این علائم می گویند شما به موز حساسیت دارید!!
چرا موز برای بعضی افراد ایجاد حساسیت می كند؟ مصرف در حد میانه موز، آزار دهنده نیست و برای گرم مزاجان در فصول سرد سال معمولا عارضه ای ندارد. اما...

خواص موز

بسیاری از افراد موز را دوست دارند چون خوردنش راحت است ، هسته ندارد ، دارای پوسته محافظ و ضخیمی است كه نیاز به شستن ندارد و از همه مهمتر طعم شیرین و دلچسبی دارد . اما برخی افراد با خوردن موز دچار علایم آزاردهنده ای می شوند که نمی دانند دلیل آن چیست ؟

دکتر سید مهدی میرغضنفری، متخصص فیزیولوژی و مدیر گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ارتش، در این باره می گوید: از دیدگاه طب سنتی طعم ها، مزاج دارند و طعم شیرین مزاج گرم و تر دارد. به عبارتی وقتی یک خوراكی شیرین می خوریم طبع ما را به سمت گرمی و تری هدایت می كند. یعنی حرارت بدن را بالا می برد، جنب و جوش را زیاد کرده و به ما انرژی می دهد. اغلب خوردنی های گرم و تر، باعث جایگزینی مواد از دست رفته بدن شده و رشد و نمو را تداوم می دهند. انجیر، انگور، مویز و موز در این دسته قرار دارند و بد نیست بدانید برخی موز را جایگزینی برای گوشت دانسته اند.

به گفته دکتر میرغضنفری مزاج موز گرم و تر است و برای اكثریت انسان ها بدون عارضه و مفید است. خواص غذایی و سیرکنندگی زیادی دارد و چاق كننده و انرژی بخش و برای تقویت قوای مغزی مناسب است و برای كسانی كه گاهی به وعده غذای اصلی دسترسی ندارند، یا از رژیم لاغری و گیاهخواری پیروی می كنند، بهترین گزینه برای مصرف است. موز به جهت آنکه بافت نرم و هضم نسبتا راحتی دارد و زود به انرژی و قوا تبدیل می شود، برای کودکان و افراد مسن بسیار مناسب است.

 

این افراد با خیال راحت موز بخورند

این متخصص مصرف موز را برای افراد با مزاج سرد و خشک که معمولا لاغرند و استعداد چاقی نداشته و پوست خشک تیره ای دارند و اغلب از ناراحتی اعصاب و مشكلات مفصلی رنج می برند، بسیار مفید می داند و تصریح می کند، كلا انسان های با مزاج سرد از این میوه كه مزاج گرم دارد نفع می برند. ضمن اینکه موز تولید مایعات جنسی را زیاد کرده و محرک میل جنسی است.

 

این مزاج ها مراعات کنند

چرا موز برای بعضی افراد ایجاد حساسیت می كند؟ این استاد دانشگاه پاسخ می دهد: مصرف در حد میانه موز، آزار دهنده نیست و برای گرم مزاجان در فصول سرد سال معمولا عارضه ای ندارد. اما در گرم مزاجان اقلیم های گرمسیری، این میوه باید با احتیاط مصرف شود، چون مخصوصا در افراد با مزاج گرم و خشک ممكن است به افزایش حرارت بدن منجر شده و سبب تولید صفرا شود.

ازعلایم افزایش این اخلاط در بدن این است كه شخص پس از خوردن این میوه دچار خارش، افزایش حرارت بدن، داغی، حالت سنگینی در بدن و سر، بروز جوش های پوستی و از این قبیل عوارض می شود. در نتیجه کسانی که مزاجشان گرم است و حساسیت به این میوه دارند یا باید از خوردن آن پرهیز كنند یا آنکه پس از خوردن موز، یک خوردنی رو به ترش یا ملس مثل شربت سكنجبین و یا كمی آبغوره یا آب انار استفاده كنند، تا این عوارض به حداقل برسد.

این استاد دانشگاه می افزاید افرادی كه با مصرف موز دچار یبوست می شوند نیز باید کمتر از این میوه به خصوص کال و انواعی که با گاز اتیلن زودرس شده اند، استفاده کنند و برای رفع این عارضه مصرف ملین هایی همچون خاكشیر را از یاد نبرند. ضمن اینکه مصرف این میوه در حد کم در فاصله میان افطار تا سحر اشکالی ندارد اما مصرف زیاد و مستمر آن توصیه نمی شود.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:salamatonline.ir