نوزاد بدخواب را چگونه بخوابانیم؟
شما هم به تازگی بچه دار شده اید و نوزادتان بدخواب است؟ برای خواباندن نوزادهای بدخواب راه های زیر را امتحان کنید

 روش های خواباندن نوزاد بدخواب

یادگیری مهارت خواباندن نوزادی که به‌تازگی پا به این دنیا گذاشته است، بخش زیادی از مشکلات تازه پدر و مادر شده‌ها و نزدیکانشان را حل می‌کند. با رعایت نکاتی که در ادامه این مطلب می‌خوانید، به شکل باورنکردنی می‌توانید به خوابیدن راحت‌تر و بهتر نوزادتان کمک کنید.

بیشتر بدانید : نکاتی کلیدی برای خواباندن کودکان بیش فعال

برای خواباندن نوزاد بدخواب، با او ارتباط چشمی طولانی برقرار نکنید

به‌هیچ‌وجه قبل از خواب، نوزاد را هیجان‌زده نکنید. ارتباط چشمی طولانی و معنادار شما با نوزاد، محرک‌ترین عامل برای نخوابیدن نوزاد و هیجانی شدن او است.

برای خواباندن نوزاد بدخواب، نوزاد را سیر کنید

اگر کودک شما از آن کودکانی است که نیمه‌شب گرسنه از خواب بیدار می‌شود، تغذیه قبل از خواب می‌تواند مفید باشد.

برای خواباندن نوزاد بدخواب، تخت کودک را خلوت کنید

فضای خواب کودک را از هر وسیله اضافی خالی کنید. ملحفه و بالشتک اضافی یا عروسک، علاوه بر این‌که ممکن است خطرناک باشند و احتمال خفگی یا تنگی نفس کودک را افزایش دهند، باعث ناآرامی ذهنی کودک قبل از خواب می‌شوند.

برای خواباندن نوزاد بدخواب، نوزاد را حمام کنید

آب گرم و بعد از آن نوازش آرام با حوله حمام، به آرام شدن نوزاد کمک می‌کند.

نوزاد بدخواب را چگونه بخوابانیم؟
نوزاد بدخواب را چگونه بخوابانیم؟,نوزاد بدخواب,روشهای خواباندن نوزاد بدخواب

برای خواباندن نوزاد بدخواب، فضا را خوشبو کنید

بعضی نوزادان با بوی مطبوع یک یا 2 قطره خوشبوکننده یا روغن طبیعی روی دستمال کنار تخت‌خوابشان، زودتر به خواب می‌روند. البته استفاده از خوشبوکننده‌ها تا قبل از 6 ماهگی نوزاد توصیه نمی‌شود.

برای خواباندن نوزاد بدخواب، کودک را نوازش کنید

وقتی نوزاد را برای خواب به تخت‌خوابش منتقل می‌کنید، سعی کنید دستتان را با مهربانی روی شکم، بازوها و سر کودک بگذارید تا او را آرام کنید.

برای خواباندن نوزاد بدخواب، زمان مناسب را انتخاب کنید

مقرر کردن زمان خواب معین، بسیار مهم است. خوشبختانه زود خواباندن کودک به زود بیدار شدن کودک در صبح منجر نخواهد شد و برعکس، خواب مناسب شبانه، باعث می‌شود نوزاد صبح‌ها دیرتر از خواب بیدار شود.

برای خواباندن نوزاد بدخواب، لباس خواب مناسب تن نوزاد کنید

بعضی اوقات نوزادان به پارچه‌هایی که از الیاف مصنوعی دوخته شده‌اند، حساسیت دارند که می‌تواند مانع خوابیدن نوزاد شود. بنابراین از لباس‌هایی استفاده کنید که از الیاف طبیعی مانند کتان تهیه شده‌اند.

برای خواباندن نوزاد بدخواب، دمای محیط را اندازه نگه‌دارید

حتماً خودتان هم می‌دانید که نوزاد در دمای مناسب، بهتر می‌خوابد؛ بنابراین به توصیه پزشکان، دمای اتاق نوزاد را بین 18 تا 21 درجه سانتی‌گراد نگه‌دارید تا کودکتان راحت‌تر و زودتر بخوابد.

