با چهار سیاست زنانه مردان را حرف شنو کنید
در زندگی زناشویی و همسرداری سیاست هایی مهم وجود دارد که به بهبود رابطه بین شما و همسرتان کمک می کند. در این مقاله با 4 استراتژی زنانه مردان را حرف شنو کنید

چهار سیاست است كه زنان می‌توانند با به كار بردن آنها كاری كنند تا مردان را حرف شنو کنند. اگر هر كدام از این استراتژی‌ها را در طول یك هفته تمرین كنید، متوجه تفاوت‌هایی می‌شوید كه هرگز قبلا با آنها برخورد نداشتید. پیش‌نیاز تمامی این چهار راهكار، گوش دادن به خودتان است.

بیشتر بدانید : مرد‌ان در آرزوی این داشتن این زنان هستند!

به دلیل فشارهای اجتماعی برای «دختر خوبی» بودن، زنان این پیام را دریافت كرده‌اند كه رك و روراست بودن درست نیست. در بسیاری از مذاكرات، زنان ندای درونی‌شان را به وضوح می‌شنوند كه از آنها می‌خواهد حرف بزنند، اما بسیاری از آنها این صدا را خفه می‌كنند، ‌چون در جامعه به آنها یاد داده شده باید ساكت باشند زنان در مقایسه با مردان از بحث بیشتر دوری می‌كنند و مودبانه‌تر از مردان حرف می‌زنند. همه از این تفاوت میان مردان و زنان آگاهی دارند. حتی اگر شما اینگونه نباشید، ممكن است طرف مقابل‌تان در مذاكرات متعدد، مردان و زنانی آنگونه باشند. بخش‌ بعدی شامل چهار استراتژی است كه زنان می‌توانند با به كار بردن آنها كاری كنند تا مردان به آنها گوش بدهند. اگر هر كدام از این استراتژی‌ها را در طول یك هفته تمرین كنید، متوجه تفاوت‌هایی می‌شوید كه هرگز قبلا با آنها برخورد نداشتید. پیش‌نیاز تمامی این چهار راهكار، گوش دادن به خودتان است. آگاهی اولین گام در تغییر هر رفتاری است. بپذیرید و رشد كنید یا در دنیای پرمشكل مذاكرات باقی بمانید یا با به‌كار بردن این راهكارها كاری می‌كنید كه در دنیای امروز صدایتان به خوبی و روشنی شنیده شود.

سیاست زنانه اول : دوری از عذرخواهی

زنان بیشتر از مردان میل به عذرخواهی دارند. حتی زنانی كه اعتماد به نفس دارند، گاهی در حرف‌هایشان ناآگاهانه از چنین ابزارهایی استفاده می‌كنند. اگر چیزی برای گفتن دارید به خاطر به زبان آوردنش عذرخواهی نكنید. گاهی در زیر پرچم عذرخواهی ممكن است قصدهای پنهان زیر وجود داشته باشند:

بیشتر بدانید : 7 کار ممنوعه در دعواهای زناشویی!!

شروع و دنبال كردن صحبت‌ها

معمولا پیش از شروع حرف زدن و در پایان حرف زدن ممكن است ابزار عذرخواهی به كار برده شود.
شروع كردن: به این شكل عباراتی كه پس از عذرخواهی به زبان می‌آورید ارزش و اثرگذاری زیادی نخواهد داشت. برای مثال درباره‌ این مسئله اطمینان ندارم، اما...»دنبال كردن: اضافه كردن عبارتی اصلاحی در پایان جمله‌‌ای كه به زبان می‌آورید: برای مثال: «باید كاری بكنیم، این طور نیست» و عباراتی مثل: «آیا شما این طور فكر نمی‌كنید؟» یا «آیا درست نمی‌گویم؟» می‌توانند جملاتی باشند كه صحبت‌هایمان را با آنها تمام می‌كنیم و اثرگذاری آنچه گفته‌ایم را كاهش می‌دهند.

