اگر این غذاها را بخورید حتما زوال عقل می گیرید!
تغذیه یکی از مهم ترین عواملی است که بر روی مغز و سلامت جسم و روح تاثیر می گذارد که در این مطلب غذاهایی معرفی می شوند که منجر به زوال عقل می شوند

غذاهایی که باعث زوال عقل می شوند

نتایج مطالعه جدید که در نشریه آنلاین Neurology منتشرشد، نشان می‌دهد مصرف غذاهایی خاص با هم می تواند بر خطر زوال عقل تاثیرگذار باشد.

به نقل از "ایزی هلث آپشنز"، ماهی های چرب، شکلات تلخ، قهوه، بلوبری و زردچوبه همگی از جمله مواد غذایی است که به حفظ سلامت مغز انسان کمک می کند،اما غذاهایی هم وجود دارد که مصرف شان با یکدیگر بر روند زوال عقل تاثیر می گذارد که در ادامه به نمونه هایی در این باره اشاره می کنیم.

بیشتر بدانید : کسانی که بیشتر در معرض زوال عقل هستند

تمام غذاهایی که مصرف می کنید برایجاد میکروبیوم روده‌ای منحصر به فرد که بر خطر زوال عقل و همچنین خطر بیماری ها تاثیرگذار است، نقش دارد.این مطالعه پنج ساله با حضور 209 شرکت کننده که به زوال عقل مبتلا بودند و 418 شرکت کننده که به این شرایط مبتلا نبودند، انجام شد.پژوهشگران از تمام شرکت کنندگان درخواست کردند تا درابتدای مطالعه یک پرسشنامه غذایی را تکمیل کنند و پس از آن معاینات پزشکی را روی آن ها انجام دادند.

زمانی که پژوهشگران پرسشنامه های غذایی را بررسی کردند، میزان مصرف گوشت های فراوری شده در افراد مبتلا به زوال عقل زیاد بود و آن‌ها گوشت های فراوری شده را همراه با غذاهای نشاسته ای مانند سیب زمینی، کلوچه ها و کیک ها مصرف می کردند. به عنوان مثال، فرد مبتلا به زوال عقل احتمال بیشتری داشت تا سوسیس را همراه با سیب زمینی پخته یا سرخ شده مصرف کند، اما فردی که به این شرایط مبتلا نبود، به احتمال زیاد سوسیس را همراه با بروکلی مصرف کند.

یک تفاوت بزرگ دیگر بین رژیم های غذایی افراد مبتلا به زوال عقل و آن هایی که به این شرایط مبتلا نبودند، تنوع بود. افراد که به زوال عقل مبتلا نبودند یک رژیم غذایی با تنوع بسیار بیشتر را مصرف می کردند که شامل انواع مختلفی از غذاهای سالم مانند میوه ها، سبزیجات، غذاهای دریایی و گوشت ماکیان می شد.

جایگزین های مناسب

باید در انتخاب جفت های غذایی خود دقت بیشتری داشته باشید. اگر قصد دارید یک خوراکی ناسالم مانند سوسیس و کالباس را به میزان زیاد مصرف کنید، بهتر است آن را همراه یک سالاد سالم و نه سیب زمینی سرخ شده مصرف کنید.

از جمله منابع غذایی خوب در این زمینه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بروکلی، دانه های کدو تنبل، شکلات تلخ، مغزدانه ها، زردچوبه، چای سبز، تخم مرغ، پرتقال، بلوبری، قهوه، ماهی های چرب. 

بیشتر بدانید : باور هایی که در مورد زوال عقل شایع است

بیشتر بدانید : ارتباط از بین رفتن حس بویایی و زوال عقل چیست؟

بیشتر بدانید : منیزیم و اثر آن در جلوگیری از زوال عقل

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: khorasannews.com