حسادت زمانی كه در حد اعتدال باشد، احساسی كاملا طبیعی است.این حس همچنین می‌تواند به حالتی بیمارگونه، افراطی،و غیرقابل تحمل درآید و زندگی زناشویی را به خطر اندازد.

حسادت زمانی كه در حد اعتدال باشد، احساسی كاملا طبیعی است.این حس همچنین می‌تواند به حالتی بیمارگونه، افراطی، خفقان‌آور و غیرقابل تحمل درآید و سلامت روانی و زندگی زناشویی را به خطر اندازد.

بنابر یك تحقیق كانادایی، گروهی از بزرگسالان از میان مهم‌ترین مشكلات زناشویی، حسادت را در رده دوم این گروه قرار دادند. چنانچه این حس كه در حد اعتدالش، جزء لاینفك رابطه عاشقانه بین زن و مرد به شمار آید، زمانی كه از حد خود خارج شده و به حالتی افسار گسیخته در آید، برای زوجین مضر خواهد بود. زمانی كه ببینید زن بسیار زیبایی به همسرتان نزدیك می‌شود و در این هنگام نیشگونی در قلبتان احساس كنید، این احساس غیرطبیعی نیست. اما حتی اگر بنا باشد بیش از حد ساده لوح و آسان‌گیر نباشیم، در هر حال پاییدن و جاسوسی كردن و سوءظن برای هر دو طرف مضر است.

«كجا بودی؟ با كی غذا خوردی؟ اون احمقی كه فكر می‌كرد خوشگله چی برات تعریف می‌كرد و برای چی وقتی داشتی به حرف‌هاش گوش می‌دادی بهش لبخند می‌زدی؟ به كی زنگ می‌زنی؟» فرد حسود زمانی‌كه حسادتش بیمارگونه باشد، زندگی خود و همسرش را به یك جهنم واقعی تبدیل می‌كند.

چنانچه حسادت به‌صورت كنترل نشده و كنترل نشدنی باقی بماند، به سرعت برای زوجین مضر و شوم خواهد شد. فرد بدگمان با افكار پارانوئید به سرعت به فرد آزاردهنده‌ای تبدیل می‌شود و تنها هدفش آن است كه به هر قیمتی‌كه شده و از هر طریقی كه ممكن باشد «حقیقت» هولناكی را كشف كند؛ همان حقیقتی كه قلب او را شكسته و زندگی‌اش را به تباهی می كشاند: شریك زندگی‌اش او را فریب می‌دهد. واكنش تند و كینه توزانه‌ای كه در برابر ترس از دست دادن همسر و یا تهدیدی ساده از خود بروز می‌دهد معمولا با حس خود كم‌بینی و كاهش عزت نفس همراه است. چنانچه فرد حسود به سهولت به‌خود بقبولاند كه همسرش به او وفادار نیست، بر این باور است كه حقیقتا درخور عشقی كه همسرش نسبت به او دارد، نیست.

چنین فردی مرتبا در ظن و بدگمانی به‌سر می‌برد، به هیچ كس اعتماد ندارد و به محض آنكه تلفن همراه همسرش روی پیغام گیر و یا خاموش باشد و جوابی از طرف او نشنود، در ذهنش یك سناریو ساخته و برای خودش خیالبافی می‌كند! در حالی‌كه خود را درون زندانی كه با دست‌های خودش ساخته حبس می‌كند، گفته‌های دیگران را بد تعبیر كرده و از كاه كوه می‌سازد. سوءظن و بی‌اعتمادی لحظه‌ای او را رها نكرده و پیوسته پریشان و ناراحت می‌كند و این مشكل می‌تواند تا جایی پیش رود كه زندگی زناشویی‌اش را به نابودی كشاند.

 

 

گردآوری: گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع: hamshahrionline.ir
 

مطالب پیشنهادی:
ده راه براى خراب كردن يك ازدواج به نقل از روانشناسان معروف دنیا!
چرا شوهرم کم حرف شده ؟
چطور همسر خسيس‌مان را درمان كنيم؟
5 زنگ تفريح لازم برای همسرتان ؟؟
چطور همسر خسيس‌مان را درمان كنيم؟
تفاوت های احساسی میان زنان و مردان به نقل از روانشناسان معروف دنیا!