با چند مواد پاک کننده طبیعی آشنا شوید !
با لوازم و موادی که در خانه موجود هست آلودگی های زیادی را می توانید از بین برد

خانه تکانی با مواد پاک کننده طبیعی

سس کچاپ

سس کچاپ را برای ازبین بردن لکه ی ظروفی که از جنس مس و برنج است استفاده کنید. مقداری سس کچاپ را روی یک دستمال بریزید و آن را به قوری، کتری و ماهی تابه بمالید. آنها طی چند دقیقه رنگ مسی اولیه شان را به دست می آورند. سپس با آب گرم آنها را بشویید و با یک حوله خشک کنید.

بیشتر بدانید : سنگ مرمر را چگونه تمیز کنیم؟

آرد

برای ضدعفونی کردن دستهای آلوده و کثیف از آرد استفاده کنید. یک خمیر باریکی از آرد و آب را درست کنید و به دستانتان بمالید سپس دستهایتان را با آب بشویید.
 

برنج

از برنج برای تمیز کردن داخل گلدان یا بطری هایی که دهانه باریکی دارند استفاده کنید. سه چهارم گلدان را از آب گرم پر کنید و یک قاشق غذاخوری برنج نپخته به آن اضافه کنید. دستتان را روی دهانه گلدان یا بطری بگیرید، و محکم تکان دهید و سپس آن را را بشویید.
 

چای

برای تمیز کردن وسایل باغبانی که زنگ زده و فرسوده شده اند از چای استفاده کنید. مقداری چای دم کنید. وقتی سرد شد، آن را داخل یک سطل بریزید. وسایل را برای چند ساعت داخل آن خیس کنید. سپس هرکدام را با یک دستمال خشک کنید.به یاد داشته باشید که حتما از دستکش استفاده کنید.
 

گلیسیرین

برای پاک کردن قطره های شمع از گلیسیرین استفاده کنید. قطره های شمع را تا جایی که می توانید بکَنید سپس یک پارچه گلوله شده کتان را با گلیسیرین نم دار کنید و آنقدر روی قطره های شمع بمالید تا پاک شود.
 

جوش شیرین و آب اکسیژنه

برای برق انداختن به سینک ظرفشویی از جوش شیرین استفاده کنید. دستمالی که به جوش شیرین آغشته شده را به سطح سینک بزنید سپس با دستمال تمیز دیگری آن را خشک کنید. اگر می خواهید کیبوردتان را ضدعفونی کنید اسنفجی را در آب اکسیژنه فرو کنید و به شکاف ها و گوشه های کیبورد بمالید.
 

با چند مواد پاک کننده طبیعی آشنا شوید
با چند مواد پاک کننده طبیعی آشنا شوید

نشاسته

برای از بین بردن چربی روی فرش از نشاسته استفاده کنید. نشاسته را روی محل مورد نظر بریزید و اجازه دهید 15 تا 30 دقیقه بماند و سپس جارو برقی کنید.
 

الکل

برای از بین بردن لکه های علامت گذاری شده روی پارکت ها یا کابینت ها از الکل استفاده کنید. مقداری الکل روی یک پارچه کتانی بریزید و به سطح مورد نظر بمالید.
 

لیمو

اسید موجود در آب لیمو، لکه های زنگ زدگی و کثیفی را از بین می برد. اگر آب لیمو با نمک مخلوط شود، در تمیز کردن سطوح کثیف بسیار تاثیرگذار است.

  • سطح کابینت: سطح برش خورده لیمو را در کمی جوش شیرین فرو کنید تا سطح کابینت را با آن تمیز کنید. با یک اسفنج خیس و یک اسفنج خشک سطح کابینت را تمیز کنید. به هیچ وجه لیمو و جوش شیرین را روی سطح کابینت های سنگی مثل مرمر یا استیل نمالید. زیرا ممکن است رنگ آنها را بپراند.

