ما می‌خواهیم چگونگی بروز عصبانیت و روش مقابله با آن را در زندگی مشترك بررسی كنیم تا این عصبانیت‌ها باعث بروز اختلاف و نگرانی در زندگی نشوند.


وقتی تمام زوج‌ها زندگی خود را زیر یك سقف شروع می‌كنند انتظار یك زندگی آرام و توام با عشق و مهربانی را دارند. یك زندگی كه هیچ‌گاه در آن لحظات غم و ناراحتی و عصبانیت نباشد اما شما بگویید آیا این دید واقع بینانه است؟
 
آیا كسی در زندگی شما از نزدیكانتان هست كه تا به حال شما را عصبانی نكرده باشد؟ قطعا پاسخ شما به هر دو این سوالات منفی است چرا كه در پی هر ارتباط دو طرفه اختلاف نظر و اختلاف عقیده‌هایی وجود دارد كه گاهی ممكن است از دید دو طرف مهم نباشند و گاهی هم باعث بروز عصبانیت طرف مقابل شود. پس بروز عصبانیت در زندگی اجتناب‌ناپذیر است.
 
ما می‌خواهیم چگونگی بروز عصبانیت و روش مقابله با آن را در زندگی مشترك بررسی كنیم تا این عصبانیت‌ها باعث بروز اختلاف و نگرانی در زندگی نشوند.
 

انواع افراد عصبانی

1- افرادی كه زود از كوره در می‌روند و زود آرام می‌شوند : این افراد كسانی هستند كه با كوچك‌ترین برخورد ، مخالفت و یا اختلاف عقیده با طرف مقابل عصبانی شده و عصبانیت شدیدی مثل یك داد كوتاه بلند نشان می‌دهند و بعد از آن هم سریع آرام می‌شوند و موضوع را بعد از مدت كمی‌ براحتی فراموش می‌كنند.

2- كسانی كه زود از كوره در رفته و دیر نیز آرام می‌شوند: این دسته افرادی هستند كه با كوچك‌ترین مساله‌ای از كوره در می‌روند و موضوع را برای خود بزرگ می‌كنند و به اصطلاح از كاه كوه می‌سازند و معمولا با اطرافیان خود درگیرند و فكر می‌كنند كه هیچ كس جز خودشان درست نمی‌گوید.این افراد كینه‌جو هستند و اشتباهات افراد را فراموش نمی‌كنند و هر اشتباه را روی اشتباه قبلی طرف گذاشته و آن را بزرگ‌ترمی‌كنند.

3- افرادی كه دیر عصبانی می‌شوند اما شدیدا عصبانی می‌شوند: این دسته كسانی هستند كه دیر به دیر و فقط هنگامی ‌كه احساس كنند طرف مقابل خطای بزرگی انجام داده بشدت عصبانی شده و براحتی از موضوع نخواهند گذشت و احتمالا دست به تنبیه و مجازات خواهند زد و از طرف مقابل تا مدتی دلگیر می‌شوند.

4- اشخاصی كه وقتی عصبانی می‌شوند خطرناكند: این دسته كسانی هستند كه در هنگام عصبانیت هیچ‌گونه كنترلی بر خود ندارند و نمی‌شود آنها را آرام كرد و تا دست به خشونت نبرند به حالت عادی بر نمی‌گردند. این دسته در حال عصبانیت به خود، دیگران یا به اشیاء آسیب و خسارت وارد می‌كنند و نمی‌شود جلودارشان شد.

5- افرادی كه وقتی عصبانی می‌شوند زود بر خود مسلط خواهند شد: این دسته افرادی منطقی و خود ساخته‌اند كه دریافته‌اند با عصبانیت مشكلی حل نخواهد شد و می‌دانند كه عصبانیت یك احساس زود گذر از اتفاقی است كه خوشایند آنها نبود و باید برای آن یك راه حل منطقی پیدا كرد. برای همین زود بر خود مسلط می‌شوند و به دنبال راه حل می‌افتند. این افراد پس از گفتگو و استفاده از یك راه حل منطقی به آرامش كامل بازگشته و طرف مقابل را سرزنش نمی‌كنند.

6- كسانی كه هیچ‌گاه عصبانی نمی‌شوند : افرادی به اصطلاح خونسرد كه هیچ چیز آنها را عصبانی نمی‌كند و با همه چیز براحتی كنار می‌آیند و برایشان مهم نیست كه اطرافیانشان چگونه رفتار می‌كنند و چه اتفاقاتی در زندگی‌اش می‌افتد. اینها با همه چیز كنار می‌آیند و هیچ حساسیتی روی خود، همسر و زندگیشان ندارند.

دقت قبل از ازدواج

متاسفانه اكثر زوج‌هایی كه با هم ازدواج می‌كنند تا بعد از این‌كه زیر یك سقف بروند عصبانیت همدیگر را ندیده‌اند و یا اگر هم دیده‌اند به آن دقت نكرده‌اند. شما باید بدانید همسر‌ آینده‌تان وقتی عصبانی می‌شود چه عكس‌العملی دارد شدت، مدت و چگونگی عصبانیت كسی كه می‌خواهید با او زندگی كنید مهم است.
برای این‌كه این را بفهمید باید در عكس‌العمل‌هایی كه در برابر دیگران نشان می‌دهد دقت كنید چرا كه كه در ابتدای آشنایی افراد برای جلب رضایت هم عصبانیتشان را در پنهان كنترل می‌كند اما بعد از ازدواج این كنترل كمتر می‌شود. یكی دیگراز چیزهایی كه می‌توان به آن دقت كرد هنگام رانندگی است شما می‌توانید از رانندگی یك نفر بفهمید كه چگونه عصبانی می‌شود.
 
