مکمل ویتامین B می تواند اثرات سمی آلودگی هوا را کاهش دهد!
بر اساس مطالعاتی که در سازمان بین المللی محیط زیست در فوریه 2017 منتشر شده است مکمل ویتامین B می تواند اثرات سمی آلودگی هوا را کاهش دهد.

تاثیر ویتامین B بر پیشگیری از اثرات سمی آلودگی هوا بر بدن انسان

با توجه به یک مطالعه آمریکایی که در گزارش های علمی منتشر شده، مکمل های ویتامین B می تواند اثرات سمی آلودگی هوا بر روی سیستم ایمنی بدن، قلب و عروق را کاهش دهد.

محققان با بررسی اثرات آلودگی هوا در مناطق نسبتا آلوده شهری از جولای 2013 تا فوریه 2014 متوجه شدند که ترکیب ویتامین های گروه B (  50 میلی گرم ب6، 2.5 میلی گرم ب9، 1 میلی گرم ب12 ) به مدت 4 هفته، اثرات مضر ذرات ریز آلودگی ( آلودگی 2.5 PM ) را  %150 در ضربان قلب، % 139 در تعداد کل گلبولهای سفید خون و % 106 در تعداد لنفوسیت ها(نوعی از گلبول‌های سفید خون هستند که در سیستم ایمنی مهره داران نقش دارد.)کاهش می دهد.

بیشتر بدانید : ویتامین B و تاثیرات فوق العاده آن بر سلامت

بیشتر بدانید : تاثیرات آلودگی هوا بر انسان، از کوچک شدن آلت تناسلی تا پریودهای دردناک

تاثیر ویتامین B بر پیشگیری از اثرات سمی آلودگی هوا بر بدن انسان

دانشمندان یک پنل(جمعی) از 10 فرد سالم غیر سیگاری بین 18 تا 60 سال انتخاب کرده و مصرف هر گونه مکمل ویتامین B با داروهای دیگر را برایشان ممنوع کردند. شرکت کنندگان به مدت 4 هفته ، قبل از قرار گرفتن در مقابل سطح 2.5 PM آلودگی محیطی به مدت 2 ساعت، دارونما استفاده کردند.سپس شرکت کنندگان قبل از قرار گرفتن در معرض بیش از 2 ساعت آلودگی محیطی به مدت 4 هفته، مکمل ویتامین B دریافت می کردند.

به گفته دکتر آندریا باسکارلی Andrea Baccarelli از دانشکده بهداشت عمومی کلمبیا " نتایج ما نشان داد که قرار گرفتن 2 ساعته در معرض آلودگی اثرات فیزیولوژیک قابل توجهی بر ضربان قلب، تغییرات ضربان قلب و تعداد گلبول های سفید خون دارد. به علاوه مشخص شد که این اثرات با مصرف 4 هفته ای مکمل ویتامین B تقریبا برعکس شده. "

محققان هشدار می دهند که اثرات مفید ویتامین B را نمی توان به جمعیت هایی که خطر آلودگی هوا در آن ها بیشتر است تعمیم داد. مثلا:

  • کودکان و کهنسالان.
  • افرادی که از قبل دچار بیماری های قلبی عروقی هستند.
  • کسانی که در مناطق به شدت آلوده زندگی می کنند.

بر اساس گزارش WHO (World Health Organization) سازمان بهداشت جهانی 92% از جمعیت جهان در مناطقی که آلودگی هوا بیش از 10 میکروگرم بر متر مکعب است با ذرات معلق زندگی می کنند. ( ذرات با قطر کمتر از 2.5 میکرومتر یا 2.5PM )

آلودگی ذرات معلق هوا، مسئول 3.7 میلیون مرگ و میر زودرس در سراسر جهان است. که عمدتا به دلیل اثرات سمی که بر روی سیستم قلبی و عروقی می گذارند است. و این آلودگی می تواند با 18 میلیون تولد زودرس مرتبط دانست.

این مقاله نتیجه تحقیق و مطالعه ای است که در سازمان بین المللی محیط زیست در فوریه 2017 منتشر شده است.

بیشتر بدانید : فواید ویتامین های گروه B

بیشتر بدانید :  آلودگی هوا چگونه شما را بیمار می کند؟

بیشتر بدانید : ویتامین b در چه چیزهایی وجود دارد؟ منابع انواع ویتامین b

بیشتر بدانید :  آلودگی هوا با بدن شما چه می کند؟


تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