یكی از مهمترین دلایل طلاق از دست دادن مهارت شنیدن از طرف زوجین است. این مهارت نیاز به تلاش و كوشش دارد تا نهادینه شود.به آموزه های باب و شری استراتف،‌‍زوج روانشناس در اين مورد دقت كنيد:

 

یكی از مهمترین دلایل طلاق از دست دادن مهارت شنیدن از طرف زوجین است. این مهارت نیاز به تلاش و كوشش دارد تا نهادینه شود . در اینجا شری و باب استرتف دو روانشناس مشهور به شما 10 نكته برای بالا بردن این مهارت می‌آموزند:

1.جبهه گرفتن:

در این حالت باید بگذارید همسر شما حرف‌های خود را تمام و كمال بزند. خیلی سخت است كه ساكت ماند و اعتراض نكرد پس راهی برای آرام شدن خود پیدا كنید. بعضی اشخاص دست رازیر چانه می‌گذارند – طوری كه نتوانند صحبت كنند- تا طرف مقابل حرف‌هایش را تمام كند.

2.ذهن باز :

زود قضاوت  نكنید. زود به انتهای قضیه نرسید و یكه به قاضی نروید یا در میان صحبت‌ها مدام دنبال درست و غلط نگردید. قبل از نتیجه گیری كردن در مورد حرف‌های او(زن یا مرد) كمی فكر كنید ؛‌ خصوصا اگر می‌دانید این صحبت فقط از یك احساس زود گذر نشات می‌گیرد.

3.شنیدن در تقدم است:

این افراد اول ترجیح می‌دهند حرفهای طرف مقابل را بشنوند قبل از اینكه بطور ذهنی آنرا فرض كنند.البته نه از نوع سر سری قبل از هر چیز با چشمانتان می‌توانید به او بفهمانید كه شنونده خوبی هستید .مثلا تلویزیون تماشا نكنید ، روزنامه نخوانید، از كارهای روز مره دست بردارید؛ فقط به او توجه كنيد.

4.تكنیك بازگشت:

تكنیك بازگشت به شما كمك می‌كند طرف بداند كه شما هنوز جریان فكری و حواستان معطوف به اوست . برای این كار كافی است هرازچندگاهی جمالاتی مثل: " گوشم با تویه" "می شنوم بگو" این كار به حفظ رابطه شنیداری شما كمك می‌كند و شما چیزی از حرف‌های او را از قلم نمی اندازید.

5.تماشا كردن به نشانه‌ها:

بعضی از احساسات به زبان نمی آیند ولی نشانه‌هایی از خود بروز می‌دهند . این در مورد هر فردی وجود دارد .مثل :شانه بالا انداختن ؛ تون صدا و نغییرات ان ؛ دست به سینه زدن ؛ پاها را روی هم انداختن ؛سر تكان دادن ؛ یا نشانه‌هايی در صورت( خنده ؛ اشك ؛ تعجب ؛ شك ؛ترشرویی ؛ نفرت ؛ چشم غره) عادات شخصی (بازی كردن با كاغذ یا دستمال كاغذی ؛ ضرب با انگشتان) این نشانه‌ها می‌تواند بیشتر از 55% سخنان طرف مقابل را به ما بفهماند.

6. موانع شنیدن را از سر راه بردارید:

كسی كه این موانع را از سر راه برداشته شنونده خوبی است : ذهن خوانی ؛ دوباره از اول گفتن ؛ فیلتر كردن ؛قضاوت كردن ؛ عوض كردن موضوع ؛ نصیحت كردن ‌؛ مسدود كردن و راه را بستن ؛ وول خوردن ؛ خیال پردازی كردن ؛ شاسیته تر بودن ؛ با خود همراه كردن.

7.تمر كز كنید :

روی نكات مهم حرف‌های همسرتان تمركز كنید ؛ خیلی خوب است تابعد از تمام شدن حرفهايش سوال‌هایی را برای بيشتر روشن شدن موضوع شنیده شده بپرسيد و با اين كار به او بگوييد برايش ارزش قائليد.

8. تفاوت‌های جنسیتی :

توجه به تفاوت‌های جنسی  می‌تواند مهارت‌های شنيداری شما را بهبود ببخشد . مثلا : مردان بیشتر دوست دارن اطلاعات در مورد قضیه دریافت كنند و مساله را حل كنند در حالی كه زنان دوست دارند اطلاعات بدهند . بیشتر صحبت‌های زنان به روابط شان با همسر ؛ فرزند ؛ و افراد دیگر می‌گذرد اما مردان كمتر به این مساله توجه دارند ....

9.احترام گذاشتن :

به نقطه نظرات همسرتان احترام بگذارید حتی اگر با انچه می‌گوید مخالف باشید در این فضا یك گفتمان سازنده شكل می‌گیرد .

10.نصیحت كردن و صحبت كردن :

هرگز نصیحت نكنید، تازمانی كه از شما سوال كند . صحبت هم نكنید چرا كه دو مهارت شنیدن و گوش دادن باهم امكان ندارد. همه احساسات ما نه درست است و نه غلط ؛ چرا كه هر دو ما انسانیم .
 
تهيه و ترجمه : گروه سبك زندگی سيمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
اختصاصی  سيمرغ
 
مطالب پيشنهادى:
چگونه مردی با اين زندگی ملال آور، می‌تواند همسرش را به سمت خود جذب کند؟
راه حل‌های موثری که بتوانید یک ازدواج را حفظ کنید!
چگونه شوهرتان را مجذوب خود کنید؟
چه چیزی در روابطتتان شما را خوشحال می‌کند؟