خرما , پرانرژی و مغذی
خرما میوه درخت نخل است که در رنگهای قهوه ای تیره و یا قهوه ای مایل به زرد و قرمز دیده می شود. هسته آن بسیار سخت و از چوب است

خرما میوه ای است بهشتی و بسیار مقوی، كه مواد معدنی بسیاری چون آهن، پتاسیم، روی، منگنز و ویتامینهای A،B وE  دارد و همچنین منبع خوبی از فیبر است. خرما به کاهش کلسترول بالا کمک می‌نماید و فیبر موجود در آن می‌تواند در کاهش فشار خون و ابتلاء  به سرطان جلوگیری کند. سرطان‌ها‌یی نظیر سرطان كولون، معده و غیره. شکر موجود در همه انواع خرما گلوکز و فروکتوز است.

خرما حاوی 60 تا 65 درصد شکر، نزدیک 2.5 درصد پروتئین و کمتر از 2 درصد چربی، مواد معدنی و پکتین است. این ماده غذایی  برای کسانی که از رژیم غذایی کم سدیم استفاده می‌کنند بسیار مناسب است.

یكی از خواص خرما ملین بودن آن است به شرطی كه 6 تا 7 عدد خرما را در 2 لیوان آب جوش خیس كرده و صبح و شب آن را به صورت گرم بنوشید و یا مقداری خرما میل كنید و بلا فاصله یك یا دو لیوان آب گرم روی آن بنوشید. خاصیت دیگر خرما، خنثی كردن اسید اضافی معده است و از آنجا كه زیادی اسید معده باعث ترش كردن و دل‌درد می‌شود، بنابراین هر وقت دل درد گرفتید می‌توانید از فرمول چینی‌ها درطب سنتی چینی استفاده كنید، بدین طریق كه 2 تا 3 عدد خرمای تازه و له شده را در آب جوش بیاندازید و بعد آن را هم زده و بنوشید.

اثر دیگر معجزه‌آسای هسته خرما از بین بردن تورم پلك های چشم است برای این منظور پمادی از هسته خرما درست كرده و آنرا روی چشم می‌گذارند این پماد برای رشد مژه های چشم نیز بهترین دارو است. خرما را بعنوان میوه نیز می‌توانید مصرف كنید.


مواد موجود در 100 گرم خرما

انرژی
282 کیلوکالری
آب
53/20گرم
چربی
39/0گرم
پروتئین
45/2گرم
کربوهیدرات
03/75گرم
فیبر
8گرم

 

مواد معدنی موجود در 100 گرم خرما

کلسیم

39میلی گرم

آهن   

02/1میلی گرم

منیزیم

43میلی گرم

فسفر

62 میلی گرم

پتاسیم       

656 میلی گرم

سدیم

2میلی گرم

روی

29/0میلی گرم

مس

206/0میلی گرم

منگنز

262/0میلی گرم

 

بیشتر بدانید : اگر روزی 2 عدد خرما بخورید چه اتفاقاتی در بدن شما می افتد؟

بیشتر بدانید : خواص خرما , روزانه 3 عدد خرما به مدت یک هفته بخورید و ببینید چه می شود!

بیشتر بدانید : خواص خرما از دیدگاه طب سنتی برای بیماری ها

بیشتر بدانید : خرما برای چه کسانی مناسب نیست؟

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/healtth
اختصاصی سیمرغ