همسر شما هم لجباز است؟ چند روش برای مقابله با همسر لجباز
 اگر شما هم دچار چنین چالش‌هایی در زندگی‌مشترک خود هستید، توصیه‌هایی که در ادامه مطرح می‌شود، می‌توانند برایتان کارآمد باشند

چند راهکار ساده که برای تعامل با همسر لجباز به دردتان می خورد

بی‌شک نداشتن انعطاف و لجاجت در زندگی‌مشترک مشکل‌ساز خواهد بود. این خصلت در افراد مختلف بنا بر ویژگی‌های شخصیتی‌شان درجات متفاوتی دارد اما به هر حال لازم است روش‌های برخورد با همسر لجباز را دانست چراکه افراد عموماً در شرایطی خاص ممکن است این ویژگی شخصیتی را به اشکال مختلف بروز دهند یا به آن شدت ببخشند.

بیشتر بدانید : نکاتی مهم در برخود با همسر لجباز

دلیل رفتار و لجبازی همسرتان را درک کنید

ممکن است شما دلایل تصمیم‌گیری‌های همسرتان را ندانید. تلاش کنید آن‌ها را در زمینه حقیقی خود ببینید؛ یعنی با در نظر گرفتن تمام عوامل. بعضی اوقات قضاوت‌هایمان متأثر از عصبانیت، خستگی یا ناامیدی است. زمانی که در چالشی که لجبازی همسرتان عامل آن است قرار گرفتید، به خود یادآوری کنید بودن در یک رابطه به معنای آمادگی برای پذیرش تفاوت‌ها و حتی فداکاری است. تفاوت‌ها غیر قابل انکار است اما درک آن‌ها و زمینه‌ای که منجر به ایجاد این تفاوت‌ها شده است، نخستین گام در حل مسئله است.

بحث‌های بی اهمیت راه نیندازید

وقتی همسرتان به زعم شما خطایی کرده و حاضر به پذیرش آن نیست، وقت خود را با مجادله هدر ندهید. در عوض به همسرتان اطمینان دهید که در هر شرایطی از حمایت شما برخوردار است و متقابلاً از او هم درخواست چنین حمایتی را داشته باشید. با دانستن این که در تعامل با فردی لجوج که انعطاف‌پذیری کمی دارد، رسیدن به خواسته‌هایتان و به اصطلاح «پیروز شدن در بحث» مشکل است، بهتر است انرژی خود را برای گفت‌وگو درباره مسائل حائز اهمیت ذخیره کنید و درباره هر موضوع پیش‌پاافتاده‌ای بحث نکنید.

دیدگاه مثبت داشته باشید

کلید ارتباط درست با فردی که انعطاف‌پذیری کمی دارد، پرهیز از خشونت در هر شکلی از آن است. مرافعه و خشم‌های ناگهانی هرگز راهگشا نخواهد بود. در مقابل حفظ خونسردی به برقراری مکالمه‌ای کارآمد و منطقی کمک می‌کند. سعی کنید هنگام مکالمه، استدلال هایی ارائه دهید که درستی نقطه‌نظر شما را نشان می‌دهند. روشن است که این کار بیش از مرافعه همسرتان را به گوش فرا دادن به صحبت‌های شما و پذیرش آن‌ها ترغیب می‌کند.

برای حفظ خونسردی، نفس‌های عمیق بکشید

نخستین گامی که باید بردارید تا مطمئن شوید شرایط شما را مضطرب نخواهد کرد، تنفس عمیق است. پیش از آن که مشکل شما را به ستوه آورد و رابطه‌تان را تهدید کند، با این روش از بروز عصبانیت جلوگیری کنید و آگاه باشید رسیدن به نقطه مشترک در گفت وگوها زمان بر و نیازمند صبر و شکیبایی است.

نقطه‌ نظرتان را به روشنی توضیح دهید

بسیاری از لجاجت‌ها به این دلیل ایجاد می‌شوند که طرفین رابطه صحبت‌های یکدیگر را به شکلی که مد نظر دیگری است، متوجه نمی‌شوند. پس تا می‌توانید بدون ابهام و شمرده نظرتان را توضیح دهید.