 
* افراد دسته‌های دو و چهار و شش برای زندگی مناسب نیستند.
* افراد دسته دوم كسانی هستند كه همیشه ناراضی‌اند و طرف مقابلشان را گناهكار می‌دانند كنار آمدن با این افراد بسیار سخت است.
* دسته چهارم هم كه كاملا واضح است چرا كه كسی دوست ندارد همسرش به او آسیب بزند.
* افراد گروه ششم نیز با خونسردی خود و به اصطلاح بی‌رگ بودن خود طرف مقابل را آزار می‌دهند چرا كه هیچ‌گاه نمی‌توانند از زندگی همسر و فرزندانشان دفاع كنند و تعصبی روی آنها ندارند.
 
پس دقت كنید كسی كه قرار است انتخاب كنید جزو این 3 دسته نباشند. اگر خودتان نیز جزو این سه دسته‌اید قبل از ازدواج از یك روانشناس كمك بگیرید تا بتوانید به تعادل برسید.
 

صبر بعد از ازدواج

وقتی ازدواج كردید برای این‌كه وارد یك موقعیت جدید شده‌اید باید كمی‌ بیشتر صبر داشته باشید تا به شرایط جدید عادت كرده و همسرتان را نیز بهتر بشناسید. ممكن است از هر كدام شما بدون این‌كه نیت بدی داشته باشید رفتاری سر بزند كه همدیگر را عصبانی كنید. در ابتدای زندگی هر دوی شما بی‌تجربه هستید و هنوز به درستی نمی‌دانید با چه چیز می‌توانید همسرتان را خوشحال یا عصبانی كنید. پس بهترین راه كمی ‌صبر است و فرصت دادن به همدیگر تا خصوصیات هم را دریابید. با همسر خود حرف بزنید و از چیزهایی كه ناراحتتان می‌كند بگویید.

یافتن حساسیت‌ها

بعد از مدتی كه از ازدواجتان گذشت با كمی‌دقت می‌توانید حساسیت‌های همسرتان را بیابید و بفهمید روی چه مسائلی حساس است و چطور عصبانی می‌شود. بعد از یافتن این حساسیت‌ها به راحتی می‌توانید با كمی‌تغییر در رفتارتان كاری كنید كه عصبانیت‌ها به حداقل برسد. ممكن است بعضی از حساسیت‌ها به نظر شما منطقی نباشد و دلیلی برای اینكه رفتارتان را تغییر دهید نداشته باشید، دراین حالت بهترین كار این است كه با همسر خود به گفتگو بپردازید و دلیل حساسیتش را پیدا كنید در واقع ریشه‌یابی كنید و دریابید كه چرا این حساسیت ایجاد شده است و به تدریج آن را از بین ببرید، بعضی از حساسیت‌ها ممكن است مقطعی باشند شما نیز در آن مقطع مدارا كنید تا از بین برود. حساسیت را با حساسیت جواب ندهید اگر بخواهید نسبت به حساسیت‌های همسرتان واكنش نشان دهید به آن دامن می‌زنید و بر خلاف خواسته شما آن حساسیت عمیق‌تر و بیشتر خواهد شد اما در مقابل حساسیت همسرتان روی مساله‌ای، گذشت كنید احتمال این‌كه آن حساسیت از بین برود زیاد است و در ضمن همسر شما نیز در مقابل حساسیت‌های شما گذشت كرده و به آنها احترام می‌گذارد چرا كه در زندگی مشترك همه چیز باید متقابل باشد تا زندگی تداوم یابد و دو طرف احساس خوشبختی كنند.

یافتن راهی برای مقابله با عصبانیت

وقتی همسرتان عصبانی می‌شود در پی راهی برای آرام كردن او باشید نه این‌كه او را بیشتر عصبانی كنید. برای این‌كه این راه را بیابید از همسر خود زمانی كه عصبانی نیست بپرسید كه هنگام عصبانیت چه چیز آرامش می‌كند. معمولا مردها هنگام عصبانیت دوست دارند تنها باشند و زن‌ها بالعكس دوست دارند همسرشان در كنارشان باشند و آنها را آرام كنند.
اگر مقصر هستید كارتان را توجیه نكنید كه همسرتان را بیشتر عصبانی كنید. اگر صدایش را بلند كرد شما این كار را نكنید چرا كه باعث می‌شود بیشتر عصبانی شود و بیشتر داد بزند.
 
راه آرامش همسر خود را پیدا كنید و در هنگام عصبانیت او را آرام كنید و بعد از ایجاد آرامش راجع به اتفاقی كه افتاده گفتگو كنید و در هنگام عصبانیت به بحث نپردازید چرا كه باعث درگیری بیشتر می‌شود و هر دو طرف می‌خواهند خودش را ثابت كند. در نهایت بدانید كه با كمی ‌دقت و صبر می‌توانید عصبانیت را در خود و همسرتان به حداقل برسانید و فضایی آكنده از مهر و محبت بیافرینید.
 
 
گزدآوری:گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع:hamseda.ir- تهیه كننده: حدیث‌السادات میرزایی
 
مطالب پیشنهادی:
ما خیلی زود ازدواج کردیم!!
همسرم به حرفهای من گوش نمی‌دهد !
شوهرم به موفقیتهای من حسادت می‌کند !
وابستگی زیاد همسرم به من مرا دیوانه کرده است!
ده راه براى خراب كردن يك ازدواج به نقل از روانشناسان معروف دنیا!