هشدار ناخن ها در مورد کمبود های رژیم غذاییتان
ناخن ها در مورد مقدار ویتامین، کربوهیدرات و چربی های ریم غذایی چه هشدارهایی به شما میدهند

هشدار ناخن ها در مورد رژیم غذاییتان

ناخن ها به شما دروغ نمی گویند. جنس ناخن عمدتا از پروتئینی به نام کراتین است که در سلول های پوست و مو هم یافتت می شود. ناخن نه تنها برای انجام کارهای هنری و یا خاراندن پوست به کار می شود بلکه از نوک انگشتان ما محافظت میکند. گذشته از این ناخن های ما می توانند سرنخ هایی از وضعیت سلامت و رژیم غذایی به ما ارائه دهند.

در ادامه با خواندن این مقاله متوجه خواهید شد که ناخن ها در مورد مقدار ویتامین، کربوهیدرات و چربی های ریم غذایی چه هشدارهایی به شما میدهند.

اگر رژیم غذایی شما غنی از چربی های سالم و مواد مغذی متعدد و آب فراوان باشد ناخن های شما سفت و براق بوده و در قسمتی که بلند شده است سفید خواهد بود. اطراف ناخن نرم و در برخی افراد یک هاله سفید رنگ در پایین ناخن وجود دارد.


میوه کافی نمی خورید

اگر ناخن های شما کدر و ضعیف است و به با راحتی پوسته پوسته شدده و رشد نمی کنند مقصر آن کمبود مواد مغذی موجود در میوه ها و سبزیجات است. مود مغذی مانند فسفر، کلرید و کلسیم و غیه برای حفظ رنگ، شکل، درخشندگی و رشد ناخن ضروری اند. هنگامی که بدندچار کمبود این مواد مغذی شود مجبور است دست به انتخاب بزند و به جای رساندن آن ها به ناخن، برای اندام های حیاتی بدن از آن ها استفاده کند.


رژیم غذاییتان بیش از حد سخت است

رژیم های غذایی افراطی و محدود کردن شدید خوراکی ها می تواند تاثیر منفی بر سلامت ناخن بگذارد. هر گونه رژیم غذایی که منجر به گرسنگی مزمن یا سوتغذیه شود، بدن را مجبور می کند که چربی ها و مواد مغذی را برای محافظت از مهم ترین قسمت ها از جمله مغز و قلب استفاده کند. ناخن ها، موها و حتی پوست در این شرایط کمتری مواد مغذی را دریافت خواهند کرد و همین امر موجب خشک و شکننده و ضعیف شدن ناخن ها می شود.


کم آبی بدن

فشاری ملایم روی ناخن هایتان ایجاد کنید و سپس دستتان را بردارید ببینید چه اتفاقی می افتد. ناخن ها در شرایط نرمال باید به حالت اولیه برگشته و محل فشار را پر کنند. ولی اگر مویرگ های زیر ناخن جریان طبیعی خون را از دست بدهند نیم ثانیه طول می کشد که ناخن محل فشار را پر کند که می تواند نشان دهنده کمبود آب در بدن باشد.


کمبود روی

Leukonychia.jpg

نقاط سفید روی ناخن معمولا به علت آسیب حین رشد ایجاد می شوند ولی گاهی می تواند نشان دهنده کمبود روی در رژیم غذایی باشد.

Beau's Lines.jpg

درست مثل ایجاد خطوط افقی سفید روی ناخن که می تواند در اثر ضربه یا دیابت کنترل نشده ایجاد شده باشد ولی ممکن است نشان دهنده کمبود روی شدید در بدنتان باشد.


کمبود آهن

Spoon-shaped-nails.jpg

آیا لبه های ناخنتان مثل قاشق برگشته است ؟ ناخن های قاشقی شکل معملا نااشی از کمبود شدید آهن هستند. اگر رژیم غذایی شما حاوی منابع آهن مثل شکلات، اسفناج، عدس و توفو نباشد ممکن است با این مشکل روبرو شوید. ناخن های قاشقی می توانند ناشی از کم خونی هیپو کرومیک باشد که با ضعف و خستگی همراه است.


کمبود پروتئین

Onychoschizia.jpg

یکی دیگر از علایم کمبود آهن، نرم و نازک شدن و پوسته شدن راحت ناخن است. از آنجا که ناخن ها از پروتئین کراتین ساخته می شوند، رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی پروتئین غنی از آهن مثل گوشت قرمز می تواند به ترمیم و رشد و قوی شدن ناخن ها کمک کند، کینوان، آجیل و جو از گزینه های گیاهی سرشار از پروتئین و آهن هستند.