  • سطح تخته ای که روی آن گوشت یا هرچیز دیگر را برش می دهید: برای از بین بردن لکه غذاهای سفت شده یا گوشت برروی سطح تخته چوبی یا پلاستیکی یک لیمو را از وسط برش دهید، و روی سطح مورد نظر بچکانید، روی سطحِ تخته را پاک کنید و اجازه دهید 20 دقیقه بماند و سپس سطح آن را آب بکشید.

  • ظروف: برای اینکه قدرت پاک کنندگی ماشین ظرفشویی تان را بالا ببرید تا ظروف تان را تمیزتر کند یک قاشق چای خوری آب لیمو داخل آن بریزید.

  • شیرآب: از به وجود آمدن آهک روی شیر آب جلوگیری کنید. برای این کار آب لیمو را روی شیر آب بچکانید و اجازه دهید به مدت یک شب بماند. سپس آن را با یک دستمال مرطوب پاک کنید.

  • سطل زباله: یک لیمو را به دو نیم تقسیم کنید و به دو سطح سطل بچکانید. با این کار، هم سطل زباله تمیز می شود و هم بوی مطبوعی به خود می گیرد.

  • دستها: وقتی دستتان با ماهی تماس داشته باشد، دستها و حتی انگشتان شما بوی نامطبوعی به خود می گیرد. دستهایتان را با آب لیمو  پاک کنید که بوی ماهی را از بین می برد.

  • لباس: برای اینکه لباسها سفیدتر شود، یک دوم فنجان آب لیمو را به مقداری آب اضافه کنید تا لباسها سفید شوند.

  • ظروف پلاستیکی نگهدارنده غذا: برای از بین بردن لکه های باقی مانده از سوپ گوجه، یا هر غذای اسیدی دیگر مقداری آب لیمو را روی نقطه مورد نظر بریزید و اجازه دهید در آفتاب خشک شود سپس آن را بشویید.
     

روغن های مخصوص آشپزی

روغن هایی که پایه آنها را سبزیجات و گیاهان تشکیل می دهند مانند روغن زیتون و گل آفتاب گردان، لکه و کثیفی را از بین برده و جای خط و خطوط را نیز کم رنگ می کند. از این روغن ها برای تمیز کردن موارد زیر استفاده کنید:

  • تابه و قابلمه های چدنی: مقداری روغن و یک قاشق چای خوری نمک را با هم مخلوط کنید تا مانده های غذا داخل ماهی تابه یا قابلمه را از بین ببرد. سپس با آب داغ آن را بشویید.

  • دستها: اگر لکه های رنگ روی دستانتان ریخته، دستهایتان را با روغن های گیاهی آغشته کنید سپس با صابون بشویید.

  • کفش های چرم: گرد و خاک کفشتان را با یک اسفنج نم دار از بین ببرید، سپس یک قطره از روغن گیاهی را روی یک پارچه نرم بریزید و سطح کفش را به آن آغشته کنید تا خراش های ایجاد شده روی کفش تان از بین برود.

  • سطوح ضد زنگ: برای اینکه سطوح ضد زنگ وسایل و لوازم هایتان جلای بیشتری داشته باشد، مقداری روغن زیتون روی یک پارچه بریزید و آنها را جلا دهید.

  • مبلمان چوبی: دو فنجان روغن زیتون را با آبِ یک عدد لیمو مخلوط کنید و با یک دستمال پارچه ای، مبلمان تان را جلا دهید. برای اینکه خط های ایجاد شده روی چوبهای رنگ روشن را محو کنید، طبق دستورالعمل قبلی عمل کنید.
     

