جلوگیری از کوچک شدن حجم مغز
داشتن یک مغز بزرگتر برای شما بهتر است زیرا حداقل در اواخر زندگی شما را نسبت به بیماری های مغزی مقاوم تر می کند. برای جلوگیری از کوچک شدن مغز باید رژیم خاصی داشته باشید

جلوگیری از کوچک شدن حجم مغز

بر اساس گزارش محققان یک رژیم غذایی مدیترانه ای که سرشار از سبزیجات تازه، میوه و نوشیدنی هاست می تواند در سنین بالا از مغز شما محافظت کند.در واقع یک رژیم غذایی سالم می تواند از سلامتی شما محافظت کند که شامل مغز هم می شود.

مغز همه با بالا رفتن سن از نظر حجمی کوچک می شود. این مطالعه که در مجله نورولوژی (عصب شناسی) منتشر شده نشان داده افرادی که در اواسط دهه 70 زندگیشان رژیم غذایی مدیترانه ای داشته اند نسبت به سایرین، جرم کمتری از مغزشان را از دست داده اند.

میشل لوسیانو  Michelle Luciano و همکارانش از دانشگاه ادینبورگ در اسکاتلند نوشتند: " ما دریافتیم پایبندی کمتر به رژیم غذایی مدیترانه ای در بیشتر از سه سال منجر به کاهش کلی حجم مغز می شود. "

اگر می خواهید بیشتر بدانید : رژیم مدیترانه ای چیست؟

رژیم مدیترانه ای

تیم از گروهی ساکن ادینبورگ که در سال 1936 متولد شده بودند و از همان زمان تحت نظارت بوده اند استفاده کرده. برای این دور، داوطلبان تمام مواد غذایی که مصرف می کرده اند را یادداشت نموده و با تصویر برداری مغناطیسی (MRI ) از مغزشان موافقت کردند. مطالعه آن ها از سن 70 تا 76 سالگی انجام شد و MRI گرفته شده به محققان نشان داد که چه وقت و چگونه مغز شرکت کنندگان در این فاصله سنتی دچار تغییر شده. از حدود 400 شرکت کننده در عرض 3 سال 2 بار MRI گرفته شد.

بر اساس بررسی تیم مشخص شد، افرادی که میوه، سبزیجات، روغن زیتون و امثال این خوراکی ها را بیشتر مصرف کرده بودند و کمتر از غذاهای سرخ کردنی، گوشت و پنیر استفاده کرده بودند کمتر دچار کوچک شدن مغز شده بودند. به گفته محققین کاهش حجم مغز این گروه نصف نرخ معمولی که از افراد همسنشان در عرض سه سال انتظار میرفته، بوده است.


به گفته لوسیانو: " در مطالعه ما عادت غذا خوردن قبل از حجم مغز مورد اندازه گیری قرار گرفت که نشان می دهد رژیم غذایی می تواند در مدت زمان طولانی از مغز محافظت کند . با این حال به مطالعات گسترده تر برای تایید این نتایج، نیاز است. "

در این تحقیق از افراد خواسته شد مصرف نوشیدنی های الکلی را کنترل کنند –و به یک سوم مقدار روزانه برسانند که به طور متوسط برای مردان نباید بیشتر از 3 بار و برای زنان نباید بیشتر از 2 بار باشد.

دکتر دیوید ناپمن Dr. David Knopman,  پروفسور نورولوژی در کلینیک مایو در مینه سوتا که در مطالعه شرکت نداشته می گوید این تاثیرات را می توان به عنوان منافع زندگی واقعی ترجمه کرد. دکتر ناپمن در گفتگویی با NBC بیان می کند : " از دست دادن حجم مغز بخشی اجتناب ناپذیر از روند پیری است. "

دکتر ناپمن اضافه می کند:" به طور کلی داشتن یک مغز بزرگتر برای شما بهتر است زیرا حداقل در اواخر زندگی شما را نسبت به بیماری های مغزی مقاوم تر می کند. افرادی که به طور کلی مغز بزرگتری دارند نسبت به دیگران توانایی تحمل آسیب های مغزی بیشتری دارند. بنابراین انتظار می رود کاهش روند از دست دادن حجم مغز در افرادی که رژیم مدیترانه ای دارند از آنها در برابر توسعه زوال عقل محافظت کند. "

همه کسانی که بخشی از این مطالعه بودند سالم بوده و زندگی مستقلی داشتند و این مطالعه برای نشان دادن تاثیر تغذیه سالم بر روی خطر ابتلا به مشکلات مغزی نبوده ولی سایر مطالعات نشان داده اند که رژیم غذایی مناسب می تواند از ابتلا به آلزایمر و سایر مشکلات زوال مغز جلوگیری کند.

در مطالعه ای که در سال 2015 در دانشگاه کلمبیا انجام شد دریافتند افرادی که رژیم غذایی مدیترانه ای داشتند، مغز بزرگتری دارند. ولی مشخص شد که این تاثیر ممکن است به این علت باشد که افرادی که رژیم غذایی مدیترانه ای دارند ماهی بیشتری نسبت به سایر گوشت ها مصرف می کنند.

بیشتر بدانید : رژیم غذایی مدیترانه ای چگونه از مغز شما محافظت می کند؟

بیشتر بدانید : رژیم غذایی مدیترانه ای را بیشتر بشناسید


تیم ادینبورگ هیچ تاثیری از مصرف گوشت یا ماهی در تحقیقاتشان نیافتند  میزان تحصیلات هم هیچ نقشی در تحقیقاتشان نداشته است.تحقیقات قبلی رژیم غذایی مدیترانه ای را به کاهش خطر بیماری های قبلی و برخی سرطان ها و سکته مغزی و داشتن زندگی طولانی مرتبط دانسته اند.

ناپمن اشاره می کند " افرادی که غذای سالمی می خوردن اغلب از سایر جهات هم در سلامت هستند. بسیار کمتر احتمال دارد چاق شوند، احتمال کمتری دارد به دیابت یا فشار خون بالا مبتلا شوند، کمتر سیگاری می شوند و بیشتر به ورزش علاقمندند و به طور کلی بیشتر به عادت های سالم زندگی پایبندند. "

ولی یک سری از مطالعاتی که در اسپانیا انجام شده تاثیراتی واضح از رژیم غذایی سالم روی افراد پیدا کردند. روغن زیتون و آجیل به رژیم غذایی استاندارد اسپانیایی اضافه کردند و متوجه منافع آن به وضوح بر سلامت قلب و مغز شدند.

در مطالعه ادینبورگ فقط یک بار –در 70 سالگی –از شرکت کنندگان در مورد مواد غذایی که می خوردند سوال شد. پس کاملا واضح نیست که اگر در تمام طول زندگی رژیم غذایی بهتری داشته باشند چقدر برای سلامت مغزشان مفید است.


بیشتر بدانید : چطور خون بیشتری به مغز برسانیم + علائم نرسیدن خون کافی به مغز

بیشتر بدانید :  پیر شدن غیر عادی مغز با این علایم همراه است

بیشتر بدانید :  ده عادت مهم مخرب مغز

تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