خوراکی فوق العاده در درمان سرفه
فرزندتان سرفه می‌‌کند؟ سرفه های مکرر شبانه اش خواب تان را مختل می‌کند؟

 قبل از اینکه به جستجو در داروخانه بپردازید تا یک شربت ضد سرفه پیدا کنید، یک قاشق عسل را امتحان کنید. مطمئناً نتیجۀ آن فوری و معجزه آسا نیست، اما یک تحقیق علمی نشان داده است که عسل با خواص منحصر به فردش، جایگزین بسیار مناسبی برای شربت سرفه است.

عسل یا شربت ضد سرفه؟

بسیاری از فرآورده های ضد سرفه و ضد عفونی کننده های مجاری تنفسی بدون نسخه در داروخانه ها به فروش می‌رسند. از سوی دیگر، وقتی به خاطر سرفه های خشک آنفولانزای قبلی مان پزشک، شربت ضد سرفه تجویز می‌کند، تمایل به نگه داری آن داریم.

این شربت ها عموماً بر پایۀ دکسترومتورفان قرار دارند. مدام تأثیرگذاری این داروها زیر سئوال می‌رود ولی از آنجایی که اثر منفی هم ندارند، از آنها استفاده می‌کنیم چون تصور می‌کنیم این کار بهتر از هیچ کاری نکردن، است. اما یک جایگزین دیگر با خواص طبیعی وجود دارد و آن "عسل" است.

بیشتر بدانید : درمان سرفه با چند روش خانگی

بیشتر بدانید :  8 فایده آب عسل در درمان های خانگی

بیشتر بدانید : راهکاری برای درمان سرفه و پاکسازی ریه

خواص عسل، سرفه را تسکین می‌دهند

آثار عسل در بین برخی بچه های 2 تا 18 سال که سرفه می‌کردند و دچار آبریزش بینی بودند، طی 7 روز مقایسه شد. برخی از این کودکان دقیقاً فبل از خواب 1 قاشق عسل و برخی دیگر شربت ضد سرفه دریافت کرده بودند و برخی دیگر هیچ. تکرار سرفه ها، شدت شان و میزان ناراحتی که طی خواب ایجاد می‌کردند، با هم مقایسه شدند. 

این پارامترها بین همۀ بچه ها تغییر کرد، اما بچه هایی که عسل خورده بودند، بهبودی بیشتر از خود نشان دادند. تأثیر بالای این درمان خانگی از طریق خواص این مادۀ غذایی توجیه می‌شود. اول از همه اینکه، بلعیدن عسل باعث افزایش ترشح بزاق و مخاط هایی می‌شوند که گلو را نرم می‌کنند. از سوی دیگر، شیرینی بسیار زیاد، اُپئید آندوژن تولید می‌کند. در نهایت، عسل هم یک آنتی اکسیدان است و هم یک ضد میکروب. 

توجه داشته باشید که، در صورت وجود سرفه های بسیار شدید و طولانی مدت، تأثیر عسل بسیار ناچیز خواهد بود، در این موارد باید به پزشک معالج مراجعه کنید یا نظر داروساز را جویا شوید. از لحاظ منطقی، بهتر است که در صورت عفونت های خفیف، به جای اینکه در جعبۀ داروها دنبال شربت ضد سرفه بگردید، به کودک بالای یک سال تان (و بزرگسال) هر شب، قبل از خواب یک قاشق عسل بدهید . 

بیشتر بدانید :  راهکارهای خانگی برای درمان سرفه

بیشتر بدانید :  درمان سرفه با کمک 4 روغن‌ طبیعی

بیشتر بدانید : درمان سرفه سرماخوردگی و آنفلوآنزا پاییزی با روش های موثر خانگی

بیشتر بدانید :  معجزه عسل در سلامت پوست

تهیه وترجمه : گروه سلامت سیمرغ 
seemorgh.com/health
اختصاصی سلامت