خانه تکانی با مواد پاک کننده طبیعی
خانه تکانی با مواد پاک کننده طبیعی

سرکه

این محلول اسیدی می تواند لکه ها، کف صابون، رسوبات مواد معدنی و... را پاک کند. درمیان پاک کننده های طبیعی، سرکه بهترین پاک کننده است. سرکه سفید، محیطی را ایجاد می کند که از رشد کپک ها و باکتری های دیگر جلوگیری می کند . از سرکه برای تمیز کردن موارد زیر استفاده نمایید:

  •  قهوه ساز: مقداری سرکه و آب را داخل محفظه آب دستگاه قهوه ساز بریزید سپس دستگاه ر ا روشن کنید. سپس وسط کار قهوه ساز را خاموش کنید و اجازه دهید محلول تا حدود یک ساعت ته نشین شود. مجددا آن را روشن کنید تا مرحله پاک سازی آن کامل شود، سپس با آب چند مرحله تکرار کنید.
     
  • ماشین ظرفشویی: برای ضدعفونی کردن فضای داخل ماشین ظرفشویی، نصف فنجان سرکه را داخل مخزن آن بریزید و روشن کنید. یا یک کاسه کوچک سرکه را در طبقه پایین ماشین ظرفشویی بگذارید و آن را درحالیکه خالی است روشن کنید.

  • لوله و فاضلاب: با ریختن سرکه داخل راه آب و لوله ها آنها را تمیز کنید. بعد از 30 دقیقه، با آب سرد آن را بشویید.

  • کف زمین: یک چهارم فنجان سرکه را به یک سطل آب گرم اضافه کنید. این محلول کف زمین را با هر نوع پوششی که باشد به جز سنگ مرمر یا چوب تمیز می کند. زیرا سرکه بر روی سنگ مرمر خراش ایجاد می کند و سطح چوبی زمین را خراب می کند.

  • ظروف شیشه ای یا بلورجات: برای از بین بردن لکه ظروف شیشه ای که با دست می شویید، یک فنجان سرکه بریزید و با آب بشویید.

  • پنجره: یک چهارم فنجان سرکه، دو فنجان آب و یک مقدار آب صابون روغن زیتون را داخل مخزن های اسپری مانند بریزید و مخلوط کنید. سپس آن را به پنجره ها بزنید و با یک روزنامه آنها را پاک کنید.
     

خمیردندان

ترکیب مواد پاک کنندگی ، و عنصر آنتی باکتریال موجود در خمیردندان باعث می شود که خاصیت پاک کنندگی داشته باشد. از خمیردندان برای تمیز کردن موارد زیر استفاده کنید:

  • ظروف نقره: مقداری خمیردندان روی یک پارچه نرم بریزید، سپس پارچه را روی سطح لکه دار بمالید، و بعد آن را با آب شسته و با یک عدد دستمال تمیز خشک کنید.

  • اتو بخار: مواد رسوب شده اتو در صفحه زیری اتو باعث لکه دار شدن و کثیف شدن آن می شود. مقداری خمیر دندان را به صفحه زیری اتو بمالید. سپس با یک دستمال تمیز آنها را پاک کنید.
     

نمک

بافت دانه های بلوری نمک، برای تمیز کردن و پاک کردن لکه متناسب است. از نمک برای تمیز کردن موارد زیر استفاده نمایید:

  • گل های مصنوعی: شکوفه های گل را داخل یک کیف کاغذی گذاشته و داخل آن نمک بریزید. کیف را ببندید و محکم تکان دهید. نمک، گرد و خاک و کثیفی های روی گل را از بین می برد.

  • تابه و قابلمه های چرب: مقداری نمک داخل قابلمه یا تابه چرب بپاشید تا چربی های داخل آن را به خودش جذب کند. این روش برای ظروف نچسب توصیه نمی شود.
     

  بیشتر بدانید : برق انداختن اجاق گاز با چند ترفند ساده خانگی!!

بیشتر بدانید : سینک ظرفشویی تان را مانند روز اول، برق بیاندازید

بیشتر بدانید : خانه تکانی نوروز با شوینده های طبیعی!!

بیشتر بدانید : با مواد طبیعی خانه تکانی کنید

بیشتر بدانید : خانه تکانی عید را با 10 نکته زیر بدون آسیب به بدن تان انجام دهید!


تهیه و ترجمه: گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
اختصاصی سیمرغ