لحن سوالی

لحن سوالی هم از آن مواردی است كه اثرگذاری آنچه به زبان آورده‌ایم را كاهش می‌دهد. به این شكل به شنونده اعلام می‌كنیم كه درباره‌ آنچه گفته‌ایم اعتماد و اطمینان كافی نداریم. آنچه شنونده از لحن سوالی ما درك می‌كند این است كه «آیا با من موافق نیستی؟» یا بدتر از آن «خواهش می‌كنم به سرعت موافقت را اعلام كن تا متوجه شوم آنچه گفته‌ام ارزش كافی دارد.» اگر به آنچه می‌گویید اعتماد ندارید چگونه می‌‌توانید از دیگری انتظار داشته باشید به شما اعتماد كند؟ به خودتان گوش بدهید یا از دوستی قابل اعتماد بپرسید كه آیا اینگونه‌اید، اگر متوجه شدید كه این عادت مخرب در شما وجود دارد، همین حالا برای رهایی از شر آن آماده شوید. البته كنار گذاشتن این عادت به تلاش نیاز دارد، ‌اما باعث می‌شود جملات و عباراتی كه به زبان می‌آورید از قدرت اثرگذاری كافی برخوردار باشد. فراموش نكنید كه آگاهی، اولین گام در تغییر رفتارهای نادرست است.

كلمات بی‌معنی

كلمات بی‌معنی صداهایی هستند كه مكث‌های سكوت را پوشش می‌دهند. از این اصوات هنگامی استفاده می‌كنید كه در حال فكر كردن برای به زبان آوردن جمله یا كلمه بعدی هستید. كلمات بی‌معنی زیادی وجود دارند، اما سه كلمه‌ای كه رایج‌تر از بقیه است در زیر آورده‌ام:
واقعاً برای مثال: «واقعا می‌خواهیم این اتفاق رخ بدهد».
مثلا: برای مثال: «آیا می‌خواهید این اتفاق، مثلا رخ بدهد؟»
اوم: برای مثال: «اوم... فكر می‌كنم بهتر است....»
بهتر است از سكوت برای اثرگذاری بیشتر جملات بعدی‌تان بهره ببرید. از قدرت مكث و سكوت در مذاكره‌ بعدی استفاده كنید لازم نیست هر لحظه از زمانی كه برای حرف زدن به شما داده شده را با كلمه یا صوتی پر كنید.