کمبود سیستئین cysteine

یکی دیگر از دلایل احتمالی شکننده و ضعیف بودن ناخن ها میتواند مقدار بسیار کم سیستئین باشد. این اسید آمینه مهم در تشکیل ساختار پروتئینی ناخن ها، پوست و مو نقش دارد. مواد غذایی حاوی سویا، گوشت قرمز، جوانه عدس و سبوس  گندم می توانند این بتا گراتین را به بدن شما برسانند.


مصرف بیش از حد جیوه

mees-lines.jpg

دوستداران غذاهای دریایی باید مراقب باشند. اگر مصرف غذاهای دریایی شما به خصوص ماهی هایی که جیوه زیادی دارند، بالا برود ممکن است یک خط سفید سرتاسری افقی روی ناخنتان مشاهده کنید که نشان دهنده مسمومیت با فلزات سنگین از جمله، آرسنیک، سرب یا جیوه است. ماهی خال خالی، لافنین، یلوفین و ماهی تن چشم درشت دارای غلظت بالای جیوه هستند.


کمبود امگا3

امگاا3 در ماهی سالمون و ساردین وجود دارد که باید به طورمنظم استفاده شود. ناخن های ضعیف و شکننده میتوانند نشان دهنده کمبود امگا3 باشند. این مشکل در گیاهخواران بیشتر دیده می شود. البت اگر در رژمی غذایی خود از گردو، دانه چیا و کلم بروکسل استفاده کنند می توانند امگا3 مورد نیاز بدنشان را تامین کنند.


کمبود بیوتین

یکی دیگر از دلایل شکننده شدن ناخن ها و تیره شدن مو و خارش پوست می تواند کمبود بیوتین یا ویتامین B7 باشد که در زرده تخم مرغ، جکر، آجیل ها، مغزها و سیب زمینی شیرین وجود دارد و به عنوان مکمل برای رشد بهتر و بیشتر ناخن ها و موها و مراقبت از پوست استفاده می شود.


مصرف بیش از حد گلوکز

وجود گلوکز بیش از حد در جریان خون باعث می شود که کبد سعی در به تعادل رساندن سطح انسولین بدن داشته باشد که منجر به زرد شدن رنگ ناخن ها می شود و می تواند نشانه ای از دیابت باشد که هنوز تشخیص داده نشده است.


مصرف بیش از حد کربوهیدرات های تصفیه شده

یکی دیگر از گروه های غذایی که منجر به افزایش قند خون می شود کربوهیدرات های تصفیه شده هستند. مثل نان سفید و پیتزا و پاستا  که به سرعت هضم شده و قند خون را افزایش ی دهند و در طور زمان منجر به رنگ ناسالم و متمایل به زرد ناخن ها می شود که رشد کمی دارند.


کمبود چربی سالم

تمام بدن ما برای رشد و تغذیه سلول ها به چربی های سالم نیاز دارد . ناخن های خشک، کدر و شکننده که رشد ندارند نشان دهنده کمبود شدید چربی های سالم و اساسی در بدن هستند. می توانید با مصرف آووکادو، تخم مرغ، روغن زیتون وو حتی پنیر این چربیهای سالم را به بدنتان برسانید.


مصرف بیش از حد چربی های ترانس

clubbing.jpg

چربی های ترانس موجود در کیک، چیپس، فست فود و دیگر غذاهای آماده که با روغن های هیدروژنه تلوید شده اند باعث بالا رفتن کلسترول و بیماری های قلبی و دیابت می شوند و روی ظاهر ناخن های شما هم می توانند اثر گذار باشند. و تحدب نان ها زیاد کنند.


نیاز به مصرف مکمل ویتامینی دارید

آیا ناخن هایتان تغییر رنگ داده، شکننده شده اند و خطوط عمدی رویشان است؟ شاید بهتر باشد برای حل مشکل و کمبود های غذایی بدنتان از مکمل مولتی ویتامین استفاده کنید و علاوه بر ان سعی کنید 5 وعده در روز میوه و سبزیجات را به رژیم غذایی خود بیفزایید.


کمبود ویتامین B12

یکی از مهم ترین ویتامین هایی که برای سلامت ناخن لازم است ویتامین B12 است. اگر ناخنتانن به سمت پایین انحنا پیدا کرده یا تیره شده می تواند نشانه کمبو این ویتامین باشد. یکی از ساده ترین راه های تامین این ویتامین مصرف غلات صبحانه غنی شده که فیبر بالا و قند کمی داشته باشند، است.


بیشتر بدانید : ناخن پا چه بیماری هایی را برملا می کند؟

بیشتر بدانید : بیماری های ناخن و آشنایی با ساختار ناخن

بیشتر بدانید : سفیدی روی ناخن نشانه چیست؟

بیشتر بدانید : 8 شکل و ظاهر غیر متعارف ناخن ها معرف 8 مشکل بزرگ در سلامتی



تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