گاهی نوجوانان پوشش‌هایی را انتخاب می‌كنند كه به هیچ وجه مربوط و مناسب با فرهنگ خودشان نیست و به نوعی وابسته به فرهنگ بیگانه است.

یكی از دغدغه‌های والدینی كه فرزندشان در سن نوجوانی است، نوع لباس پوشیدن و نحوه آرایش موهای اوست؛ آنها همیشه نگرانند و نمی‌دانند چطور می‌توانند كودك را در این زمینه راهنمایی كنند.

نكته:
لباس پوشیدن نوجوانان كه گاه مغایر با فرهنگ جامعه است
نشان‌دهنده خود كم‌بینی است، كه ثابت می‌كند آنها اعتماد به نفس لازم را در محیط خانواده به دست نیاورده‌اند.
البته به‌ هیچ عنوان نباید تصور كرد همیشه نوجوانان لباس‌های عجیب و غریب را ترجیح می‌دهند؛ گاهی آنها لباس‌هایی را انتخاب می‌كنند كه فقط كمی با آنچه والدینشان می‌پوشند تفاوت دارد ولی در شرایطی هم ممكن است نحوه لباس پوشیدن‌شان بسیار خاص و متفاوت باشد. اینجاست كه اختلاف سلیقه‌ها شروع می‌شود و حتی ممكن است ارتباط میان والدین و نوجوان نیز به سردی گرایش پیدا كند و آنها از هم دور شوند. متاسفانه در اغلب موارد هم بحث‌ها‌ و درگیری‌ها‌ نتیجه رضایت‌بخش و مطلوبی ندارد.
همچنین علاوه بر این‌كه نوجوانان بایدها و نبایدهای شما را بدون استدلال نمی‌پذیرند، نباید فراموش كنید در این دوره تاثیر گروه همسالان بسیار بیشتر از خانواده می‌شود. بنابراین خیلی جای تعجب ندارد اگر ببینیم نوجوانی فقط به دلیل این‌ كه بقیه دوستانش لباس خاصی می‌پوشند یا از آن تعریف می‌كنند، به این نوع لباس روی آورده و گرایش پیدا می‌كند.
حال این سوال پیش می‌آید كه با توجه به این موارد، چه طور می‌توانیم نوجوان را متقاعد كنیم قوانین خانوادگی را بپذیرد و مطابق آن عمل كند؟
شاید بسیاری از والدین این كار را بسیار سخت و حتی غیرممكن بدانند ولی بدون شك برای این مرحله هم راه‌حلی وجود دارد.
زمانی می‌توانیم امیدوار باشیم كه مشكلات ما به حداقل می‌رسد كه بتوانیم یك خانواده منسجم داشته باشیم؛ به این معنی كه والدین در تربیت بچه‌ها همگام و همسو با هم عمل كنند. در چنین خانواده‌ای والدین باید نظرات خود را با دلیل و منطق بیان كنند و به دیدگاه و نظر فرزندانشان هم در حد معقول احترام بگذارند. با این روش می‌توان اطمینان داشت كه به نتیجه قابل قبولی می‌رسیم.
گاهی ممكن است آنچه در خانواده مطرح می‌شود با چیزی كه در محیط بیرون از خانه و جامعه وجود دارد، یكسان نباشد؛ در چنین شرایطی بچه‌ها دچار تضاد و تعارض می‌شوند. متاسفانه این تضادها مانع از درونی شدن بسیاری از الگوهای خانوادگی می‌شود و بخصوص چون نوجوانان آمادگی زیادی برای همانندسازی دارند ممكن است بخواهند از هر نظر مانند فرد دیگری كه به او گرایش دارند، عمل كنند. این شرایط نقطه آغاز مشكلات والدین با فرزند نوجوانشان بوده و سبب پیدایش درگیری‌هایی در خانواده می‌شود. پس دقت كنیم اگر اوضاع و رفتار خود و فرزندمان را درست مدیریت نكنیم، فرزند نوجوان‌مان رابطه مطلوبی با ما پیدا نخواهد كرد و چون الگوی مناسبی در خانواده نمی‌بیند، كاملاً طبیعی است كه به دنبال كسب هویت مستقل، از فرد یا افراد دیگری الگوبرداری كند.

پوشش‌ افراد همیشه با توجه به ارزش‌های حاكم بر فرهنگ جامعه تعیین می‌شود؛ پس همه ما باید بیاموزیم كه نمی‌توانیم به شیوه‌ای متفاوت نسبت به جامعه و هنجارهای آن عمل كنیم. همچنین خوب است به این نكته هم دقت داشته باشیم كه استفاده از پوشش مناسب نه تنها موجب ایجاد حس آرامش برای خود فرد می‌شود، بلكه می‌تواند این حس را به دیگران هم منتقل كند.

گاهی نوجوانان پوشش‌هایی را انتخاب می‌كنند كه به هیچ وجه مربوط و مناسب با فرهنگ خودشان نیست و به نوعی وابسته به فرهنگ بیگانه است. این مساله كاملا نشان‌دهنده ازخودبیگانگی و خودكم‌بینی بوده و مشخص می‌كند نوجوان اعتماد به نفس لازم و كافی را در محیط خانواده به دست نیاورده است و حالا می‌خواهد از طریق پوشش‌های مختلف و متفاوت این كمبود را جبران كند. به یقین والدین با در نظر گرفتن مجموعه این شرایط، می‌توانند محیطی آرام و امن برای فرزندانشان فراهم كنند كه در چنین محیطی، فرزندان تا حد زیادی به نگرش و فرهنگ خانواده نیز احترام می‌گذارند.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : jamejamonline.ir




مطالب پیشنهادی :

از چه سنی به کودکمان دستشویی رفتن را آموزش دهیم؟

با توجه به سن کودک تان برای او اسباب بازی تهیه کنید

کار کودکان در منزل،درست یا غلط؟

با من درست حرف بزن!!

چطورکودکانی که وسط حرف یا کار دیگران می‌پرند را از این عمل نهی کنیم؟