سیاست دوم زنانه : مختصر حرف بزنید

مردان زیاد حرف نمی‌زنند دقت كنیدكه در دوره‌‌های آموزشی مردان چگونه برای ناهار خوردن تصمیم می‌گیرند. یكی از آنها سوال می‌كند: «ناهار؟» و بقیه جواب می‌دهند: «حتما» در این بین كلمه‌ای اضافه گفته نمی‌شود. آنها نمی‌گویند: «می‌خواهید ناهار بخوریم؟» «چه فكر خوبی! حالا برای ناهار كجا برویم؟» «نمی‌دانم... كجا می‌توانیم برویم.» نه... مردان اصلا به این شكل عمل نمی‌كنند. خیلی ساده... «ناهار؟» «حتما».زنان معمولا در صحبت‌ها بیشتر به جزئیات می‌پردازند. ممكن است اطلاعات مهمی كه می‌خواهید مرد مقابل‌تان بشنود در این جزئیات كم شود. در مذاكره با مردان مراقب نشانه‌های رفتاری آنها باشید و هرگاه احساس كردید كه این نشانه‌ها می‌گویند مرد مقابل‌تان در حال خسته شدن است، بی‌درنگ به اصل موضوع بپردازید. بهتر است هنگام شروع صحبت‌تان به طرف مقابل بگویید كه حرف‌هایشان چقدر زمان می‌برد و این اندازه‌ زمانی را رعایت كنید. مردها برای انرژی‌ای كه لازم است برای هر كاری صرف كنند، برنامه‌ریزی می‌كنند و به همین دلیل هنگامی كه انرژی بیش از اندازه برای كاری صرف می‌كنند، ناراحت و نگران می‌شوند. هدر دادن انرژی‌ به آنها این احساس را می‌دهد كه كنترل همه چیز را از دست داده‌اند و این احساس است كه باعث تنفرشان می‌شود.سال‌های سال است كه تحقیقات نشان داده زنان در مقایسه با مردان از تعداد بیشتری كلمات برای بیان منظورشان استفاده می‌كنند. پژوهش‌ها نشان داده كه زنان در یك روز عادی از 25000 كلمه استفاده می‌كنند؛ در حالی كه مردان در یك روز عادی 1500 كلمه به كار می‌برند. مشكل اصلی اینجاست كه مردان این 15000 كلمه را هنگامی كه از محل كار به خانه آمده‌اند، استفاده كرده‌اند. تحقیقات جدیدترین تفاوت میان تعداد كلماتی كه در روز توسط مردان و زنان به كار می‌رود را تایید كرده است و برخی پژوهش‌ها حتی تفاوتی بیش از 10000 كلمه را نشان می‌دهد! زنان از حرف زدن و داستان گفتن برای شروع دوستی استفاده می‌كنند. مردان برای تبادل اطلاعات از حرف زدن استفاده می‌كنند و به همین دلیل هنگام حرف زدن میان آنها فقط واقعیت‌ها رد و بدل می‌شود. آنها با سوالاتی مثل «چه كسی آخرین گل را در مسابقات فوتبال جام جهانی به ثمر رساند؟» اطلاعات همدیگر را محك می‌زنند اگر طرف مقابل پاسخ به این سوال را بداند،‌ نمره‌ای مثبت به خود اختصاص داده است و اگر پاسخ به این سوال را نداند، كسی كه سوال را طرح كرده نمره‌ای مثبت می‌گیرد. حالا وقت آن است كه فردی كه پاسخ سوال را نمی‌دانسته سوالی طرح كند كه طرف دیگر جوابش را نداند.زنان با طرح چنین سوالهایی دوستی نمی‌كنند. ممكن است اگر زنی چنین سوالی را از زنی دیگر بپرسد، او در پاسخ دست‌هایش را باز كند و بگوید «می‌خواهی تو را در آغوش بگیرم؟» و احتمالا زنی كه این سوال را طرح كرده در بغل طرف مقابل قرار می‌گیرد و چنین رفتاری اصلا برای آنها غیر طبیعی نیست. زنان با داستان گفتن با هم دوست می‌شوند. اگر به زنی بگویید چه لباس قشنگی پوشیده، احتمالا او در پاسخ داستان خریدن این لباس را برایتان تعریف خواهد كرد. زنان برای هر چیزی داستانی دارند اگر در طول داستان آنها نكته‌ای جالب وجود داشته باشد، طرف مقابل داستانی جدید را درباره‌ این نكته جالب تعریف خواهد كرد و اگر داستان‌هایتان نكات مشترك زیادی با هم داشته باشد، به سادگی دوستان صمیمی می‌شوید. بسیاری از مردان اینگونه نیستند و این عادت را پرچانگی می‌دانند. چنین داستان‌هایی راه شروع دوستی با مردان نیست. مردان ممكن است برای شروع دوستی درباره‌ موضوعی با هم رقابت كنند.

