علت ترش کردن یا سوزش سر دل چیست؟+ پیشگیری از ترش کردن معده
 سوزش سر دل یا ترش کردن معده گاهی بر اثر وجود یک مشکل گوارشی بروز می کند و گاهی بر اثر تغذیه نادرست که در ادامه ارتباط بین سوزش سر دل و تغذیه بیان می شود

برای ترش کردن معده چی بخوریم و چی نخوریم؟

این حس سوزش آزار دهنده در قفسه سینه یا در ناحیه گلو ارتباطی به قلبتان ندارد. این مشکل زمانی رخ می دهد که اسید معده به بالا برمی گردد یا رفلاکس می کند و مری را تحریک می کند، مری لوله ای است که دهان را به معده متصل می کند. غذاهای خاصی منجر به بروز این عارضه می شوند، اما این غذاها در همه افراد یکسان نیستند. بنابراین وقتی صحبت از غذا خوردن می شوند، چه چیزی از بروز سوزش سر دل پیشگیری خواهد کرد؟

 بیشتر بدانید : سوزش سر دل چیست؟


پرخوری کردن 
همبرگر

اولین چیزی که باعث سوزش سر دل می شوند، نوع غذا نیست، بلکه حجم غذایی است که می خورید. مهم نیست چه غذایی می خورید، یا چقدر آن را دوست دارید و چقدر این غذا مقوی است، آنچه مهم است این است که معده پر احتمال بروز سوزش سر دل را افزایش می دهد. سعی کنید از بشقاب های کوچک برای خوردن غذا استفاده کنید تا بتوانید حجم غذا خوردنتان را کم کنید. 


آهسته غذا بخورید 
مردی در حال غذا خوردن

تند تند غذا خوردن برای هضم غذا اصلا خوب نیست و احتمال بروز علائم سوزش سر دل را نیز افزایش می دهد. بنابراین زمانی را به غذا خوردن اختصاص دهید و از آن لذت ببرید. 


غذاهای چرب 
میگو

غذاهای پر چرب معمولا مدت بیشتری در معده باقی می مانند. هر چه مدت بیشتری این غذاها در معده بمانند، احتمال ناراحتی ناشی از این غذاها بیشتر خواهد بود. خوردن مقدار زیادی از این غذاهای پر چرب – مانند مرغ سرخ شده، چیپس یا بال مرغ – احتمال بروز ترش کردن معده را دو برابر می کنند. 


چربی روی انواع گوشت ها را حذف کنید
 میگو

ممکن است به جای سرخ کردن غذاها، آنها را آب پز یا کبابی کنید، در این شرایط هم لازم است پوست مرغ یا چربی های روی گوشت را بردارید. کم کردن چربی روی گوشت ها احتمال بروز سوزش سر دل را کاهش می دهد. 


غذاهای حاوی اسید زیاد
پاستا با سس گوچه

گوجه فرنگی (و غذاهای حاوی گوجه فرنگی) و مرکبات (مانند پرتقال، گریپفروت و لیمو) می توانند منجر به ترش کردن معده شوند، به ویژه اگر این میوه ها را به تنهایی و با معده خالی بخورید. سرکه نیز یک اسید دیگر است که در بسیاری از سس ها وجود دارد. 


عواملی که باعث سوزش سر دل می شوند را پیدا کنید 
پاستا

سبزیجات و میوه های دیگری را امتحان کنید که حاوی اسید کمتری هستند و به این ترتیب معده شما می تواند کمی استراحت کند. یا میزان مصرف غذاهای اسیدی را محدود کنید و آنها را با غذاهای دیگری بخورید. به عنوان مثال از مقدار کمتری سس گوجه فرنگی استفاده کنید و این سس را با کمی گوشت یا مقداری سبزی اضافه مصرف کنید. موارد مختلف را امتحان کنید تا مورد سازگار با معده خود را پیدا کنید. 


مراقب آنچه می نوشید باشید 
نوشابه گازدار

برخی نوشیدنی ها احتمال بروز سوزش سر دل را افزایش می دهند. نوشیدنی های حاوی کافئین میزان اسید معده را افزایش می دهند. الکل منجر به شل شدن دریچه بین مری و معده می شود و به این ترتیب اسید راحت تر وارد مری می شود. کربنات ناشی از نوشیدنی های گازدار باعث نفخ معده می شوند و این مسئله باعث ترش کردن معده می شود. آب گوجه فرنگی و آب پرتقال نیز اسید زیادی دارند. 


