كیك‌ها از جمله شیرینی‌های اشتهابرانگیزی هستند كه خوردن آنها به همراه یك فنجان چای، شیر یا قهوه در یك میان وعده بسیار لذتبخش است.


معمولا این محصول جزو فرآورده‌های قنادی محسوب می‌شود و دارای انواع مختلف با كالری‌های متفاوت است. در 100 گرم كیك شكلاتی 400 كالری، در 100 گرم كیك ساده 350كالری، در 100 گرم كیك اسفنجی 300 كالری و در یك عدد كیك یزدی متوسط 160 كالری انرژی نهفته است.

معمولا كالری بالای انواع كیك‌ها به دلیل روغن، آرد و شكری است كه در آنها استفاده می‌شود. آردی كه در اغلب كیك‌ها به كار برده می‌شود، آرد گندم سفید است كه متاسفانه علاوه بر كالری بالا و ارزش تغذیه‌ای پایین، تنها از آرد الك شده ساده به دست نمی‌آید.
گاهی در تركیب این آردها برای افزایش كیفیت و سفید رنگ كردن آرد از مواد شیمیایی استفاده می‌شود. این مواد به طور نسبی سمی بوده و به مرور در بدن تجمع یافته و در درازمدت منجر به مسمومیت در مصرف‌كننده می‌شوند. همچنین در بیشتر این نوع محصولات به جای خمیر ترش از مواد عمل‌آورنده و بهبوددهنده نظیر بیكینگ پودر جهت تردی، ایجاد پف و ویژگی‌های مطلوب در فرآیند پخت استفاده می‌شود. بد نیست بدانید بیكینگ پودر از مخلوط جوش شیرین به همراه مواد اسیدی خوراكی و مواد كمكی مولد گاز انیدرید كربنیك تشكیل شده است.

آزمایش‌های انجام شده روی این گونه مواد نشان داده است كه این مواد می‌توانند مولد زخم‌های سخت معده و روده و تنش‌های عصبی باشند و از همه مهم‌تر آن كه اثر عمیقی روی غدد تناسلی زنان دارند كه سبب كوچك شدن و ناكارایی تخمك‌ها می‌شوند.
 
از سوی دیگر این مواد می‌توانند با كلسیم و آهن موجود در بدن كمپلكس تشكیل داده و از جذب این عناصر توسط بدن جلوگیری كنند. جوش شیرین (بی‌كربنات سدیم) موجود در بیكینگ پودرهم به علت دارا بودن مقادیر زیاد سدیم (عنصر موثره نمك) برای بیمارانی كه مبتلا به فشار خون هستند، مضر است. همچنین كیك‌ها به دلیل دارا بودن آرد گندم برای مبتلایان به سلیاك كه حساسیت به گلوتن گندم دارند توصیه نمی‌شود. در مورد تخم‌مرغ این محصول نیز باید گفت، گرمایی كه هنگام پخت به كیك داده می‌شود، میكروب‌ها و آلرژی‌های موجود در تخم‌مرغ را تا حدودی تعدیل می‌كند. لذا مصرف این محصول برای افرادی كه به تخم‌مرغ حساسیت دارند با توجه به نظر پزشك مربوطه مضر نیست.
توجه:
به طور كلی زمان ماندگاری كیك‌ها بسیار كوتاه است و نگهداری نامناسب می‌تواند احتمال كپك‌زدن و خراب شدن كیك را به مراتب بیشتر كند. از عوامل مهم بروز این مشكل تنظیم نبودن رطوبت كیك است. بالا بودن رطوبت می‌تواند باعث كپك و سفیدك روی كیك و پایین بودن آن می‌تواند منجر به خشك شدن محصول شود.
البته امروزه در كیك‌هایی كه در كارخانجات تولید می‌شود برای افزایش مدت زمان ماندگاری محصول از سوربات پتاسیم كه یك ماده شیمیایی و ضدكپك است، استفاده می‌شود. اگرچه این نوع نگهدارنده می‌تواند بر عمر محصول بیفزاید، ولی مصرف مداوم آن برای افراد خصوصا كودكان بسیار مضر بوده و در دراز مدت منجر به بروز عوارض جانبی می‌شود. از سوی دیگر طعم‌های مختلفی كه به این نوع محصولات افزوده می‌شود، همگی مصنوعی بوده و می‌تواند باعث بروز حساسیت‌های شدید و بیماری‌های نامعلوم در كودكان گردد. بنابراین بهتر است كیك را به دفعات كمتر و در منزل و به صورت كنترل شده تهیه نمایید. كیك‌های حاوی روغن‌های گیاهی را هر چه سریع‌تر میل كنید چرا كه با گذشت زمان، روغن كیك تحت تاثیر اكسیژن هوا اكسید شده و محصول غیرقابل مصرف می‌شود.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی :
 11 توصیه برای کاهش اشتها
آیا میدانید کالری غذاهایی که میخورید چقدر است؟
کالری میوه های تازه و خشک
میزان کالری مصرفی شما در روز
چگونه در پیادهروی کالری بیشتری بسوزانیم؟