برای درمان کمردرد چه بخوریم؟
تغذیه سالم بر روی تمام عملکردهای بدن تاثیر می گذارد، در این مطلب به مواد غذایی مفید برای کمر اشاره می شود

 کمر درد و تغذیه چه ارتباطی با هم دارند؟

مینو رضوانی متخصص ارتوپدی روز پنجشنبه افزود: هرچه میزان قندهای ساده در رژیم غذایی ما بیشتر باشد، احتمال اینکه به کمردرد مبتلا شویم بیشتر است، قندهای ساده وقتی وارد بدن می شوند، ذخایر عضلانی گلیکوژن را تامین می کنند و اضافی آنها در بدن به چربی تبدیل می شود.

 آنچه باعث کمردرد به ویژه در جوانان می شود آن است که عضلات ناحیه کمر و اطراف ستون فقرات، ضعیف عمل می کنند، یعنی نمی توانند آنقدر محکم باشند که تغییرات ناگهانی حرکت را تحمل کنند. در واقع موادغذایی ارتباط مستقیمی در توانمندی عضلات اطراف ستون فقرات و عضلات موجود در ناحیه کمر دارند.

بیشتر بدانید : کمردرد خود را بشناسید

بیشتر بدانید : ورزش های خوب و بد برای کمردرد

پروتئین ها نقش بسیار موثری در تقویت و قدرتمندی عضلات ایفا می کنند، افرادی که از منابع پروتئین مانند لبنیات، گوشت و به ویژه حبوبات یعنی پروتئین های گیاهی استفاده نمی کنند، توانمندی عضلات آنها بسیار پایین است.

کمردرد

فیتوکمیکالها رنگدانه هایی به رنگ بنفش، قرمز و زرد هستند که در میوه ها و سبزیجات قرار داشته و خاصیت آنتی اکسیدانی دارند، مطالعات نشان داده هرچه آنتی اکسیدان بیشتری دریافت شود، عملکرد عضلات بهتر خواهد بود زیرا عضلات عمدتا برای سوخت شان از اسیدهای چرب استفاده می کنند و به همین دلیل که لزوم مصرف آنتی اکسیدانها افزایش پیدا می کند.

بیشتر بدانید : آنتی اکسیدان چیست؟ + منابع آنتی اکسیدان

به گفته وی، ویتامین C و A در عملکرد بهتر عضلات نقش بسیار مهمی دارند و ویتامین C در مرکبات و فلفل دلمه ای به مقدار فراوانی یافت می شود و پیش ساز ویتامین A در انواع سبزیها و میوه های زرد، نارنجی و قرمز رنگ وجود دارد از این رو باید آنها را در رژیم غذایی روزانه گنجانید.

نوع چربی ای که مصرف می کنیم در پیشگیری یا تشدید کمردرد موثر است، هر چقدر اسیدچرب رژیم غذایی ما اشباع تر باشد، عضلات ما نسبت به اکسیداسیون حساس تر و نسبت به حرکات ناگهانی ضعیف تر عمل می کنند، توصیه می شود که در رژیم غذایی روزانه به جای مصرف گوشت های پرچربی مانند گاو و گوسفند بیشتر از گوشت های سفید استفاده کنید تا از بروز کمردرد جلوگیری کنند.

غذاهای فرآوری شده نیز از آنجا که حاوی روغن و اسیدهای چرب اشباع هستند، می توانند سبب ضعیف شدن عضلات شوند و بهتر است مصرف آنها را به حداقل ممکن برسانیم.

برخی عناصر می توانند سبب ریلکسی عضلات شوند، به عنوان نمونه وقتی عضله منقبض می شود، این مواد مغذی عضله را مجددا به حالت اول بازمی گردانند و این مواد مغذی پتاسیم و منیزیم هستند، افرادی که از منابع پتاسیم مانند مرکبات، قارچ و سیب زمینی استفاده می کنند کمتر دچار گرفتگی عضله می شوند.

وجود منیزیم امری مهم در رژیم غذایی شناخته می شود زیرا جلوی اسپاسم ناگهانی عضلات در ناحیه پشت و کمر را می گیرد و همه سبزیجات به خصوص اسفناج و جعفری از منابع منیزیم هستند.

منابع امگا۳ می توانند نقش مهمی در پیشگیری از درد کمر داشته باشند زیرا امگا۳ یک اسیدچرب ضدالتهاب است و گاهی التهاب عصب و عضلات سبب درد می شود و مصرف این منابع می تواند در پیشگیری و کاهش درد کمر نقش ایفا کند.

امگا ۳ فقط در ماهی وجود ندارد بلکه همه سبزیجات سبز مانند سبزی خوردن که کنار سفره داریم، کاهو، گردو و سایر مغزهای گیاهی نیز از منابع خوب این اسید چرب هستند.

بیشتر بدانید : برای درمان کمر درد باید به کدام متخصص مراجعه کنید؟

بیشتر بدانید : مهم ترین علل کمر درد که کمی عجیب به نظر می رسند

بیشتر بدانید : انواع کمر درد و نشانه های کمر درد خطرناک

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: irna.ir