نوشیدنی های بهتر برای پیشگیری از ترش کردن معده
چای سبز

نوشیدنی های بدون گاز و بدون کافئین انتخاب کنید، مانند چای های گیاهی، شیر و آب. اگر حتما باید قهوه یا نوشابه  بنوشید، توصیه می کنیم مقدار کمی از آنها بنوشید. 


شکلات 
شکلات

متاسفانه شکلات هم کافئین دارد. اگر شکلات میان وعده مورد علاقه تان است و نمی توانید در مقابل آن ایستادگی کنید، حداقل یک بار امتحان کنید ببینید نخوردن شکلات به بهبود سوزش سر دل کمک می کند یا خیر. شاید لازم باشد مقدار کمی شکلات بخورید. 

به علاوه سعی کنید تشخیص دهید شکلات تحت چه شرایطی باعث ترش کردن می شود، بعد از خوردن یک دسر چرب یا شکلات به تنهایی و یا در صورت خوردن شکلات با معده خالی، کدام یک از این شرایط منجر به ترش کردن معده می شوند؟ 


غذاهای پر ادویه و تند نخورید
فلفل

عجیب نیست که غذاهای حاوی فلفل و سس های تند منجر به سوزش خفیف داخلی شوند. اما آیا می دانستید نعناع هم می تواند باعث سوزش سردل شود؟ گرچه نعناع سرد است و زیاد تند نیست، اما می تواند دریجه بین معده و مری را شل کرده و منجر به سوزش سر دل شود. غذاهای طعم دار، غذاهای حاوی سیر و پیاز – به ویژه نوع خام آن – می توانند منجر به بروز مشکل در معده شوند. 


طعم دهنده های جایگزین برای غذای خود پیدا کنید 
جعفری

برخی طعم دهنده های تند و حاوی ادویه برای معده مشکل آفرین هستند، سعی کنید جایگزین های دیگری برای این طعم دهنده ها پیدا کنید، به عنوان مثال از برخی سبزیجات استفاده کنید. 


عوامل تحریک کننده را دنبال کنید 
یاددشت کردن

سیستم بدنی هر کسی متفاوت است. شاید شما با یک غذای حاوی ادویه مشکلی نداشته باشید، اما گوجه فرنگی برای شما مشکل ساز باشد. شاید بتوانید بدون بروز هیچ مشکلی کمی قهوه بنوشید، اما آیا قهوه با معده خالی هم برایتان مشکل ساز نیست؟ دقت خود را بیشتر کنید و یادداشت هایی از این موارد تهیه کنید. چه مواردی برای شما هیچ مشکلی ایجاد نمی کنند و چه مواردی منجر به بروز سوزش سر دل در شما می شوند؟ 


آدامس بجوید 
آدامس

بعد از یک وعده غذایی، جویدن آدامس باعث می شود بزاق بیشتری در دهان تولید شود. مایعات بیشتر باعث می شود اسید معده خنثی شود و به معده کمک می کند محتویات خود را راحت تر در روده کوچک خالی کند – به این صورت که مایعات بیشتر کمک می کنند قبل از اینکه سوزش سر دل بروز کند، غذا از معده خارج شود. طعمی به غیر از نعناع و فلفل انتخاب کنید تا از شل شدن دریچه بین معده و مری جلوگیری کنید. 


عادت های سالم برای پیشگیری از ترش کردن معده
پزشک و بیمار

بلافاصله بعد از خوردن غذا دراز نکشید، بین شام خوردن خوابیدن تان حداقل 3 ساعت فاصله باشد. سیگار کشید و اضافه وزن نیز عواملی هستند که منجر به بروز سوزش سردل می شوند. 

هر کسی ممکن است گاهی به سوزش سردل مبتلا شود، اما اگر خیلی به این مشکل دچار می شوید، حتما به پزشک مراجعه کنید. سوزش سر دل می تواند نشانه وجود یک مشکل گوارشی باشد. 


بیشتر بدانید : درمان سوزش سر دل با جوش شیرین

بیشتر بدانید : سوزش ناگهانی سر دل را چگونه برطرف کنیم؟

 بیشتر بدانید : درمان سوزش سر دل بدون مصرف آنتی اسید با این 7 روش

بیشتر بدانید : بدون حذف خوراکی های مورد علاقه تان, ترش کردن معده را مهار کنید!


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