موثرترین آنتی بیوتیک های طبیعی که در خانه دارید
آنتی بیوتیک ها داروهای شیمیایی پر عارضه ای هستند که مصرف بی رویه آنها باعث ایجاد مقاومت در بدن می شود، بنابراین توصیه می شود به جای مصرف داروهای آنتی بیوتیک از موارد طبیعی استفاده کنید که در ادامه چند نمونه معرفی می شوند

 چند آنتی بیوتیک طبیعی 

آنتی بیوتیک ها برای از بین بردن یا پیشگیری کردن از رشد باکتری ها استفاده می شوند. ممکن است تصور کنید آنتی بیوتیک ها داروهای جدیدی هستند، اما در حقیقت قرن هاست که انسان از آنتی بیوتیک ها استفاده می کند. اولین آنتی بیوتیک ها، مانند بسیاری از آنتی بیوتیک هایی که امروز مصرف می کنیم، از منابع طبیعی استخراج می شوند. 

برخی عصاره های گیاهی، بعضی روغن ها و حتی بعضی غذاها دارای خواص آنتی بیوتیک هستند. به عنوان مثال عصاره بعضی سبزیجات و غذاها می تواند از رشد باکتری ها پیشگیری کند. 

گاهی این خواص در غذ اها فراتر رفته و می توانند در بهداشت شخصی هم به شما کمک کنند. عصاره قره قاط Cranberry حاوی ترکیبات آنتی بیوتیکی و انتی اکسیدانی است و این خوراکی را به یک درمان خانگی برای عفونت دستگاه ادراری تبدیل کرده است. 

بعضی گیاهان هم می توانند آنتی بیوتیک باشند. به عنوان مثال تحقیقی بر روی 58 گیاه چینی انجام شد و مشخص شد که 23 نمونه از این گیاهان دارای خواص آنتی باکتریال هستند و 15 مورد آنها خواص ضد قارچ دارند. پژوهش دیگری در سال 2014 انجام شد و مشخص شد که درمان گیاهی هم می تواند به اندازه آنتی بیوتیک های شیمیایی برای درمان مشکلات باکتریایی روده کوچک موثر باشد. 

در ادامه چند نمونه از معروف ترین و موثرترین آنتی بیوتیک های طبیعی را معرفی می کنیم. 


عسل 
the_Most_Effective_Natural_Antibiotics-Honey.jpg

عسل یکی از قدیمی ترین آنتی بیوتیک های شناخته شده است. مصری ها به طور مکرر از عسل به عنوان یک انتی بیوتیک طبیعی و محافظ پوست استفاده می کردند. 

عسل حاوی پراکسید هیدروژن است که باعث خواص آنتی بیوتیکی در عسل می شود. به علاوه پراکسید هیدروژن حاوی مقدار بالایی از قند است که می تواند مانع رشد برخی باکتری ها شود. به علاوه عسل دارای سطح پایین pH است که این ویژگی باعث می شود رطوبت از باکتری ها دور شود، به این ترتیب باکتری ها کم آب شده و از بین می روند. 

برای استفاده از عسل به عنوان یک آنتی بیوتیک بهتر است آن را به طور مستقیم بر روی زخم یا بخش عفونی استفاده کنید. عسل می تواند باکتری ها را از بین برده و به فرایند بهبود کمک کند. در صورت امکان بهتر است از عسل خام مانوکا استفاده کنید، این عسل دارای بیشترین خواص سلامتی است. 

به علاوه خوردن عسل به رفع عفونت های داخلی روده کمک می کند. در این شرایط بلعیدن عسل یا حل کردن آن در یک فنجان چای گیاهی موثر خواهد بود. 

مصرف عسل بر روی پوست یا بدن کاملا بی خطر است، اما به یاد داشته باشید هرگز نباید به نوزاد زیر یک سال عسل بدهید. برای نوزاد خود بهتر است حتما با پزشک مشورت کنید. 


عصاره سیر 
سیر,آنتی بیوتیک طبیعی

سالهاست که خواص ضد میکروبی سیر شناخته شده است. پژوهشی در سال 2011 انجام شد و نشان داد که عصاره سیر در مقابل باکتری ها بسیار موثر است. می توانید عصاره سیر را خریداری کنید یا خودتان آن را در خانه و همراه با روغن زیتون آماده کنید. 

بلعیدن سیر بی خطر است، اما لازم است بدانید بلعیدن مقدار زیاد سیر ممکن است منجر به خونریزی داخلی شود. دو عدد سیر در روز قابل قبول است. اگر در حال مصرف مکمل سیر هستید، حتما دستورالعمل های مصرف را با دقت دنبال کنید. 

اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید، قبل از مصرف سیر حتما با پزشک مشورت کنید. مصرف مقدار زیاد سیر ممکن است تاثیر داروهای رقیق کننده را تشدید کند. به علاوه می توانید عصاره سیر را به طور مستقیم بر روی زخم خود استفاده کنید. 


عصاره آویشن 
آویشن,آنتی بیوتیک طبیعی

بسیاری از پاک کننده های طبیعی خانگی از اسانس آویشن استفاده می کنند. مشخص شده که این اسانس در مقابل باکتری های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک موثر است. 

پژوهشی در سال 2011 انجام شد و در آن محققان اثر بخشی اسطوخدوس و آویشن را مورد بررسی قرار دادند. این دو روغن در یک استخر که حاوی بیش از 120 باکتری بودند، مورد آزمایش قرار گرفتند. محققان دریافتند که اسانس آویشن در از بین بردن باکتری ها از اسطوخدوس موثرتر عمل می کند. 


اسانس پونه کوهی 
پونه کوهی,آنتی بیوتیک طبیعی

کارواکرول Carvacrol ترکیبی است که در اسانس پونه کوهی یافت می شود. این ماده دارای خواص درمانی است که بعد از استشمام در بدن فعال می شود. به علاوه محققان دریافته اند که اسانس پونه کوهی به بهبود زخم های گوارشی کمک کرده و التهاب را کاهش می دهد. 

برای درمان عفونت های قارچی روی پوست چند قطره روغن پونه کوهی به آب اضافه کنید و این محلول را بر روی محلی که دچار عفونت شده استفاده کنید. به علاوه می توانید می توانید روغن پونه کوهی را در هوا پخش کنید تا به رفع عفونت سینوسی کمک کند. 


کلام آخر

حتما در مورد مصرف آنتی بیوتیک های طبیعی با پزشک خود مشورت کنید. پزشک می تواند با در نظر گرفتن مزیت ها و خطرات این آنتی بیوتیک ها مناسب ترین مورد برای شما را توصیه کند. 

به هرحال مصرف آنتی بیوتیک های شیمیایی هم توصیه نمی شود، مصرف خودسرانه داروهای آنتی بیوتیک منجر به مقاومت بدن در مقابل دارو خواهد شد.

 

بیشتر بدانید : 4 آنتی‌ بیوتیک طبیعی را بشناسید

بیشتر بدانید : آنتی بیوتیک های طبیعی چه هستند؟

بیشتر بدانید : آنتی بیوتیک های طبیعی،جایگزینی عالی برای داروهای شیمیایی!!

بیشتر بدانید : آیا واقعا لازم است آنتی بیوتیک ها را تا آخر مصرف کنید؟

بیشتر بدانید : قوی تر از آنتی بیوتیک


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