رژیم غذایی حذفی چیست  چگونه بیماری ها را درمان می کند
 این  رژیم غذایی راهی برای تشخیص و درمان آلرژی ها، عدم تحمل گلوتن ( بیماری سلیاک ) ، عدم تحمل لاکتوز، درد مزمن، خستگی، سندرم روده تحریک پذیر، اختلالت خلقی و سایر مشکلات است

درمان بیماری ها و آلرژی با رژیم غذای حذفی

این  رژیم غذایی راهی برای تشخیص و درمان آلرژی ها، عدم تحمل گلوتن ( بیماری سلیاک ) ، عدم تحمل لاکتوز، درد مزمن، خستگی، سندرم روده تحریک پذیر، اختلالت خلقی و سایر مشکلات است.

قبلا هیچ مشکلی نداشتم ، چرا حالا؟

اگر در گذشته غذای خاصی برایتان مشکل ساز نبوده به این معنا نیست که هیچوقت مشکلی برایتان ایجاد نکند. احتمال ایجاد واکنش به غذاهایی خاص در هر سنی ممکن است.


اثر گذاری رژیم غذیی حذفی چقدر طول می کشد؟

علایم ایجاد شده توسط خراکی ها معمولا بعد از 4 هفته از تغییر رژیم غذایی از بین می روند. اگر بعد از 8 هفته هنوز هم مشکلاتتان از بین نرفته بود پس غذاهایی که حذف کرده اید علت آن نیستند.


آیا رژیم غذایی حذفی درمان است؟

حذف مواد غذایی باعث می شود که متوجه شوید کدام خوراکی ها باعث ایجاد مشکلاتی می شوند که می خواهید از آن ها خلاص شوید و پس از آن برای دمران می توانید مصرف آن ها را محود کرده یا کاملا حذف کنید.


چگونه برنامه ریزی کنم؟

تشخیص مواد خوراکی که باعث ایجاد ناراحتی در شما می شوند کار مشکلی است. مثلا مشکل از خود غذا است با ادویه ها یا روش پخت؟ یا وجود نیترات در گوشت ها و خوراکی های فراوری شده یا مثلا روغن سرخ کردنی که استفاده کرده اید یا خود سرخ کردن. برای تشخیص علت مشکل نیاز به دقت زیادی دارید.


عدم تحمل یا آلرژی؟

اگر فکر می کنید که مصرف لبنیات باعث ایجاد گاز، اسهال و نفخ می شود حذف لبنیات به مدت 4 هفته می تواند به تایید را رد نظریه شما کمک کند. این علایم ممکن است ناشی از بیماری سلیاک هم باشد و علت آن وجود گلوتن در آرد گندم است و باعث حمله سیستم ایمنی به روده کوچک می شود که حذف گلوتن می تواند به شما کمک کند.


رژیم حذفی به کاهش درد مزمن کمک می کند؟

درد بازو

التهاب علت اصلی درد مزمن است. التهاب و تروم و درد بخشی از پاسخ ایمنی بدن شما به تهدید است. برخی از غذاها به خصوص شیرینی ها یا غذاهای فراوری شده، پیتزا، الکل یا غذایی که دوباره در مایکروففر گرم شود ایجاد التهاب می کند. اگر درد مفاصل یا درد در ناحیه خاصی از بدن دارید مصرف این خوراکی ها را کنار بگذارید تا احساس بهتری داشته باشید.


برای کم کردن درد و التهاب چه خوراکی هایی را باید حذف کنید

اگر فکر می کنید با غذایی خاص مشکل دارید با آن شروع کنید. لبنیات، شکر ، غذاهای بسته بندی شده و فراوری شده را می توانید در اولین مرحله حذف کنید. برخی افراد به گلوتن حساسیت دارند که باید آن را هم حذف کنید. اگر این موارد برایتان مشکل ساز نبودند در مرحله بعدی گوشت گاو ، ذرت ، تخم مرغ ، صدف ، شکلات ، قهوه  یا جای را حذف کنید و صبر کنید ببینید تاثیری بر درد شما دارد یا خیر.


آیا رژیم حذفی به اختلال نقص توجه یا بیش فعالی کمک می کند؟

بیش فعالی یک بیماری مزمن در کودکان است ولی گاهی بزرگسالان را هم تحت تاثیر قرار می دهد. برخی مطالعات نشان میدهد که رژیم حذفی می تواند علایم 25 درصد از بیماران اختلال نقص توجه را به حداقل برساند.


آیا رژیم حذفی به میگرن کمک می کند؟

برخی خوراکی ها باعث میگرن می شوند از جمله لبنیات، شکلات ، تخم مرغ، مرکبات، گوشت ، گندم، آجیل، گوجه فرنگی، پیاز، ذرت، سیب و موز. ممکن است حساسیت شما به یکی از این مواد خوراکی باعث ایجاد میگرن شود بنابراین حذف تک تک آن ها را می توانید امتحان کنید. ارزشش را دارد.


آیا رژیم حذفی به سندرم روده تحریک پذیر کمک می کند؟

رژیم حذفی می تواند برای برخی از افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر بسیار مفید باشد ولی انجام آن آسان نیست. از آنجا که خوراکی های مقصر در افزایش علایم این بیماری  یک گروه کربوهیدرات خاص هستند که با نام اختصاری  FODMAP شناخته می شوند حذف آن ها ممکن است برای بدنتان مشکل ساز باشد. این خوراکی ها شامل  سیب، آلو، هل، پیاز، گل کلم و سایر میوه ها و سبزیجات، نوشیدنی ها و خوراکی های حاوی فروکتوز است. این خوراکی ها می توانند باعث ایجاد مایع و گاز، درد شکم و نفخ شوند.


بیشتر بدانید : بهترین رژیم غذایی برای درمان تخمدان پلی کیستیک به توصیه پزشکان

بیشتر بدانید : رژیم درمانی در بیماری ام اس

بیشتر بدانید : رژیم غذایی برای آقایان مبتلا به مشکلات پروستات



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