پایین آوردن فشار خون در منزل با این خوراکی ها
 فشار خون یکی از مشکلاتی است که افراد بسیاری به آن دچار هستند و متاسفانه خیلی از آنها حتی نمی دانند دچار فشار خون بالا هستند، در این مطلب چند اقدام برای کردن فشار خون بیان می شود

 کاهش فشار خون با چند اقدام مهم

فشار خون یکی از مشکلاتی است که عدم توجه به آن پیامدهای زیادی دارد. در این مطلب به چند نکته مهم تغذیه ای در مورد فشار خون اشاره می شود. خوراکی هایی معرفی می شوند که به کاهش فشار خون کمک می کنند. در تصویر هر یک می توانید میزان مناسب مصرف خوراکی را نیز ببینید.

بیشتر بدانید : 15 توصيه كليدی برای كاهش فشار خون

رژیم غذایی دش dash
رژیم غذایی

یکی از ابزاری که پزشک برای برگرداندن فشار خون به حالت عادی استفاده می کند، رژیم غذایی دش است. دش در حقیقت یک رژیم نیست بلکه یک سبک از غذا خوردن است. در این روش مصرف نمک کاهش پیدا می کند، فرد میوه و سبزیجات زیاد مصرف می کند و هر وعده غذایی غلات سبوس دار، ماهی گوشت پرندگان، اجیل های مختلف، حبوبات و لبنیا کم چرب را در خود دارد.

بیشتر بدانید : کاهش سریع فشار خون بدون دارو با روش های طبیعی


کاهش فشار خون با خوردن سبزیجات دارای برگ سبز
سبزیجات,کلم بروکلی

نمک باعث می شود آب بیشتری در بدن تجمع پیدا کند. تجمع مایعات در بدن منجر به بالا رفتن حجم خون شده و فشار بیشتری بر روی عروق وارد می کند که همه این عوامل فشار خون را افزایش می دهند. توصیه می شود بشقاب خود را با برگ های سبز مانند اسفناج، کلم بروکلی، کلم کیل یا کلم پر کنید که سرشار از پتاسیم هستند. پتاسیم یک ماده معدنی است که سدیم را از طریق ادرار از بدن خارج می کند و دیواره رگ های خونی را شل می کند.


پایین آوردن فشار خون با انواع توت ها
توت,تمشک,توت فرنگی

رنگدانه ای به نام آنتوسیانین anthocyanin باعث رنگی شدن توت فرنگی، تمشک و بلوبری می شود که این رنگدانه برای رگ های خونی هم مفید است. این رنگدانه یک ترکیب طبیعی است که باعث می شود دیواره رگ های خونی گشادتر و انعطاف پذیرتر شوند و به این ترتیب فشار خون کاهش پیدا کرده و سلامت قلب بهبود پیدا می کند.


برای کاهش فشار خون ماست بخورید
ماست,ماست خوردن

کلسیم نقش مهمی در بهبود فشار خون دارد، چرا که به سفت و شل شدن رگ های خونی در زمان نیاز کمک می کند. ماست ساده کم چرب خوراکی خوبیست تا کلسیم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید بدون اینکه شکر یا چربی زیادی به رژیم غذایی افزوده شود.


پایین آوردن فشار خون با چربی ماهی
ماهی,تن ماهی

یکی دیگر از منابع کلسیم استخوان ماهی است، مانند ماهی سالمون یا ماهی ساردین. ماهی های چرب مانند ماهی خال مخالی و ساردین حاوی مقدار زیادی امگا 3 و اسیدهای چرب هستند که به بهبود سلامت قلب کمک می کنند. بررسی های انجام شده بر روی مکمل های روغن ماهی نشان می دهند که این مکمل ها می توانند فشار خون را کاهش دهند، به ویژه اگر فرد مبتلا به فشار خون بالای شدید یا متوسط باشد.


مصرف دانه های مختلف و کاهش فشار خون
دانه ها,سالاد

دانه های بدون نمک مختلف، مانند دانه کدو تنبل، تخم کتان و دانه آفتابگردان با ماست و سالاد قابل مصرف هستند، یا می توانید این دانه ها را به غذاهای مختلف خود اضافه کنید که به کاهش فشار خون کمک می کنند. دانه ها منابع خوبی از مواد معدنی ضروری مانند منیزیم هستند که به کنترل فشار خون و شل شدن رگ های خونی کمک می کنند.


جو دو سر برای فشار خون
جو دوسر

جو دو سر یکی از غلات سالمی است که سیر کننده و حاوی مقدار کمی سدیم است. به علاوه جو دو سر سرشار از فیبر است که وزن و فشار خون را تحت کنترل قرار می دهد. جو را همراه با آب یا شیر کم چرب بجوشانید. برای شیرین کردن طعم آن می توانید به محتوای جو دوسر کشمش و موز اضافه کنید.


