویژه برای کودکان که در سنین رشد قرار دارند، بسیار مفید است. بهتر است که برای کاهش نفخ آن حداقل 12 ساعت در آب خیسانده شود و چندین بار آب آن تعویض شود یا اینکه همراه با کمی زیره خیسانده شود همچنین می‌توان به مدت کوتاهی در آب روی شعله قرار گیرد و چند دقیقه بجوشد سپس آب آن را تعویض شود. مصرف چنین نخودی برای دستگاه گوارش مشکلی ایجاد نمی‌کند. نخود آب بهترین غذا از دیدگاه طب سنتی است.

عدس

عدس از دیدگاه طب سنتی سرد و خشک است و مصرف زیاد آن در افراد مستعد، موجب غلظت خون و برخی بیماری‌های سوداوی می‌شود، همچنین مصرف بیش از اندازه آن موجب بروز افسردگی می‌شود. برای اصلاح آن می‌توان آن را همراه با گوشت پخته و مصرف شود، همچنین می‌توان در کنار آن از مرزه، روغن بادام، سرکه و زعفران استفاده شود.

لوبیا

از دیدگاه طب سنتی لوبیا کمی گرم و تر بوده ولی هضم آن دشوار است و نفخ ایجاد می‌کند که برای از بین بردن آن بهتر است که همراه با دارچین مصرف شود.

ماش

ناصری متخصص طب سنتی بر این عقیده است که ماش از دیدگاه طب سنتی کمی سرد و نفخ آن از سایر حبوبات کمتر است. اخلاط حاصل از آن مناسب و خوب است و افرادی که تب دارند از ماش استفاده کنند؛ ماش پلو غذای خوبی است که همه می‌توانند از آن استفاده کنند.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : تسنیم