برای خواباندن نوزاد بدخواب، اتاق را تاریک کنید

برای این‌که به نوزاد کمک کنید تا متوجه فرارسیدن زمان خواب شود، اتاق او را تاریک کنید. لازم به ذکر است که بهتر است از چراغ خواب استفاده نکنید تا نوزاد، تاریکی شب را احساس کند.

برای خواباندن نوزاد بدخواب، نوزاد را ماساژ دهید

نوزادان و کودکان نوپا که پیش از خواب، 15 دقیقه ماساژ داده می‌شوند، سریع‌تر از کودکانی که فقط برایشان قصه گفته شده است، به خواب می‌روند.

برای خواباندن نوزاد بدخواب، نوزادتان را به خواب نیمروزی دعوت کنید

علاوه بر تمام فواید خواب نیمروزی که به شما فرصت انجام کارهای شخصی‌تان را می‌دهد، خواب نیمروزی برای رشد ذهنی و جسمی کودک، بسیار اهمیت دارد. به خاطر این باور غلط که اگر کودک در روز نخوابد، شب‌ها بیش‌تر می‌خوابد، خواب نیمروزی را حذف نکنید، چون دقیقاً برعکس است.

برای خواباندن نوزاد بدخواب، از پوشک مخصوص شب استفاده کنید

پوشک خیس هم می‌تواند از عواملی باشد که مانع خوابیدن نوزاد شود. بهتر است در طول شب از پوشک‌هایی که قدرت جذب بسیار بالا دارند استفاده کنید تا اگر نوزاد با پوشک خیس خوابش برد، مجبور نباشید او را بیدار کنید.

برای خواباندن نوزاد بدخواب، به نوزاد پستانک بدهید

دادن پستانک در زمان خواب به کودک کمک می‌کند تا آرام شود و به خواب برود. البته وقتی نوزاد به خواب رفت، پستانک را از دهانش خارج کنید تا به خاطر افتادن پستانک از دهانش بیدار نشود.

بهترین راهکار را خودتان بیابید

همه ما درباره تکان دادن کودک در تمام شب یا نشستن در خودرو و گردش آرام شبانه شنیده‌ایم، اما هیچ فردی نمی‌تواند قضاوت کند که کدام شیوه برای نوزاد شما کارآمدتر خواهد بود. بهتر است شیوه‌های امنی را که برای نوزاد شما مناسب است، پیدا و از آن‌ها استفاده کنید.

برای خواباندن نوزاد بدخواب، یک برنامه خواب منظم داشته باشید

هیچ شکی در این‌که یک برنامه منظم خواب می‌تواند به کودک بفهماند که زمان خواب فرا رسیده است، وجود ندارد. یک برنامه خواب منظم برای نوزادتان تنظیم و به آن عمل کنید.

برای خواباندن نوزاد بدخواب، حالت‌های نوزاد را بشناسید

به‌جای آن‌که منتظر بمانید تا بحران اصلی فرا برسد، به دنبال شناخت نشانه‌های خستگی نوزاد باشید. ممکن است نوزاد چشم‌هایش را بمالد، گریه کند یا خمیازه بکشد. بعضی از نوزادان ممکن است کاملاً برعکس باشند و در زمان خستگی، پرانرژی‌تر شوند که این حالت، باعث گمراهی والدین می‌شود.

برای خواباندن نوزاد بدخواب، صدای متناوب ایجاد کنید

در رحم مادر، جنین به شنیدن صداهای متناوب مانند صدای نفس یا تپش قلب مادر عادت می‌کند، بنابراین بعضی از نوزادان با شنیدن صدای دستگاه تهویه و به‌طورکلی لوازمی که صدای متناوب تولید می‌کنند، بهتر به خواب می‌روند.

برای خواباندن نوزاد بدخواب، لالایی بخوانید

لالایی خواندن، به‌طورکلی یک روش بسیار عالی برای آرام کردن کودک خواب‌آلود است و تحقیقات نشان داده‌اند که لالایی خواندن به کاهش استرس هم کمک می‌کند.


بیشتر بدانید : 6 اشتباه والدین در خواباندن بچه ها!!

بیشتر بدانید : روش‌هایی ساده برای داشتن نوزادی آرام

بیشتر بدانید : جدا کردن اتاق کودک از والدین و چند نکته مهم

بیشتر بدانید : کودک تان بد خواب است؟



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : tebyan.net