بیشتر بدانید : در مورد رابطه جنسی چطور با همسرم صحبت کنم؟

طفره رفتن و عبارات اصلاحی

بسیاری از زنان بیش از اندازه از عباراتی مثل «نوعی» یا «گونه‌ای» استفاده می‌كنند. این عبارات به دلیل طفره رفتن و اصلاح آنچه گفته شده به كار می‌رود و آنچه به زبان آمده را بی‌اثر می‌سازد. اگر شما هم از این عبارات استفاده می‌كنید، این عادت در شما وجود دارد. برای رهایی از این عادت هنگام حرف زدن آگاه باشید و این عبارات را حذف كنید. چند نمونه از كاربرد این موارد در زیر آمده است:
به نوعی فكر می‌كنم كه...
احتمالا ما باید....
به نظر می‌رسد كه راه خوبی برا ی...
به گونه‌ای می‌خواهم كه....
ممكن است نیاز داشته باشی كه ...
این عبارات نشان‌دهنده‌ عدم اطمینان شماست و استفاده از عباراتی كه عدم اطمینان را به شنونده منتقل می‌كنند، نشان دهنده‌ ضعف در شما خواهد بود.احتمالا از این عبارات برای پوشش دادن به نتایج نامناسب و اصلاح این نتایج استفاده می‌كنید. با استفاده از این عبارات در حقیقت از پذیرفتن ریسك‌ها دوری می‌كنید. هنگامی كه لازم است اعتماد به نفس را به شنونده منتقل كنید، از این عبارات نامطمئن و همراه با شك استفاده نكنید. البته گاهی لازم است برای جلوگیری از پذیرفتن ریسك‌های پرخطر از این عبارات استفاده كرد. نكته‌ مهم این است كه آگاه باشید در چه جاهایی به درستی از این عبارات استفاده كنید و چه جاهایی عادت به كار بردن این عبارات را در خود اصلاح كنید.

سیاست سوم زنانه : رك حرف بزنید

مطمئن باشید كه روشن و واضح حرف می‌زنید. مردان بیشتر از زنان به پیام‌های روشن و در عین حال مختصر نیاز دارند. كنایه‌زدن درباره‌ آنچه می‌توانید مستقیما به زبان بیاورید، احتمالا به دلیل ترس از عدم پذیرش است. اگر روشن و واضح سوالی را بپرسید، پاسخی روشن و واضح دریافت خواهید كرد. در روابط شخصی ممكن است گاهی چنین چیزی ناراحت كننده باشد، اما در محل كار سوال‌های روشن می‌تواند سودمند باشد.

كنایه زدن بیهوده است

مردان و زنان در كنایه زدن با هم تفاوت دارند. ممكن است زنی بارها بارها با كنایه به همسرش اعلام كند كه «گل‌ها چقدر زیبا هستند!» و هنگامی كه همسرش متوجه منظور او نمی‌شود، این كنایه‌ها را تلخ‌تر كند. زن در این مواقع صبر می‌كند و پس از مدت‌ها كه دسته گلی از شوهرش دریافت نمی‌كند، به او می‌گوید: «می‌دانی دوست دارم برایم چه كار كنی؟»
مرد مدتی هاج و واج به زنش نگاه می‌كند و اولین جمله‌ای كه از دهانش خارج می‌شود «چه كاری؟» است.زن در پاسخ می‌گوید: «دوست دارم یك روز دسته گلی برایم بخری. روزی كه اصلا انتظارش را نمی‌كشم؛ مثلا روز تولدم!»حالا مرد متوجه موضوع شده است و زن روز تولدش دسته گلی بزرگ و زیبا هدیه می‌گیرد. مشكل وقتی به وجود می‌آید كه زن همسایه می‌گوید: «باید حتما به او می‌گفتی؟ فكر نمی‌كنم این كارش نشان از عشق و علاقه داشته باشد. او خودش باید این كار را می‌كرد». «درست است، اما این گل‌ها زیبا و دوست‌داشتنی‌اند» مهم نیست كه به او گفتی یا نه! حالا یك دسته گل زیبا و دوست‌داشتنی هدیه گرفته‌ای كه می‌توانی به خاطرش خوشحال باشی. در این صورت ممكن است زن رو به همسرش كند و بگوید: «وقتی دو سال تمام به تو می‌گفتم كه گل‌ها زیبا هستند، پیش خودت چه فكری می‌كردی؟» مرد در پاسخ می‌گوید: «فكر می‌كردم واقعاً گل‌ها را دوست داری و شاید بهتر باشد مقداری گل در باغچه بكاریم.» مردان به دنبال پیام‌های پنهانی در آنچه می‌شنوند، نیستند.رابطه‌ عاشقانه برای مردان و زنان متفاوت است. رابطه‌ عاشقانه برای زنان یعنی «همسرم ذهن مرا می‌خواند. او پیش از آنكه چیزی را به زبان بیاورم، آن را برایم فراهم می‌كند.» مردان درباره‌ رابطه‌ عاشقانه این‌گونه فكر می‌كنند: «همسر مورد علاقه‌ام هر چیزی را كه می‌خواهد به من می‌گوید و من آن را برایش فراهم می‌كنم. سپس در پاسخ او از من سپاسگزاری می‌كند». برای مردان معنای عشق چیزی شبیه به این است.

