قارچها در حالیکه گیاه محسوب می‌شوند هیچ برگ و گل و دانه‌ای ندارند و با اینکه آنها را می‌توان کاشت اما در بسیاری از نقاط کشور بصورت خودرو رشد می‌کنند.
 

رنگ قهوه‌ای و طعم خوب و مغذی بودن قارچ، آن را به جزئی از آشپزخانه و غذاها درآورده است.قارچ‌ها به همان اندازه که خوش‌طعم هستند جالب توجه نیز هستند. در حالیکه گیاه محسوب می‌شوند اما هیچ برگ و گل و دانه‌ای ندارند و با اینکه آنها را می‌توان کاشت اما در بسیاری از نقاط کشور بصورت خودرو رشد می‌کنند.

فواید مصرف قارچ

بالا بردن سلامت قلب

به مدت 20 سال است که فیتونوترینتهایی که در قارچ وجود دارد دستمایه کار محققین قرار گرفته است. بیشتر این تحقیقات بر روی قسمت کربوهیدراتی قارچ که شامل پولی ساکارید و گلوکان هستند تمرکز کرده‌اند. در این تحقیقات مشاهده شده است که قارچها ضد سرطان هستند و اگر قارچ را جزء رژیم غذایی خود قرار دهیم در مقابل ابتلاء به سرطان سینه که توسط گردش زیاد استروژن در بدن بوجود می‌آید جلوگیری می‌کند. این تاثیر زمانی دیده می‌شود که از تولید آنزیمی به نام آروماتاسAromatase)) که برای تولید استروژن ضروری است در بدن ممانعت می‌شود.

قارچ منبع بسیار غنی از سلنیوم، ‌ریبوفلاوین(ویتامین B2)، ویتامینB5، مس، نیاسین، پتاسیم و فسفر می‌باشد. سلنیوم ماده‌ای ضروری برای عملکرد آنتی اکسیدانها می‌باشد که باعث کاهش رادیکالهای آزاد (برای سلامت بدن مضر می‌باشند) در بدن می‌شود.

سلنیوم یک پیش فکتورهایی(پیش نیاز آنزیمی) است که آنتی اکسیدانهای مهم درون بدن مانند (glutathione peroxidase) را تولید می کندو همچنین همراه با ویتامین E  بر سیستمهای آنتی اکسیدانی تاثیر می‌گذارند. فعالیت این آنتی اکسیدان قوی نه تنها سلنیوم را برای مبارزه با سرطان روده از طریق حفاظت سلولهای روده از مواد سمی سرطانزا، مفید می سازد بلکه در کاهش علائم آسم و آرتروز و بیماریهای قلبی نیز موثر می‌باشد.

مس ماده معدنی دیگری است که در کاهش علائم آرتروز موثر است. قارچ منبعی از آهن است که قسمتی از هموگلوبین را تشکیل می دهد(مولکولی که مسئول انتقال اکسیژن در بدن است.)

سیستم طبقه‌بندی نشان داده‌است که قارچ منبعی از محتویات ویتامین Bاست و مشخص شده‌است که قارچ سرشار از ریبوفلاوین، نیاسین،‌ اسید پنتوترین و همچنین تیامین و B6  و همچنین فولات است که همه آنها موادی مغذی هستند و در سوخت و ساز کربوهیدرات،‌ پروتئین و چربی موثر هستند.
 
مواد موجود در 100 گرم قارچ
 
سلنیوم 36.85 میکروگرم
ویتامینB2 (ریبوفلاوین) 0.69 میلی گرم
مس 0.71 میلی گرم
ویتامین B3(نیاسین) 5.39 میلی گرم
ویتامینB5( اسید پنتوتنیک) 2.13 میلی گرم
پتاسیم 635.04 میلی گرم
فسفر 170.10 میلی گرم
مس 1.56 میلی گرم
منگنز 0.20 میلی گرم
ویتامین B1( تیامین) 0.13 میلی گرم
ویتامین B6 0.16 میلی گرم
پروتئین 3.54 گرم
فولات

19.85 میکروگرم

فیبر 0.85 گرم
منیزیوم 12.76  میلی گرم
آهن 0.57 میلی گرم
کلسیم 25.52 میلی گرم
 

مس برای تقویت سیستم ایمنی بدن

همانطور که در بالا گفته شد قارچ منبعی غنی از مس است. مس بر بسیاری از پروسه‌های بنیادی تاثیر می‌گذارد که از آن جمله می‌توان به سیستم ایمنی اشاره نمود. مس که یک پیش فاکتوری است که عکس العمل آنزیمی دارد نه تنها در سیستم ایمنی بلکه بر درمان زخمها و تقسیم سلولهای طبیعی بدن نیز موثر است. همچنین مس در تثبیت سلولهای شکر و عمل سوخت و ساز بدن کمک می کند و برای حس بویایی و چشایی ضروری است و مشاهده شده است که از تخریب رگهای خونی در بیماری گرفتگی رگها جلوگیری کرده و باعث کاهش التهابات دردناک آرتروز می گردد.

داشتن سیستم ایمنی قوی وابسته به میزان مس است بنابراین مس موجود در قارچ می‌تواند از مبتلا شدن به بیماریهایی نظیر سرماخوردگی و عفونت گوش و همچنین عفونتهای جدی که در بیماران دیابتی دیده می‌شود جلوگیری می‌کند.

 جلوگیری از ابتلا به آلزایمر و پیری

 در تحقیقی که محققان بر روی 3500 نفر در سنین بین 65 سال به بالا انجام دادند مشخص شد، در افرادی که میزان بیشتری نیاسین نسبت به دیگران دریافت می‌کردند پیشرفت آلزایمر کمتر از دیگران است و تغیرات ناشی از پیر شدن در آنها به کندی ظاهر می‌شود.

چگونه قارچی انتخاب کنیم و چگونه آن را نگهداری نماییم؟

برای انتخاب فارچ به لطافت، تمییزی و گوشتالو بودن آن توجه نمایید. از خرید قارچهایی که چروکیده هستند و نقاطی لزج مانند بر روی آنها وجود دارد خودداری نمایید.

بهترین راه برای نگهداری از قارچ نگهداری آن در یخچال است و بهتر است آنها را در بسته و یا شیشه گذاشته و نگهداری کنید.

بیشتر بدانید : خواص قارچ گانودرما + قارچ گانودرما چیست؟

 
 
 
تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ ـ مهرنوش نصوری
 
اختصاصی سیمرغ   seemorgh.com/health
 
 
لینکهای مرتبط : جشنواره قارچ!! انواع غذاها با قارچ