آیا می توان کودکان را در امور خانه مشارکت داد؟ چگونه ؟ از چه زمانی باید آموزش مهارت های خانه داری را آغاز کرد ؟ با ما همراه باشید :
 

کافیست بدانید تمام فعالیت هایی که درون خانه انجام می گیرد، می تواند برای کودک مبدل به یک تجربه مناسب آموزشی و تفریحی باشد.

● به چه چیزی احتیاج دارید:انجام کارهای ضروری خانه مثلاً رخت شستن، ظرف شستن و خشک کردن، بیرون بردن زباله، چیدن سفره غذا، جارو کردن.

● چطور این کار را انجام دهید:در خصوص کارهای خانه برای کودک توضیح دهید. به او بگویید که چرا همه خانواده ها ناچار هستند تا کارهای خانه را انجام دهند. روش انجام هر یک از کارهای خانه را برای او توضیح دهید. مثلاً بگویید: اول قاشق و چنگال را روی میز بگذار، بعد دستمال سفره ها را بچین.

لباس شستن نیاز به فرصت زیادتری دارد تا کودکان آن را فرا بگیرند، از او بخواهید کمکتان کند، فراموش نکنید همه لباس ها را بشویید. با این کار او مجبور خواهد بود تا اسم تمام لباس ها را یاد بگیرد مثل جوراب، تی شرت، شلوار، بلوز، گرمکن و ... همچنین از او بخواهید رنگ های روشن را از رنگ های تیره متمایز کند. به کودک نشان دهید چگونه میزان پودر لباسشویی را با پیمانه اندازه گیری کرده و آن را درون ماشین می ریزید. از او بخواهید هر بار برای مثال یک لنگه جوراب خودش را بشوید، آن را آب بکشد و روی بند آویزان کند. فعالیت های درون خانه به کودکان کمک می کند تا کلمات جدید را آموخته، یاد بگیرند از روی دستورالعمل کار کنند و در انجام کارها دقت کنند. همچنین انجام چنین فعالیت هایی باعث می شود حس همکاری کودک و مسئولیت پذیری او تقویت شود.
 
گردآوری:گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifesyle
منبع:iran-newspaper.com
 
مطالب پیشنهادی:
والدين و شيوه‌های فرزندپروری
شش میم در تربیت موفق
10 قانون کلی برای عادت دادن بچه‌ها به رفتار خوب
روشهایی موفق برای افزایش هوش کودکان!
چگونه به کودک بیاموزیم خود را سرگرم کند