سیاست چهارم زنانه : از ابراز هیجانات و احساسات دوری كنید

ابراز احساسات و هیجاناتی مثل گریه كردن در مذاكرات می‌تواند به سادگی جایگاه‌تان را به خطر بیندازد. مردان در اجتماع فرا گرفته‌اند كمتر از زنان احساسات‌شان را به نمایش بگذارند. شاید مردان بیش از اندازه خشك و جدی هستند. این بحث دیگری است كه فكر می‌‌كنم بهتر است در اینجا به آن نپردازیم. نوع تربیت و شخصیت زنان به گونه‌ای دیگر است. زنان براساس پژوهش‌های دانشگاه مینه‌سو تا چهار برابر گریه می‌كنند.
همچنین بهتر است در محل كار نیز خیلی احساساتی نباشید و هیجانات‌تان را نشان ندهید. فردی كه گریه می‌كند، به دنبال اظهار همدردی از طرف شنونده است. گاهی فردی كه اشك می‌ریزد همچنین این پیام نهانی را به شنونده می‌دهد كه توانایی انجام كاری را ندارد. گریه كردن، كسانی را كه احساسات‌شان را سركوب كرده‌اند ناراحت و عصبانی می‌كند.
اگر چنین افرادی دوست ندارند با احساسات خودشان روبه‌رو شوند، قطعا از رویارویی با احساسات و هیجانات دیگران هم ناراحت می‌شوند. مردان گاهی احساس می‌كنند زنانی كه گریه می‌كنند. در حال فریب دادن‌شان هستند.اگراحساس می‌كنید كه نیاز به گریه كردن دارید، می‌‌توانید جلسه‌ مذاكره را برای مدتی ترك كنید، به دستشویی بروید و گریه كنید. هنگامی كه گریه‌تان تمام شد.
آبی به سر و صورت‌تان بزنید، ‌نفس عمیقی بكشید و دوباره به جلسه‌ مذاكره بازگردید. اگر عادت به گریه كردن دارید، سعی كنید این رفتارتان را تغییر دهید. نفس‌های عمیق می‌تواند آرام‌تان كند یا نوشیدن چای بابونه می‌تواند آرامش را دوباره به شما بازگرداند و شما را برای ادامه‌ جلسه مذاكره آماده كند.باز هم شما را به تماشای فیلم «تلما و لوییس» دعوت می‌كنم.
صحنه‌ای را نگاه كنید كه لوییس با پلیسی به نام هال تلفنی صحبت می‌كند. هال تلاش می‌كند لوییس را قانع كند خود را به قانون معرفی كند و در عوض در محكومیتش تخفیف بگیرد. او درباره‌ گذشته‌ خودش حرف می‌زند و داستان گذشته‌اش لوییس را به گریه می‌اندازد. اما لوییس در مقابل این احساس مقاومت می‌كند و جلوی گریه‌اش را می‌گیرد. لوییس در این صحنه آرام و قوی باقی می‌ماند و احساساتش را بروز نمی‌دهد.


بیشتر بدانید : تغییر دادن همسر بعد از ازدواج چگونه ممکن است؟

بیشتر بدانید : از دست شوهرم ناراحتم، چگونه با او صحبت کنم؟

بیشتر بدانید : نحوه صحیح رفتار با شوهر، فقط خانم ها بخوانند!!

بیشتر بدانید : 8 اصل زنانه برای یک ازدواج موفق!!

  بیشتر بدانید : اصولی که دختران و پسران برای یک زندگی زناشویی رمانتیک باید بدانند!

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : ماهنامه دنیای زنان