والك یك سبزی خودروی كوهی است كه در نقاط سرد كوهستانی كشور و در فصل بهار می‌روید.با استفاده از آن می‌توان پلوی مخلوط خوشمزه‌ای تهیه كرد كه بین قدیمی‌ها طرفداران بسیاری دارد.

طرز تهیه والک پلو

والك یك سبزی خودروی كوهی است كه در نقاط سرد كوهستانی كشور و در فصل بهار می‌روید.
اگرچه به نظر بسیاری از افراد این سبزی به خودی خود بوی نامطبوعی دارد ولی با استفاده از آن می‌توان پلوی مخلوط خوشمزه‌ای تهیه كرد كه بین قدیمی‌ها طرفداران بسیاری دارد.

 

مواد لازم برای تهیه والک پلو برای 4 نفر : 

- برنج 4 پیمانه سر خالی یا 500 گرم
- والك 500 گرم
- روغن 100 گرم


طرز تهیه والک پلو :

برنج را به همراه نمك خیس كنید. والك‌ها را پس از پاك كردن خوب بشویید و در آبكش بریزید تا آب اضافی آن گرفته شود. با توجه به اینكه والك‌های كوهی برگ‌های لطیف و كوتاهی دارند، می‌توانید آنها را به صورت درسته مورد استفاده قرار دهید. در غیر این صورت والك‌ها را كمی درشت‌تر از سبزی پلو خرد كنید.
قابلمه‌ای آماده كنید و نیمی از حجم آن را از آب پر كنید و روی اجاق گاز قرار دهید. پس از جوش آمدن آب، برنج خیس‌خورده را داخل آب بریزید. بعد از آنكه برنج نیم‌پز شد، والك‌ها را به آب آن اضافه كنید و بگذارید تا همزمان با برنج چند جوش دیگر نیز بخورد. برای این منظور 2 الی 3 دقیقه زمان كافی است. سپس برنج را به همراه والك آب‌كشی كنید.

توضیح 1: با توجه به آنكه والك، سبزی بسیار لطیفی است، طولانی‌تر شدن مدت پخت آن در آب، سبب له شدن آن می‌شود، پس پیش از اضافه كردن والك، از نیم‌پز شدن برنج اطمینان حاصل كنید.
در پایان، مخلوط برنج و والك آب‌كشی‌شده را دوباره به قابلمه منتقل كرده و با اضافه كردن آب و روغن، آن را به روش معمول پخت برنج دم كنید. برای دم كشیدن این پلو 45 دقیقه زمان لازم است.
توضیح 2: بعضی افراد در قدیم، ‌والك پلو را با سماق و زعفران دم می‌كردند، به این صورت كه هنگام انتقال مخلوط برنج و والك به قابلمه، در لابه‌لای برنج مقداری سماق و زعفران هم می‌پاشیدند.
توضیح 3: این غذا از قدیم‌الایام معمولا بدون گوشت پخته می‌شده ولی در صورتی كه به مصرف پروتئین‌های حیوانی به همراه غذا عادت دارید، می‌توانید ‌آن را به همراه ماهیچه پخته شده یا كوفته ریزه سرخ شده دم كنید و بخورید.

چند نكته:
1 - والك را پس از شست‌وشو بلافاصله در پخت غذا مورد استفاده قرار دهید. والك شسته‌شده به سرعت خراب می‌شود.
2 - از خیس كردن طولانی مدت والك در آب طی مراحل شست‌وشوی آن پرهیز كنید زیرا به‌سرعت پژمرده می‌شود.
3‌ - رایج‌ترین روش برای نگهداری طولانی‌مدت والك، فریز كردن آن است؛ در نتیجه والك را پس از شست‌وشو به صورت درسته یا خرد‌شده فریز كنید.
4 - روش دیگر برای نگهداری بلندمدت والك، خشك كردن آن است. این كار را در سایه انجام دهید.
5 - برای پخت والك پلو به جای آبكش كردن از روش كته كردن نیز می‌توان استفاده كرد. برای این منظور برنج را مانند روش معمول پخت كته، به همراه آب بپزید. هنگامی كه برنج تمام شد، والك را به برنج اضافه كرده و با برنج مخلوط كنید. سپس این مخلوط را مانند كته معمولی دم كنید.

 


گردآوری: گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع: ircook.com