بسیاری از والدین نیز به دلیل مشغله زیادی كه دارند با آنها مقابله به مثل می‌كنند. در چنین شرایطی نه‌تنها اوضاع بهتر نمی‌شود، بلكه جو ناخوشایندی حاكم میشود

تمام كودكان در مراحلی از رشد خود دچار لجبازی و واكنش‌های بد می‌شوند كه بخشی از آن نیز طبیعی است. بسیاری از والدین نیز به دلیل مشغله زیادی كه دارند با آنها مقابله به مثل می‌كنند. در چنین شرایطی نه‌تنها اوضاع بهتر نمی‌شود، بلكه جو ناخوشایندی حاكم شده و رفتار ستیزه‌جویانه و بی‌ادبی در كودك تشدید می‌شود.
چنانچه از قبل به كودك بگویید كه برای مدت یك تا 2 ساعت در منزل نیستید و از او بخواهید یك اسباب بازی و كتاب را برای خود بیاورد و شما نیز یك خوراكی برایش بردارید، در این مدت مشغول خواهد بود و حوصله‌اش سر نمی‌رود تا دست به لجبازی بزند.

می‌توانید به جای این‌كه به كودك بگویید «بازی‌ات را تمام كن» او را برای انجام كار دیگر آماده كنید. به این صورت كه «قبل از این‌كه برویم می‌توانی 2 یا 3 بار دیگر سرسره بازی كنی.»
 
با انجام كارهای غیرقابل انتظار و جالب او را سرگرم می‌كنید و كم‌كم احساس می‌كند خندیدن بهتر از عصبانی بودن است و لذت بیشتری هم دارد.
 
تغییر جهت تمركز فرزندتان از این نظر موثر است كه كودكان در سن كم برای مدت كوتاهی به یك مورد توجه می‌كنند. از طرفی آنها زیر 3 سال براحتی نمی‌توانند احساس خود را در قالب كلمات بیان كنند، پس شما می‌توانید با رفتار و گفتار خود به آنها نشان دهید ناراحتی‌شان تا حدی بی‌مورد است. برای مثال می‌توانید بگویید «آیا تو از این ناراحتی كه بیسكویت‌هایت تمام شده؟»!
 
تا حد امكان آرامش خود را از دست ندهید. اگر صلاح می‌دانید كه كاری را نباید انجام دهد پس نباید انجام دهد. مهم نیست كه برای رسیدن به مقصود خود چقدر مبارزه یا داد و فریاد می‌كند. قاطعانه و با آرامش موضع خود را حفظ كنید.
 
والدین بهترین معلم و الگوی كودكان هستند پس بكوشید الگوی مثبتی باشید.
 
گاهی اوقات می‌توانید به كودكتان بگویید «من از این‌كه تو به جای خوردن شیر آن را روی زمین ریختی عصبانی هستم و می‌خواهم فریاد بكشم، اما این كار را نمی‌كنم. چند نفس عمیق می‌كشم تا بعدا با هم صحبت كنیم.»
تشویق كودكان هنگام انجام كار خوب را از یاد نبرید، زیرا تاثیر تشویق به مراتب بیش از تنبیه است. وقتی كودك فقط با انجام كار بد جلب توجه می‌كند، این كار برایش تبدیل به عادت می‌شود پس می‌توان با توجه بیشتر به كارهای خوب آنها را برایش عادت كرد
 
گردآوری:گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
چگونه کودکی صبور و شکیبا داشته باشیم؟
با اندک سرمایه گذاری کودک خود را برترین کنید!
چگونه بچه هایی کوشا داشته باشیم ؟
چرا مامان و بابام همدیگر و دوست ندارن!؟
گام به گام با کودکان در تعطیلات نوروز