طبق نظر نویسندگان مقالات مربوط به تغذیه،قند غذای سالمی است.مهمتر از همه این که چربی آن صفر درصد است و به هر غذایی طعم بهتری می بخشد .اما مقدار اضافی آن را باید...

 

 اما حقیقت فیزیولوژیکی ، تمام این نسبتهایی که به قند می دهند را رد می کند:قند ،شما را چاق می کند .شما دائم این ها را می شنوید اما اگر بدانید که علت آن چیست راحت تر می توانید تأثیرات مضر قند را کم کرده و بدنی سالم و لاغر داشته باشید .
خوردن قند مساوی است با ذخیره ی چربی در بدن.قند ،تنها در نوشابه،شکلات و دسرها نیست بلکه همه جا وجود دارد و به شکلهای مختلفی ظاهر می شود مانند کربوهیدرات داخل نان ، برنج و ماکارونی و حتی آبجو و شیر .بدن شما نمی تواند این تغییرها را بگوید،سریع آنها را هضم کرده و تمام این قندها مانند گلوکز جذب خون می شوند.
این بدین معنی است که میزان قند در رژیم غذایی اکثر مردم بالاست .حتی اگر قسم خورده باشند که دیگر قند نخورند .

 نکته : در طول هضم غذا،یک تکه نان سفید به 4 قاشق غذاخوری گلوکز تبدیل می شود .

اتفاقی که می افتد این است:هر وقت قند می خورید،میزان گلوکز به سرعت بالا می رود.در عوض،این محرک ، انسولین که هورمون قوی ای است که برای  ذخیره ی چربی به بدن علامت می دهد را آزاد می کند . عکس العمل معینی هم برای آن وجود دارد:هر بار که قند بیشتری بخورید میزان گلوکز بالاتر می رود و در نتیجه انسولین بیشتری آزاد شده و چربی بیشتری نیز ذخیره می گردد .
البته که نمی توانید ساندویچ،برنج و اسپاگتی را کنار بگذارید.اما سیاستهایی را به کار بگیرید که بتوانید میزان قند سفیدی که جذب قند خونتان می شود را کم کنید .
 
 نتیجه اینکه : می توانید تأثیر هر غذایی که میزان گلوکز را بالا می برد و توانایی بدن برای سوزاندن چربی را کم می کند را حذف کنید.آن را یک کنترل مضرات تغذیه ای و اینکه فواید آن فراتر ازفیزیولوژی متابولیسم چربی است،تلقی کنید.تحقیقات نشان می دهند که چک کردن میزان گلوکز خون اشتها را کم کرده و خطر ابتلاء به دیابت،بیماریهای قلبی و سرطان را پائین می آورد. خوشبختانه،این یک موضوع صنعتی تبلیغاتی نیست بلکه یک واقعیت علمی است .
شکلات های گرانولی را کنار بگذارید:
دانشمندان دانشگاه ایالت اوهایو اخیراً تأثیر سه شکلات انرژی زا حاوی کربوهیدراتهای مختلف به میزان کم،متوسط و بالا را بر قند خون 20 نفر مورد مطالعه قرار دادند.در مقایسه با تأثیر نان سفید،میزان گلوکز خون 71 % کمتر از زمانی بود که نوع ضعیف آن را استفاده می کردند ، 50 % کمتر، پس از استفاده متوسط آن و تنها 4 % کمتر پس از استفاده ی نوع قوی آن بود.اگر یک غذای سبک و راحت می خواهید ،از خوردن برشتوک و چیزهای انرژی زا هنگام صبحانه بپرهیزید .این نوع غذاها سرشار از قند هستند . به جای آن محصولاتی را انتخاب کنید که دارای کربوهیدرات کمتر مثلاً 21 گرم کربوهیدرات باشند.
روی سالاد خود سرکه بریزید:
در سال 2005 میلادی،محققین سوئدی مشاهده کردند هنگامیکه افراد 2 قاشق غذاخوری سرکه به 3 تکه نان سفید استفاده می کنند قند خون آنها 23% کمتر از هنگامی است که نان سفید را به تنهایی می خورند همچنین احساس بهتری نیز داشتند.به اسید استیک که یک سرکه قدیمی وترش است،اعتقاد پیدا کنید .
 
 توصیه : روی ساندویچ،ترشی بیشتری بریزید و شروع کنید به خوردن هر نوع غذای حاوی کربوهیدرات و کنارآن سالاد مخلوط با چاشنی سرکه مانند سرکه کاجی یا ایتالیایی.یا اینکه خودتان چاشنی سرکه و روغن را با چکاندن 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون روی 2 قاشق سرکه قرمز یا سفید درست کنید.

