دارچین ماده ایی معجزه آسا
هزاران سال است که خواص درمانی دارچین کشف شده است و علوم جدید نیز، وجود ترکیباتی که در دارچین سبب کندی روند پیری می شود را به اثبات رسانده اند.

فواید دارچین

دارچین ادویه ایست که از داخل تنه درخت Cinnamoumm استخراج شده و در طول تاریخ،مصریان اولین کسانی بودند که از آن بسیار استفاده می کردند.این ماده، از برش بخش هایی از درخت دارچین حاصل می شود و سپس بخش های درونی آن استخراج شده و قسمت های چوبی آن حذف می شود. زمانی که خشک شد به صورت حلقه های نواری شکل به نام چوب دارچین در می آید و یا آن را آسیاب کرده و پودر دارچین حاصل می شود. هزاران سال است که خواص درمانی دارچین کشف شده است و علوم جدید نیز، وجود ترکیباتی که در دارچین سبب کندی روند پیری می شود را به اثبات رسانده اند. در این مقاله نگاهی گذرا به خواص این ادویه ی فوق العاده داریم.

 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : این دو خاصیت دارچین را بدانید

 

دارچین حاوی آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها بدن را از استرس اکسیداتیو که در نتیجه ی رادیکال های آزاد به وجود می آید،حفظ می کند. دارچین حاوی آنتی اکسیدان های قدرتمند مانند پلی فنول هاست.در یک مطالعه که خواص درمانی 26 ادویه مورد بررسی قرار گرفت، دارچین دارای جایگاه بالاتری از ادویه های خارق العاده ای مانند سیر و پونه کوهی قرار گرفت. در واقع، آن چنان قدرتمند است که دارچین می تواند به عنوان یک ماده نگهدارنده مواد غذایی طبیعی استفاده می شود.

یک ضد التهاب خوب

وجود التهاب در بدن اتفاق بسیار مهمی است که به بدن کمک می کند تا با عفونت ها مقابله کند و بافت های آسیب دیده را ترمیم کند.با این حال، زمانی که التهاب طولانی مدت و مزمن می شود، می تواند برای بدن مشکل ساز شده و بر علیه سلول های بدن عمل کند. دارچین می تواند در این زمینه مفید باشد، زیرا برخی از مطالعات نشان می دهند که آنتی اکسیدان ها در آن فعالیت ضد التهابی قوی ای دارند.

کاهش ریسک بیماری قلبی

مصرف دارچین سبب کاهش ریسک بیماری های قلبی که یکی از علل مرگ و میر زودرس است،می شود.مصرف روزانه 1 گرم دارچین در افراد دیابتی نوع 2،تاثیر مثبتی بر شاخص های خونی این افراد دارد.دارچین سبب کاهش کلسترول تام، LDL (کلسترول بد)،تری گلیسیرید شده در حالی که بر HDL (کلسترول خوب) تاثیری ندارد. البته در یکی از مطالعات اخیر،مصرف دوز روزانه 120 میلی گرم دارچین،میزان LDL،کلسترول تام و تری گلیسیرید را کاهش و HDL را افزایش می دهد. در مطالغات حیوانی، سبب کاهش فشارخون هم می شود که مجموعه ای از این اثرات، سبب کاهش ریسک بیماری های قلبی می شود.

تقویت حساسیت به انسولین

انسولین،یکی از هورمون های کلیدی است که سبب تنظیم متابولیسم و مصرف انرژی می شود. همچنین برای انتقال گلوکز(قند خون)از جریان خون به درون سلول ها ضروری است.مشکلی که در بسیاری از افراد وجود دارد، مقاومت به اثر انسولین است. این حالت که مقاومت انسولینی نامیده می شود، یکی از شاخصه های سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 است. خبر خوب این است که دارچین مقاومت انسولینی را کاهش می دهد و سبب بهبود عملکرد انسولین در بدن می شود. علاوه بر این مکانیسم، دارچین سبب کاهش قند خون از طرق دیگر نیز می شود.

اثر بر بیماری های تحلیل برنده عصبی

بیماری های تحلیل برنده ی عصبی، بیماری هایی هستند که با از دست دادن تدریجی ساختار یا عملکرد سلول های مغز مشخص می شوند. بیماری آلزایمر و پارکینسون دو نمونه شایع این بیماری هاست. به نظر می رسد که دو ترکیب موجود در دارچین، مانع ساخت پروتئین "تاو" (TAU) در مغز می شود که این پروتئین، یکی از مشخصه های بیماری آلزایمر است.البته برای این اثرات، نیاز به مطالغات بیشتری است.

مقابله کننده ی خوب با سرطان

سرطان یک بیماری جدی است که با رشد غیر قابل کنترل سلولها شناخته می شود. در مطالعات گسترده از دارچین جهت پیشگیری و درمان سرطان استفاده می شود.نحوه ی عملکرد آن به گونه ای است که سبب کاهش رشد سلول های سرطانی و جلوگیری از شکل گیری عروق خونی تومور هاست و به نظر می رسد که برای سلول های سرطانی سمی باشد و سبب مرگ سلولی شود.

مقابله با عفونت های باکتریایی و انگلی

سینامالدئید، جزء اصلی فعال دارچین است که می تواند به مبارزه با انواع مختلف عفونت ها کمک کند. روغن دارچین اثرات مفیدی بر درمان عفونت های دستگاه تنفسی ناشی از قارچ دارد. همچنین مانع رشد باکتری های خاصی مثل لیستریا و سالمونلا می شود. اثرات ضد میکروبی دارچین نیز ممکن است سبب جلوگیری از پوسیدگی دندان و کاهش بوی بد دهان شود.

مبارزه با HIV

مبارزه با HIV

HIV ویروسی است که به آرامی سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و در نهایت، در صورت عدم درمان، می تواند به ایدز منجر شود. به نظر می رسد که دارچین استخراج شده از نوع Cassia می تواند با HIV – 1 که سویه ی عمده ی ویروس HIV در انسان است، مقابله کند. در مطالعات آزمایشگاهی که بر سلول های آلوده به HIV بود،دارچین،درمان موثر تری از 69 گیاه مورد استفاده ی دیگر بود.البته مطالعات بالینی انسانی برای اثبات آن مورد نیاز است.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: behsite.ir