برای فشار خون آب لبو و چغندر بخورید 
آب لبو,آبمیوه

بررسی ها نشان داده اند که خوردن ترکیب دو فنجان آب لبو و آب سیب (سه چهارم آن آب لبو و یک چهارم آب سیب) می تواند طی چند ساعت به کاهش فشار خون سیستولیک (عدد بالای فشار خون) کمک کند. خوردن این نوشیدنی تاثیر بیشتری بر روی مردان می گذارد. بالا بودن فشار خون سیستولیک می تواند خطر بروز سکته مغزی را افزایش دهد. چغندر و لبوی پخته یا برگ چغندر پخته شده حاوی مقدار زیادی پتاسیم هستند و انتخاب خوبی برای کاهش فشار خون محسوب می شوند.


پایین آوردن فشار خون با سیر
سیر

سیر علاوه بر طعمی که به غذا اضافه می کند، فواید زیاد دیگری نیز به همراه دارد. به علاوه سیر نقش مهمی در افزایش سطح اکسید نیتریک دارد که باعث انقباض عروق خونی می شوند. هر چه عروق خونی شما آرامش بیشتری داشته و شل تر باشند، فشار کمتری به قلب وارد می شود و برای پمپاژ کردن خون کار کمتری انجام می دهد. این امر کمک می کند فشار خون شما پایین بیاید.


پسته و فشار خون بالا
پسته

پسته هم مانند گردو و بادام منبع خوبی از چربی های سالم است که به سلامت قلب کمک می کنند. اما برای کنترل فشار خون بالا بهترین گزینه پسته است. به نظر می رسد پسته بیشترین تاثیر را بر کاهش فشار خون دارد.


کاهش فشار خون با انار
انار,آب انار

نوشیدن منظم آب انار به کم شدن عدد فشار خون کمک می کند. اما مراقب قند افزوده شده به آب انار باشید. به علاوه آب میوه ها فیبر کافی ندارند و شما فیبر را از طریق میوه دریافت می کنید. بنابراین در زمان نوشیدن آبمیوه حتما فیبر را از طریق سایر مواد غذایی به بدن خود برسانید تا به این ترتیب سلامت قلب خود را تضمین کرده و به عملکرد روده ها کمک کنید.


روغن زیتون برای کاهش فشار خون
روغن زیتون

پلی فنول ها آنتی اکسیدان های محافظی هستند که روغن زیتون بیشتر از هر ماده خوراکی دیگری حاوی این آنتی اکسیدان می باشد. پلی فنول باعث بهبود سلامت رگ های خونی می شود و به انعطاف پذیری آنها کمک می کند. روغن زیتون یک چربی سالم محسوب می شود و می توانید به جای کره، روغن های گیاهی یا روغن کانولا از روغن زیتون برای پخت و پز استفاده کنید.


حبوبات و لوبیا برای کم کردن فشار خون
لوبیا,خوراک لوبیا

مصرف روزانه یک فنجان نخود، عدس و انواع لوبیا می تواند فشار خون را کنترل کرده و آن را در حد سالم حفظ کند. حبوبات و لوبیا حاوی مقدار زیادی فیبر هستند که می توانند خطر بروز بیماری قلبی و عروقی را کاهش دهند.


شکلات تلخ برای فشار خون
شکلات تلخ

شکلات تلخ (حاوی حداقل 70 درصد کاکائو) حاوی فلاونول است. هامنند سیر، این آنتی اکسیدان می تواند سطح اکسید نیتریک را افزایش دهد و رگ های خونی را گشاد کند. گشاد شدن رگ های خونی به کاهش فشار خون کمک می کند. بنابراین خوردن کمی شکلات تلخ در روز یکی از موارد مورد نیاز شماست.


خوردن غذای سالم تنها راه کاهش فشار خون نیست
زن و مرد درحال ورزش کردن

اگر دچار فشار خون بالا هستید یا فشار خون شما در مرز خطرناکی قرار دارد، انتخاب یک رژیم غذایی سالم می تواند آن را تحت کنترل در آورده یا از بالا رفتن آن پیشگیری کند. اما علاوه بر رژیم غذایی عوامل دیگری هم مهم هستند؛ از جمله اینکه وزن خود را کاهش دهید، ورزش کنید و داروهای تجویز شده توسط پزشک را به طور منظم مصرف کنید.


بیشتر بدانید : 9 راه حل طبیعی برای کنترل فشار خون

بیشتر بدانید : 15 توصيه كليدی برای كاهش فشار خون

بیشتر بدانید : برای کاهش فشار خون بدون دارو چه بخوریم و چه بکنیم؟

بیشتر بدانید : مؤثرترین راه کاهش فشار خون در مردان


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