قرص فیبر را حل کنید و بخورید :
محققین در تایوان دریافته اند که اگر30 دقیقه قبل از خوردن نان تست سفید 2/1 گرم گلوکومانان که یک فیبر حل شدنی ساخته شده از ریشه ی کنجاک ژاپنی است را بخورید،ظرف دو ساعت 28 % گلوکز خون کاهش پیدا می کند. هنگامیکه همان مقدار از گلوکومانان را سه بار در روز قبل از غذا مصرف کنید در طول 4 هفته 21% کلسترول بد یا ال دی ال پایین خواهد آمد. سعی کنید گلوکومانان طبیعی آن را پیدا کنید :هر وعده ی آن حاوی 2 گرم فیبر،یعنی میزان سالم و موثر برای مصرف 15 تا 30 دقیقه قبل از هر غذا است .
غذاهای جاوه ای بخورید:
محققان کانادایی کشف کرده اند افرادی که کافئین را ازطریق 1 تا 2 فنجان قهوه یک ساعت قبل از غذایی که قند بالایی دارد دریافت می کنند نسبت به زمانی که کافئین را از طریق دارو می گیرند بعد از آن 16% گلوکز خونشان افزایش می یابد .
نکته ی مهم : زمانیکه کافئین با قند همراه نباشد سرعت سوخت چربی در بدن را بالا میبرد. بنابراین،هروقت امکان دارد قهوه بنوشید اما از شیرینی بپرهیزید.به جای آن،هنگام صبحانه غذاهایی مانند تخم مرغ و میوه بخورید .این نوع غذاها تأثیر کم یا اصلاً تأثیری بر قند خون ندارند.
مقداری فلز به رژیم غذایی اتان اضافه کنید:
در مطالعات اخیر،دانشمندان سوئیسی قبل از غذایی که کربوهیدرات بالایی داشت 400 میکروگرم کرومیوم پیکولینت به افراد دادند.سپس ،قند خون آنها 23% پایینتر از زمانی بود که همان غذا را بدون مکمل می خوردند.شما هم آن را امتحان کنید اما دقت کنید که حتماً اسم ماده معدنی پیکولینت داشته باشد.این ترکیب کرومیومی است که بدن به راحتی می تواند از آن استفاده کند.
انتخاب ما:کرومیوم پیکولینت جی ان سی 400 است ( قابل دسترس در داروخانه ها ) . میزان مصرف خود را دو برابر نکنید.محققان دریافته اند که 800 میکروگرم موثرتر از 400 میکروگرم نیست .
صبح ها تمرین وزنه برداری کنید:
اخیراً دانشمندان دانشگاه سیراکیوس دریافته اند که هربار تمرین با 15 % کاهش قند همراه است در واقع بیش از 12 ساعت  کاردر بیرون از منزل،تأثیر غذای شیرین بر قند خون را کم می کند .
 علت :تمرینات ورزشی ذخایر سوختی عضلات یعنی گلوکز ذخیره به نام گلیکوژن را مصرف می کند . برای اطمینان از اینکه انرژی کافی برای ادامه ی فعالیت را داشته باشید،بدن فوراً هر نوع گلوکز قابل دسترس را به ماهیچه منتقل می کند یعنی جایی که بعداً می خواهد استفاده کند و به کاهش قند خون کمک می کند.بنابراین تا زمانیکه گلیکوژن دوباره پرشود ساعت ها طول می کشد و غذاهای شیرین دیگر مضر نخواهند بود.چون ایروبیک گلیکوژن را فرا می خواند، همین تأثیر را می توانید از جلسات  مربوط به تمرینات مفید برای قلب  نیز انتظار داشته باشید .
یک مکمل طبیعی را امتحان کنید:
زمانیکه محققین دانشگاه اسکرانتون طی مطالعه ای به شرکت کنندگان 1500 میلی گرم عصاره فاسولاس وولگاریس ( گرفته شده از گرده ی باقلا ) قبل از غذای شیرین دادند،نسبت به زمانیکه دارو مصرف می کردند قند خون آنها 57 % پایین تر از 2 ساعت بعد بود .
مکانیسم در چیست؟ این ماده جلوی آنزیمی که کربوهیدرات نشاسته ای،هر نوع غلات یا سیب زمینی در روده را تجزیه می کند را می گیرد
.
 
تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
میوه های چربی سوز
چطور چربی بیشتری بسوزانید؟
بیضررترین و ارزانترین درمان چربی و قند خون بالا!؟
غذاهای چربی سوز؟!
با داشتن چربی زیاد کلسترول را کاهش می دهد