در صورتي كه شكر تميز نبوده و رنگ آن زرد است ، مي توانيد براي هر يك كيلو شكر، يك عد سفيده تخم مرغ را با چنگال خوب به هم بزنيد و آن را به شربت در حال جوش اضافه كرده ، از...
نكاتي در مورد انواع مرباها
 چند نكته در مورد پخت مارمالاد
 1 – ميوه هايي كه مي توان با آنها مارمالاد تهيه كرد ، عبارتند از : از زرد آلو ، توت فرنگي ، به ، سيب ، هلو ، آلبالو ، كيوي، آلو زرد يا قطره طلايي .
2 – در مورد ميوه هايي كه هسته دار هستندُ ، ابتدا هسته آنها را خارج و سپس چرخ كنيد.  براي يك كيلو ميوه ي شيرين، نيم كيلو شكر و براي يك كيلو ميوه ي ترش، 750گرم شكر اضافه كنيد و بگذاريد تا با شعله ملايم پخته شود. در صورتي كه بخواهيد مارمالاد شما حالت ژلاتينه داشته باشد ، مي توانيد براي يك كيلو ميوه، يك قاشق مرباخوري پودر ژلاتين را به نصف فنجان آب جوش اضافه كرده و آن را به ميوه مورد نظرتان افزوده و بعد از 4-3 بار جوش، آن را از روي حرارت برداريد .
3 – براي تهيه مارمالاد سيب و به ، پوست آنها را كنده، چرخ كنيد و آن را با 2 ليوان آب بپزيد. سپس شكر را اضافه كنيد.  بهتر است براي ژلاتينه كردن مارمالاد ِبه  ، تخم هاي به را در يك فنجان آب جوش حل كنيد و آن را با نصف قاشق مرباخوري پودر ژلاتين  به مارمالاد اضافه كنيد .
4 – ميوه هاي كاملاً رسيده براي تهيه مارمالاد مناسب تر هستند.  
 نكاتي كه در هنگام پخت مرباها، بايد مورد توجه قرار گيرد
 1 – ميوه هايي كه براي مربا در نظر مي گيريد ، سالم و بدون لك بوده و  زياد رسيده نباشند .
2 – در صورتي كه شكر تميز نبوده و رنگ آن زرد است ، مي توانيد براي هر يك كيلو شكر، يك عد سفيده تخم مرغ را با چنگال خوب به هم بزنيد و آن را به شربت در حال جوش اضافه كرده ، از صافي ظريف رد كنيد تا رنگ آن سفيد و شفاف شود .
3 – براي اين كه مرباي مورد نظرتان نرم و لطيف شود ، حتماً ميوه ها را قبل از اضافه كردن به شكر، بپزيد ، زيرا شكر باعث سفت شدن پوست ميوه مي شود .
4 – شربت مربا را آن قدر بجوشانيد تا قوام بيايد ، يعني اگر مقداري از مربا را در نعلبكي بريزيد و با يك قاشق وسط آن خطي بكشيد ،  دو قسمت كاملاً جدا به وجود بيايد .
5 – هميشه براي يك كيلو ميوه ي ترش ، يك كيلو شكر و براي يك كيلو ميوه ي شيرين ، 750 گرم شكر در نظر بگيريد .
6 – هيچ وقت مرباي گرم را در شيشه نريزيد . صبر كنيد تا خنك شود .
8 – براي جلوگيري از شكرك زدن مرباي ميوه هاي شيرين از آبليمو استفاده كنيد . علت شكرك زدن مربا، جوشيدن بيش از حد آن است. در اين شرايط بهتر است يك تا دو فنجان آب جوش به آن اضافه كرده، بگذاريد 4-3 جوش بزند. سپس كمي آبليمو به آن اضافه كنيد تا شكرك مربا برطرف شود .
9 – ممكن است مربا بعد از مدتي كپك بزند. در اين شرايط شربت مربا به اندازه كافي ، قوام نيامده است. براي برطرف كردن اين مشكل بايد مقداري شكر به مربا اضافه كرده، بگذاريد كمي بجوشد . فراموش نكنيد در صورتي مي توانيد اين كار را انجام دهيد كه مقدار كپك آن كم باشد و ترش نشده باشد .
10 – هميشه، آبليمو را 15-10 دقيقه قبل از برداشتن ظرف مربا از روي حرارت به آن اضافه كنيد .
11 – ظرفي را كه براي پخت مربا استفاده مي كنيد ، بايد لعابي باشد ، به جز مرباي به كه بهتر است درظرف مسي پخته شود. 
12 – موقع پخت مربا در قابلمه را باز بگذاريد تا رنگ آن تغيير نكند ، به جز مرباي به كه بايد حتماً در ظرف را بگذاريد تا رنگ آن سرخ ارغواني شود(مانند مربای به) .



گردآوری:گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع:tebyan.net
 
 
مطالب پیشنهادی:
 تزئین سفره افطار
از بخار ذرت بوداده دوری کنید.!
فیله کردن مرغ و ماکیان (تصویری)
ساتوری کردن گوشت
هندوانه و طالبی رسیده را از کجا باید شناخت