همسر شما هم لجباز است؟ چند روش برای مقابله با همسر لجباز
همسر شما هم لجباز است؟ چند روش برای مقابله با همسر لجباز

از مجادله بپرهیزید

اگر حس می‌کنید عصبی شده‌اید و فشار خون تان در حال افزایش است، وقفه‌ای در بحث خود با همسرتان ایجاد کنید. گفت وگوی همراه با عصبانیت تنها مسئله را بغرنج‌تر می‌کند. در این شرایط از یکدیگر به‌مدت حداقل 15 دقیقه فاصله بگیرید و از این زمان برای بازگشت به خونسردی استفاده کنید. وقتی هر دو به اندازه کافی آرام شدید، می‌توانید گفت وگو را از سر بگیرید. توجه داشته باشید که آشفتگی و عصبی شدن شما هنگام گفت وگو، به همسرتان حس پیروزی خواهد داد. ضمن این که نفوذ کلام شما در حالت آرامش بسیار بیشتر خواهد بود.

بحث‌هایتان را به‌ شکل دیپلماتیک برگزار کنید

طی گفت وگوهایتان به یکدیگر به‌نوبت زمانی-مثلاً دو دقیقه-فرصت دهید تا درباره نظرتان صحبت و از آن دفاع کنید. در این بازه هرگز صحبت یکدیگر را قطع نکنید. اگر موفق شوید به‌صورتی منطقی و کارآمد با هم گفت وگو کنید، راهی برای کنار آمدن با تفاوت‌های یکدیگر خواهید یافت و ممکن است از نتایج چنین گفت وگوهایی شگفت‌زده شوید!

عشق خود را ابراز کنید

اگر لجاجت بر رابطه‌تان حکمفرما شده است، از بیان عشق‌ خود به همسرتان غافل نشوید. به او اطمینان دهید که مهم نیست این مشکل به کجا ختم خواهد شد؛ شما هنوز او را دوست دارید و با او خواهید ماند.

برای گفت‌ و گو زمان مناسب را انتخاب کنید

مسلماً طرح مسئله‌ای مهم با همسرتان وقتی او درگیر کار یا مراقبت از بچه‌هاست، منطقی نیست. برای گفت‌وگو زمانی را انتخاب کنید که ذهن هر دوی تان به‌قدر کافی آرام است تا بتوانید به ایده‌ها و راه‌حل‌های کارآمد برسید. در ضمن سعی کنید مکانی آرام و دور از عوامل حواس‌پرتی خارجی را برای گفت وگوهایتان برگزینید.

بر خصلت لجبازی همسرتان تمرکز نکنید

تمرکز بیش از حد بر لجاجت همسرتان، ناخودآگاه او را به‌سمت لجبازی بیشتر سوق می‌دهد. در مقابل نادیده گرفتن و یادآوری نکردن این خصلت همسرتان به او، باعث می‌شود دوباره به رفتار خودش در رابطه با شما فکر کند.

ثبات عقیده داشته باشید و محکم باشید

دلیل اصلی رویکرد افراد لجباز آن است که همواره رفتار اطرافیان به آن‌ها اجازه داده است به تمام خواسته‌های خود برسند. اگر همسرتان هنگام گفت وگو احساساتی یا آشفته شد، از شدت بحث بکاهید تا دوباره احساس آرامش کند اما در برابر خواسته‌های غیر منطقی و نادرستش تسلیم نشوید. در غیر این صورت همسرتان می‌داند که با بازی با احساسات شما می‌تواند به به‌راحتی به خواسته‌هایش دست یابد. ثبات قدم در عقیده‌تان بدین معناست که با ارائه دلایل منطقی برای نقطه‌نظر خود، مهم بودن آن‌ها را ثابت کنید. هنگام صحبت سرتان را بالا بگیرید، صاف بایستید و ارتباط چشمی خود را حفظ کنید. ثبات عقیده را با خشونت یا فریاد زدن اشتباه نگیرید؛ افراد لجباز به‌قدر کافی خصلت دفاعی دارند بنابراین چنین برخوردهایی آن‌ها را به لجاجت بیشتر سوق می‌دهد.

مستقیم به او نگویید: «نظرت اشتباه است!»

با گفتن این جمله تنها عصبانیت بیشتری را در یک فرد لجباز بر می‌انگیزید. بحث خود را با تعریف از اقدامات مثبت گذشته‌ همسرتان آغاز کنید و احترام خود را به عقاید او نشان دهید. به او بفهمانید که ایده‌هایش در بسیاری موقعیت‌ها می‌توانند راهگشا باشند؛ اما نه لزوماً در باره مسئله کنونی.


بیشتر بدانید : وقتی شوهرتان با شما قهر می‌کند چگونه رفتار کنید؟

بیشتر بدانید : با چهار سیاست زنانه مردان را حرف شنو کنید

بیشتر بدانید : شوهرتان را با این نکته ها حرف گوش کن کنید!!

بیشتر بدانید : هرگز از این نیاز همسرتان غفلت نکنید


گردآوری: گروه سبک زندگی سیمرغ
Seemorgh.com/lifestyle
منبع: khorasannews.com