بیشتر افراد مبتلا به سندرم آلرژی دهانی، میوه ها و سبزیجات خام را نمی توانند بخورند و این آلرژی هنگام برخورد این میوه‌ها به لب، دهان و گلوی...
 

آلرژی نسبت به بعضی غذاها و سبزیجات واکنش هایی را به وجود می آورد.

سئوال: من میوه ها و سبزیجات دانه دار را به صورت سرد یا خام نمی توانم بخورم. اگر بخورم گلو و زبانم متورم می شوند، گوش درد می گیرم و به راحتی نمی توانم نفس بکشم. این آلرژی غذایی را 3 سال پیش زمانی که حامله بودم و 7 ماه داشتم، پیدا کردم. آیا این آلرژی به خاطر بارداری به وجود آمده؟ این غذاهای سالم را نمی توانم بخورم، از این رو از آن زمان 14 کیلو اضافه وزن پیدا کرده ام. چه کاری می توانم بکنم؟

پاسخ: علائم شما حاکی از واکنشی موسوم به سندرم آلرژی دهانی می باشد. این آلرژی به خاطر بارداری به وجود نیامده است، بلکه به خاطر آلرژی نسبت به پروتئین های مشخصی در میوه‌ها و سبزیجات خام به وجود آمده است. از آنجا که علائم به صورت و دهان محدود شده، پاسخ آلرژی شدید و گسترده می باشد. همچنین مشکل در تنفس دارید، به شما توصیه می‌ کنیم با متخصص آلرژی و آسم مشورت کنید. در این بین، اگر علائم تکرار شد باید به اورژانس مراجعه کنید.
بیشتر افراد مبتلا به سندرم آلرژی دهانی، میوه ها و سبزیجات خام را نمی توانند بخورند و این آلرژی هنگام برخورد این میوه ها به لب، دهان و گلوی آنها به وجود می آید. واکنش ها در این زمان متفاوت می باشد كه عبارتند از:

 *سوزش خفیف دهان و لب.

*سوزش، درد و سرخ شدن زبان، لب و دهان.

*جوش دردناک که در دهان یا روی لب و زبان تاول بزند.

 *سرفه، آب ریزش بینی، درد چشم و صورت.

*تورم لب ها، زبان، دهان و گلو.

*مشکل بلع داشتن.

*مشکلات تنفسی و صدای خس خس.

به ندرت، واکنش آلرژیکی باعث حساسيت زياد می شود. گاهی ممکن است آلرژی گرده گل فصلی داشته باشید. خیلی از افرادی که آلرژی‌های دهانی دارند و نسبت به میوه‌ها و سبزیجات آلرژی دارند، نسبت به گرده گلها هم حساسیت پیدا می کنند. این حساسیت به سندرم گرده گل و غذا موسوم می باشد که از یک حساسیت نسبت به پروتئین گرده گل‌ها و همان پروتئین در میوه ها نشات می گیرد. اگر چه تعدادی از آلرژی‌ها نسبت به گرده گل‌ها و میوه‌ها، چاشنی‌ها و دانه‌ها به وجود می آیند اما چهار دسته مهم آنها را در لیست زیر آورده ایم:

آلرژی‌های پیر بهار: علائم زمانی به وجود می آیندکه موز، خیار، خربزه (هندوانه، خربزه، قندک یا طالبی)، دانه های گل آفتابگردان، کدو مسمایی می خورید یا چای بابونه می نوشید.

آلرژی‌های گرد درخت قان: علائم موقع خوردن گلابی، سیب، هلو، گیلاس، هویج، آلو، سیب زمینی، کرفس، کیوی، زردآلو، بادام یا فندق به وجود می آیند.

آلرژی های (Mugwort) :با خوردن کرفس، سیب، هویج، خربزه، یا چاشنی رازیانه، گشنیز و یا زیره سبز علائم به وجود می آیند.

آلرژی‌های علفی: وقتی پرتقال، خربزه، گوجه، سیب زمینی، کیوی یا بادام زمینی می خورید، علائم به وجود می آیند.
همچنین باید سندرم میوه ای لاتکس را متذکر شویم. هر چند که علائمی شبیه به سندرم غذایی گرده‌ای دارد، اما این سندرم یک پاسخ آلرژیکی به پروتئین موجود در لاتکس می‌دهد. و از آنجا که پروتئین‌های مشابهی در میوه‌ها، سبزیجات، دانه‌ها و چاشنی‌ها وجود دارد، زمان خوردن یا دست زدن به آنها، بدن عکس العمل نشان می دهد. این میوه‌ها و چاشنی‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشند: بادام، سیب، موز، کیوی، گوجه فرنگی خام، سیب زمینی، شوید، آویشن، زنجبیل یا مریم گلی.
اگر هنگام خوردن سبزیجات یا میوه های خام، علائم به وجود می آیند، مهم می‌باشد. چون که در این صورت می توانید آنها را بپزید. به دلیل اینکه با گرما دادن به آنها پروتئین موجود در آنها را که منشا واکنش و حساسیت می شود را غیر فعال می سازید. هر فردی که به علائم بالا یا حساسیت های ذکر شده دچار می شود باید با پزشک متخصص در میان بگذارد تا پزشک با دارو یا رژیم غذایی خاص او را درمان کند تا در نهایت بتواند از خواص ارزشمند میوه ها و سبزیجات تازه بهره مند بگردد.
تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ   www.seemorgh.com/health
مطالب پیشنهادی:
آلرژی
شما آن چيزی هستيد كه می‌خوريد!
تغذیه درکسانی که الکل می نوشند!!
هشت روش طلائی درمان دردهای پیش از قاعدگی
مسمومیت مهلک ناشی از باقلا؛ فاویسم!!