آموزش فریز کردن و کنسرو کردن ذرت در خانه
 دانه های ذرت به دلیل مقدار زیاد فیبر، احساس سیری طولانی ایجاد می کند. دو روش اصلی نگهداری از ذرت، فریز کردن و کنسرو کردن آن است. در این مقاله به شما روش های فریز کردن و کنسرو کردن ذرت را آموزش می دهیم

ترفندهای نگهداری و پخت ذرت

«ذرت» یکی از مهم ترین غلات و غذای اصلی ساکنان مکزیک و آفریقای مرکزی است. البته ایالات متحده آمریکا، مجارستان و فرانسه اصلی ترین تولیدکنندگان این محصول در دنیا شناخته می شوند.
دانه های ذرت به دلیل مقدار زیاد فیبر، احساس سیری طولانی ایجاد می کند اما شاخص گلیسمی پایینی دارد و قندهای موجود در آن به دلیل جذب تدریجی، به شکل چربی در بدن جمع نمی شود. همچنین این دانه ها منبع غنی از ویتامین ها به خصوص ویتامین های گروه B است.

آموزش منجمد کردن ذرت در خانه
انجماد ذرت در خانه, آموزش منجمد کردن ذرت در خانه

پس از جداکردن برگ و کرک های ذرت، قابلمه ای متناسب با اندازه ذرت انتخاب کنید و آب را به جوش آورید. مقدار آب باید به حدی باشد که ذرت در آب غوطه ور شود.در قابلمه را بگذارید و اجازه دهید ذرت در آب جوش چند دقیقه بپزد.البته توجه داشته باشید که منظور از پختن ذرت به اندازه ای نیست که دانه ها له و جدا شود. در واقع دانه های ذرت شیرین بافتی نرم دارند و پیش از این‌که ساختار آن به هم بخورد باید از آب جوش خارج شود و فورا در ظرفی حاوی آب سرد قرار گیرد تا کاملا خنک شود.

اگر تعداد زیادی از ساقه های ذرت را آماده می کنید و نمی توانید همه را در ظرف آب سرد بگذارید، حتما پس از بیرون آوردن از قابلمه، روی آن ها آب سرد بریزید.پس از این‌که ذرت سرد شد، ساقه را به شکل طولی روی سطح میز بگیرید و با چاقوی تیزی از کنار ساقه مرکزی، از بالا به پایین دانه ها را برش بزنید. این کار را به آرامی انجام دهید تا دانه ها نرم نشوند.دانه ها را روی سینی بریزید و اجازه دهید کاملا خنک شود.

سپس در پاکت های مخصوص بسته بندی به مقدار نیاز برای یک نوبت مصرف، دانه ها را بریزید و در فریزر بگذارید. مقدار زیادی از دانه ها را در یک پاکت نریزید زیرا علاوه بر این‌که ممکن است قسمت های میانی دیرتر منجمد شود و بوی نامطبوعی بگیرد، هنگام مصرف نیز برای جدا کردن مقداری از آن دچار مشکل می شوید یا دانه ها نرم می شوند.ذرت منجمد را می توان در شرایط مطلوب بسته بندی چندین ماه تا حتی یک سال نگهداری کرد.

بیشتر بدانید : 11 نکته برای فریز کردن صحیح مواد غذایی

آموزش کنسرو کردن ذرت در خانه
آموزش کنسرو کردن ذرت در خانه

یک روش عالی و سریع برای کنسروکردن ذرت این است که ساقه هارا پس از تمیز کردن در قابلمه ای حاوی آب جوش فقط به مدت ۲ دقیقه بگذارید و فورا بیرون بیاورید. بلافاصله آن ها را در ظرفی از آب یخ غوطه ور کنید تا دانه ها پخته نشود.

ساقه ذرت را به شکل طولی در ظرفی بگذارید و با چاقوی تیزی از بالا به پایین دانه ها را برش بزنید؛ البته طوری که دانه در حد امکان سالم بماند.بطری های شیشه ای مد نظر را در ظرفی از آب گرم بگذارید تا گرم شود.دانه های ذرت را در بطری به اندازه ای بریزید که حدود 3 سانتی متر تا در بطری خالی باشد. آب جوشیده را روی دانه ها بریزید اما به مقداری که همان فاصله تا در ظرف خالی بماند.

در صورت تمایل می توانید یک قاشق چای‌خوری نمک نیز بریزید.دانه ها را با یک قاشق کوچک کمی هم بزنید تا حباب های هوای درون بطری خارج شود سپس در فلزی آن را محکم ببندید.بطری ها را در قابلمه زودپز بچینید و مقداری آب بریزید طوری که چند سانتی متر از سطح بطری ها پایین ترباشد. همچنین بهتر است کف قابلمه را پارچه یا صفحه گریل بگذارید تا مستقیم با حرارت در تماس نباشد.

پس از جوش آمدن آب، در زودپز را ببندید و اجازه دهید حدود یک ساعت ذرت ها کاملا پخته شود. البته می توانید این کار را در قابلمه معمولی نیز انجام دهید اما به زمان بیشتری برای پخت نیاز خواهد بود.پس از این زمان، بطری ها را روی سطح چوبی یا پارچه ای بگذارید تا خنک شود.

حدود 12 ساعت اجازه دهید بطری ها به همین حالت بماند. سپس در محیط خشک و خنک و بدون نور نگهداری کنید. اگر در بطری ها کاملا محکم بسته شده باشد، هوا به درون بطری نفوذ نمی کند و کنسرو سالم می ماند.


بیشتر بدانید : کنسرو مواد غذایی، چند نکته مهم درباره گرم کردن کنسروها

بیشتر بدانید : چگونه سبزيجات را در روغن کنسرو کنيم؟

بیشتر بدانید : تهیه كنسرو نخود فرنگی


گردآوری: گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع: khorasannews.com