برخی افراد در فصل سرما،حتی با وجود پوشیدن چند لایه لباس،همچنان از سرما می لرزند.اگر شما هم از این دست افراد هستید،این مقاله را بخوانید.خواهید دید كه چگونه با گردش خون،خود را از درون گرما ببخشید!
 
دست ها و پاها اصطلاحا زمانی یخ می بندند كه رگ های خونی منقبض یا كلا بسته شوند،كه باعث تغییر رنگ پوست از صورتی به بنفش،آبی یا سفید میشود.

علت این امر متنوع است:
قرار گرفتن در برابر سرمای شدید،گردش خون ضعیف در اثر بیماری های قلبی،سرمازدگی،استرس، عوارض جانبی داروها و یا كار طولانی مدت با ابزارهای ویبره دار (لرزاننده) مثل مته برقی.این حالت،در زنان بیشتر از مردان دیده میشود
. 
طب چینی علت بروز این حالت را خون نارسا یا كم شدن جریان ینگ (انرژی آتش درونی) میداند! در حقیقت تغذیه و شیوه ی زندگی به همراه ورزش، میتواند علائم را كاهش دهد 

*  ادویه درمانی:
اگر غذای پر ادویه بخورید،بدنتان با افزایش دما،سرخ شدن صورت و عرق كردن واكنش نشان میدهد.این یعنی عروق خونی متسع شده اند و جریان خون سریع تر شده است.
ازنظر پزشكی ثابت شده است كه بسیاری از انواع ادویه ها از ایجاد لخته های خونی در رگ ها جلوگیری میكنند و گردش خون را بهبود می بخشند.به خصوص زردچوبه،سیر و پیاز. زردچوبه،دارچین و زنجبیل گردش خون در انگشتان دست و پا را افزایش میدهند.دیگر ادویه های گرما بخش شامل فلفل سیاه،رازیانه و هل هستند.از این مواد در غذا و چای،استفاده كنید.  
 
 * چای قبل از خواب: 
یك قاشق سوپخوری دارچین و یك قاشق سوپخوری میخك را در یك لیوان آب داغ حل كنید.سر شب از این لیوان داغ میل كنید،تا خواب راحتی داشته باشید.همچنین به هنگام خواب،جوراب و دستكش بپوشید تا گرمای بدنتان حفظ شود.  

 * غذای گرما بخش بخورید:
غذاهایی بخورید كه سرشار از امگا-3 هستند،مثل ماهی. همچنین غذاهای خون ساز مثل گوشت استفاده كنید.مواد غذایی كه آهن زیادی دارند نیز در گرم كردن بدن موثرند:اسفناج، آلوی خشك،كلم بروكلی،جو،تخم آفتاب گردان،كنجد،گردو،كدو،كلم پیچ،سیب زمینی هندی، پیاز،تره فرنگی،سیر،پیازچه،موسیر و جعفری از آن جمله اند.غذاهای خام و نوشیدنی های سرد و یخی مثل نوشابه،نباید مصرف شوند. به جای آنها از خوردنی ها و نوشیدنی های گرم استفاده كنید.كافئین رگ های خونی را منقبض میكند،از این رو موجب یخ شدن دست ها و پاها می شود.پس از مصرف كافئین (قهوه و نسكافه) خودداری كنید.همچنین سیگار با به هم زدن گردش خون،میتواند موجبات سردی و خشكی را فراهم كند.  

 * ورزش كنید:
تحرك فیزیكی منظم،برای ایجاد جریان آرام و موثر انرژی در بدن اهمیت زیادی دارد.میتوانید از روش زیر استفاده كنید: 
 -1 پاها را به اندازه ی عرض شانه ها باز كنید.ستون فقرات و كمرتان را صاف نگه دارید و سرتان را كمی متمایل به جلو بگیرید. 

 -2 دست راست خود را مشت كنید و به قسمت پایین شكم به صورت ریتمیك و آرام ضربه بزنید. ضربات آهسته را به وسط و بالای شكم و سینه ادامه دهید.سپس به زیر بغل دست مخالف،بخش های داخلی بازو،دست و نهایتا كف دست ضربه بزنید.ضربه ها را بعد از كف دست،به بخش های بیرونی دست از پایین به بالا تا شانه ها ادامه دهید.شانه را بیشتر مورد لطف و عنایت خود قرار دهید!!همین كار را با دست چپ،در طرف راست بدن انجام دهید. 

 - 3 حالا هر دو دست را مشت كرده و به كمر هر دو طرف ضربه بزنید. ضربه زدن را از كمر به سمت پایین ادامه دهید و تا سمت خارجی قوزك پا پیش بروید.ضربه زدن را از سمت داخلی قوزك پا به داخل پاها و ران ها ادامه دهید. 

 -4 در نهایت به حالت ایستاده برگردید و دوباره به قسمت پایین شكم ضربه بزنید.سپس كف دست راست را به روی شكم گذاشته و دست چپ را به روی آن قرار دهید.اكنون دست ها را در همین حالت در جهت عقربه های ساعت به صورت دایره ای،به نحوی بچرخانید كه در تماس با شكم اصطكاك ایجاد شود. این كار را 36 مرتبه (دور دایره) تكرار كنید.این نرمش را روزی 15 دقیقه یا بیشتر انجام دهید.
 
تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
سرما خوردم؛ چکار میتونم بکنم؟
پیشگیری از سرماخوردگی با افزایش قدرت ایمنی بدن
داروی مناسبی برای خشكی سینه و سرفه
چگونه در فصل سرد زمستان، سلامت جسم و روان خود را حفظ كنيم؟
هشدار به بیماران قلبی درباره کار در هوای سرد و آلوده