ترشی شور خانگی را با این دستور عالی درست کنید
ترشی شور خانگی یکی از خوشمزه ترین چاشنی های پاییزی است که می توانید در منزل تان به راحتی و با این دستور بی نظیر درست کنید

طرز تهیه ترشی شور خانگی

به نظر من از بین همه  ترشیها، شور یه چیز دیگه است اون تردی که کلم و هویج و کرفس دارن وقتی میان زیر دندونت حرف ندارن، اصلا مزه غذاها وقتی همراه شور خورده میشن چند برابر خوشمزه تر میشه. پس حالا که پاییزه و کلم و هویجم فراوونن پاشین دست به کار بشین و یه شور خوشمزه خونگی درست کنین.
 

بیشتر بدانید : طرز تهیه ترشی کامکوات ( پرتقال تزئینی )

مواد لازم برای تهیه شور کلم و هویج

گل کلم : 1 کیلو
هویج : 500 گرم
ساقه کرفس : 300 گرم
خیار قلمی : 500 گرم
فلفل سبز : حدود 100 گرم
سیر : 2 بوته
ترخون تازه : 200 گرم
سرکه سفید به مقدار لازم
نمک به مقدار لازم

طرز تهیه شور با کلم و هویج
طرز تهیه شور با کلم و هویج,ترشی شور خانگی را با این دستور عالی درست کنید

_ در ابتدا کلم هارو گل گل از هم جدا کرده و بعد از اینکه خوب شستیمشون روی یه پارچه تمیز پهنشون میکنیم تا کاملا خشک بشن.

_ حالا کرفس و هویج هارو هم شسته حلقه حلقه میکنیم و میذاریم تا خشک بشن. حلقه های کرفس و هویج نباید خیلی نازک باشن.

_ میتونین فلفل سبز هارو خیلی تند یا با تندی کمتر انتخاب کنین و مقداری هم که استفاده میکنین باز به سلیقه خودتون بستگی داره حالا فلفل سبزها و خیارهارو هم میشورین و میذارین تا کاملا خشک بشن در صورتی که خیار رو قلمی انتخاب کنین دیگه احتیاجی به خورد کردنشون نیست و میتونین درسته داخل شور ازش استفاده کنین.

_ در نهایت ترخون رو هم میشوریم و میذاریم خشک بشه در صورتی که کمی از برگ های تازه کرفس هم داخل شورمون استفاده کنیم شور ما خوش طعم تر و خوش عطر تر میشه. احتیاجی نیست تا ترخون و برگ کرفس رو خورد کنیم.

_ حالا باید شور آب رو آماده کنیم با توجه به مقدار مواد و سایز دبه هایی که در نظر گرفتیم باید شور آب تهیه کنیم. کافیه به ازای هر لیوان آب یک قاشق غذاخوری سر پر نمک داخل قابلمه بریزیم و بعد بذاریم تا آب بجوش بیاد.

_ وقتی آب جوش اومد سرکه سفید رو اضافه میکنیم. به ازای هر چهار لیوان آب نصف لیوان سرکه سفید کافیه. حالا شعله گاز رو خاموش کرده و اجازه میدیم تا حدود یک ربع زمان بگذره تا شور آب از حرارت اولیه بیوفته.

_ حالا دبه های تمیز و خشک خودمون رو انتخاب میکنیم و صیفی جات و سبزیجاتمون رو داخلشون میچینیم یادتون نره تا سیر رو هم داخل دبه ها بذارین برای طعم دهی بهتر میتونین سیر و فلفل رو از وسط نصف کنین.

_ یه نکته خیلی مهم برای کپک نزدن شور که باید بهش توجه کنین اینه که هم ظرف و هم مواد باید کاملا خشک و تمیز باشن.

_ حالا دبه رو با شور آب پرمیکنیم تا خوب روی مواد رو بگیره و بعد در دبه رو محکم میبندیم و برای مدت یه روز داخل محیط آشپزخونه میذاریمش. بعد از یه روز در دبه رو باز میکینم و اگه باز به شور آب احتیاج بود داخل دبه ها میریزیم و بعد دبه هارو یه جای خنک میذاریم.

_ بعد از دو هفته شور خوشمزه و ترد ما حاضره و میتونیم نوش جونش کنیم.


بیشتر بدانید : طرز تهیه ترشی بامیه با یک دستور ساده

بیشتر بدانید : ترشی انبه، ترشی محلی جنوب ایران



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : 2nafare.com